Met deze 9 lokale seo tips bereik je meer klanten

Met lokale seo beter vindbaar in zoekresultaten Google

vrouw-roepen-aankondiging-marketing-seo

Lokale seo wordt alsmaar belangrijker en biedt de mogelijkheid hoog te scoren op zoektermen waar veel concurrentie op zit. Google gebruikt namelijk locatiegegevens om de meest relevante bedrijven te tonen.

Hoe werkt lokale seo precies? Stel je bent op bezoek in een vreemde stad en laat per ongeluk je smartphone op straat kletteren. Het scherm ligt aan gruzelementen en je wil 'm direct laten repareren. Met het zwaar gehavende apparaat typ je in Google vervolgens de zoekopdracht:

reparatie smartphone winkel + [naam stad]

De lokale zoekresultaten die nu op je scherm verschijnen bestaan uit 2 onderdelen:  

  1. Google toont bovenin je scherm een kaartje (Google Maps) met alle smartphone repair shops in de buurt én een lijstje met de 3 meest relevante bedrijven, de zogeheten ‘local 3-pack’.  

  2. Scroll je wat verder naar beneden dan vind je de reguliere lokale zoekresultaten met metagegevens van de betreffende pagina (meta title, meta description en eventueel sitelinks) 

Lokale vindbaarheid: hoe verschijnt mijn bedrijf in de local 3-pack?  

De zoekresultaten in de local 3-pack zijn nauw verbonden met de informatie die je opgeeft in Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Zorg ervoor dat je deze omgeving compleet en duidelijk inricht. Ook als mensen in Google Maps een route naar een fysieke locatie plannen, gebruikt Google data uit Google Bedrijfsprofiel. 

Een plekje veroveren in de local 3-pack is erg belangrijk. Het is een shortlist van 3 bedrijven die volgens Google het meest relevant zijn voor de lokale zoekopdracht. Een plek bemachtigen in dit rijtje kan veel extra conversies opleveren voor je business. Je bereikt op deze manier veel meer lokale klanten.

Lokale vindbaarheid verbeteren: zo optimaliseer je de website voor de Local 3-Pack 

Ok, het is dus belangrijk om je bedrijf te scharen tussen de 3 beste lokale zoekresultaten. Zeker als er veel concurrerende bedrijven in de buurt zijn gevestigd – denk bijvoorbeeld aan restaurants in grote binnensteden – bestaat er geen garantie dat je bij de top 3 hoort. Gelukkig kun je zelf wel een aantal optimalisaties doorvoeren in Google Bedrijfsprofiel. Hiermee vergