Hoe komt mijn website bovenaan in Google?

5 praktische tips om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google

vrouw-ondernemer-kantoor-trots-zeker-laptop

Die felbegeerde eerste plek in de zoekresultaten van Google, dat willen we allemaal. In dit artikel geven we een aantal tips om je website bovenaan Google te krijgen.

Je website bovenaan in Google krijgen, is makkelijker gezegd dan gedaan en hangt sterk af van de concurrentie in jouw business én de zoektermen waarop je wilt scoren. Hoog scoren in Google op je bedrijfsnaam is meestal niet zo ingewikkeld; een bedrijfsnaam is uniek in de branche waarin je werkzaam bent. Anders was de naam van je bedrijf nooit door de keuring van KVK gekomen. Je website bovenaan in Google krijgen op andere belangrijke zoekwoorden is een heel ander verhaal. Zeker niet onmogelijk, maar wel lastig als je net begint.

5 tips om je website bovenaan in Google te krijgen

Zorg in ieder geval dat de basis van je website goed staat. Dit doe je aan de hand van de volgende 5 tips: 

1. Lanceer zo snel mogelijk je website en meld deze aan bij Google 

Als je net een bedrijf bent gestart, zijn er natuurlijk tal van zaken die je aandacht vereisen. Het live zetten van je website staat misschien niet bovenaan je agenda, maar zou daar wel moeten staan. 

De reden is simpel: het kan weken (soms zelfs maanden) duren voordat je website verschijnt in de zoekresultaten van Google. Laat staan dat je website bovenaan in Google komt. Dagelijks worden er miljoenen nieuwe websites aangemeld bij Google en elke aanmelding neemt plaats in de wachtrij. Zeker de laatste jaren duurt het steeds langer voordat een nieuwe website is geïndexeerd. 

Lanceer dus zo snel mogelijk de nieuwe website van je onderneming. Ook al is de website nog niet compleet op het gebied van content; dit komt gaandeweg wel. Vergeet de website vervolgens niet aan te melden bij Google via: https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html 

Als je dit niet doet, wordt je website waarschijnlijk wel geïndexeerd op basis van backlinks van andere websites, maar dit duurt alleen wat langer.  

Meld je ook aan bij Google Mijn Bedrijf (Google Bedrijfsprofiel) 

Laat het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Google niet links liggen als je je website bovenaan in Google wilt krijgen! Onlangs is Google Mijn Bedrijf trouwens omgedoopt tot Google Bedrijfsprofiel. De bedrijfsinformatie die je via deze Google-service opgeeft, wordt vaak rechts bovenin naast de zoekresultaten van Google getoond als iemand op je bedrijfsnaam Googelt. Deze bedrijfsvermelding geeft een potentiële bezoeker direct een heleboel nuttige informatie:  

  • Google Maps: toont de fysieke locatie van je onderneming; 

  • Telefoonnummer bedrijf: mobiele surfers kunnen direct bellen; 

  • Google reviews: bezoekers zien de klantervaring met je bedrijf; 

  • Je kunt bepaalde berichten, blogs, aanbiedingen uitlichten; 

  • Lokale SEO: Op (lokale) zoektermen met veel concurrentie heb je meer kans getoond te worden middels je Google Bedrijfsprofiel. Je bent dus toch zichtbaar. 

2. Zorg voor een duidelijke sitemap en dien deze in bij Google Search Console 

Een duidelijke XML-sitemap is onmisbaar voor Google om je site goed te kunnen crawlen, en dus belangrijk om je website bovenaan in Google te krijgen. Zoekmachines zien dit als de plattegrond van je website: een overzicht dat snel weergeeft uit welke onderdelen je website bestaat. Denk bijvoorbeeld aan (product)categorieën, blogs, contactpagina, algemene voorwaarden, enz. Een duidelijke sitemap zal er ook voor zorgen dat nieuwe websitepagina’s sneller worden geïndexeerd. 

Ok, belangrijk dus zo’n sitemap. Hoe maak je zo’n bestand dan aan? Vroeger moest je een sitemap nog zelf in elkaar knutselen. Een lastig karwei, want enige kennis van XML-bestandsopmaak is wel een vereiste. Gelukkig worden XML-sitemaps tegenwoordig automatisch gegenereerd in de meeste gevallen.  

Bekende CMS-softwaresystemen, zoals WordPress (Yoast SEO), Lightspeed, Magento, Shopify, etc. genereren automatisch een sitemap met een duidelijke websitestructuur.   

Sitemap indienen bij Google Search Console 

Wat je vervolgens wél zelf moet doen is de sitemap indienen bij Google Search Console. Hiervoor moet je eerst je nieuwe website koppelen aan deze gratis service van Google. 

3. Maak een account aan bij Google Search Console 

De volgende stap in je website bovenaan in Google te krijgen is dan ook je property aanmelden én claimen in Google Search Console. Dit kan op verschillende manieren. Instructies hiervoor vind je op:  https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=nl 

Google Search Console is misschien wel de belangrijkste service van Google die je nodig hebt tijdens je missie om je website bovenaan in Google te krijgen op bepaalde zoektermen. De service biedt hele waardevolle inzichten over pagina’s, belangrijke zoekwoorden waarop je rankt, maar ook fouten en verbeterpunten van je website. Zo kun je onder ‘functionaliteit’ eenvoudig controleren of het gebruikersgemak op mobiele pagina’s in orde is en of er niet toevallig 404-pagina’s (verwijderde of verplaatste pagina’s zonder re-direct) rondzwerven. 

4. Zorg voor goede websitehosting 

De allergoedkoopste hostingpartij uitzoeken voor je website klinkt misschien aantrekkelijk, maar is niet verstandig. Dit heeft onder andere te maken met een aantal factoren die een negatief effect kunnen hebben op hoe Google je website beoordeelt; en dus ook de uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Zo heeft Google ‘websitesnelheid’ als officiële ranking factor toegevoegd aan het algoritme.  

Wees dus kritisch in de zoektocht naar de juiste webhosting als je serieuze plannen hebt om je website bovenaan in Google te krijgen. Goedkopere webhosting en een tragere website gaan vaak hand in hand. Daarnaast zal een spotgoedkope hosting niet altijd een uptime van 99,9% of hoger garanderen. De kans dat je website dus ‘plat’ ligt, neemt hierdoor toe. Geen ideale situatie als er net een crawlbot van Google langskomt.  

Een goede webhosting laadt sneller en gaat ook beter om met piekbelastingen: momenten dat er veel aanvragen op de server tegelijk binnenkomen.  

5. Mijn website bovenaan Google? Reken jezelf niet rijk 

Een website bovenaan in Google krijgen is geen eenvoudige opgave. Ook niet als je alle bovenstaande stappen keurig hebt uitgevoerd. Wanneer websitebezoekers op je bedrijfsnaam zoeken, zal je binnen afzienbare tijd zeker die eerste positie op pagina 1 van Google bezetten.  

Voor andere zoekopdrachten die waardevol zijn en waar veel concurrentie op zit, zal je meer geduld moeten hebben. SEO (search engine optimization) is namelijk geen sprint, maar een marathon. Zo zal je op het gebied van e-commerce niet zomaar bovenaan Google verschijnen met unieke productpagina’s. Concurrerende websites die al langer meedraaien stoot je niet zomaar van de troon, die hebben meestal al een behoorlijke ‘autoriteit’ opgebouwd. Om te zorgen dat je website goed gevonden wordt op bepaalde zoektermen, zijn ook andere factoren van belang. Zo kun je de SEO van je website verbeteren door:  

  • Interne linkbuilding: verwijzingen naar belangrijke pagina’s op je website 

  • Externe linkbuilding: verwijzingen van andere websites naar jouw pagina(‘s). Een aantal waardevolle backlinks kun je zelf (gratis) regelen. Denk bijvoorbeeld aan een Facebook-bedrijfspagina met een link naar je website.  

  • Relevante, nieuwe content op je website plaatsen. Google houdt van websites die continu nieuwe of geoptimaliseerde content plaatsen.  

  • Afbeeldingen: zorg ervoor dat het aantal bytes van website-afbeeldingen niet te groot is en geef ALT-beschrijvingen op. 

  • Mobile first/friendly: website(thema) moet goed schalen op kleinere apparaten, zoals tablets en smartphones. Bij de meeste (moderne) thema’s is dit al geregeld.  

Huur een SEO-specialist in 

Mocht je nieuw zijn in de wereld van SEO is het eigenlijk verstandig een SEO-specialist in de arm te nemen als je hoog wilt ranken op concurrerende zoektermen. Een SEO-specialist weet namelijk precies waar kansen liggen en welke optimalisaties er nodig zijn. Meestal gebruiken deze specialisten SEO-tools (vaak prijzige abonnementen) waaruit ze waardevolle informatie halen.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.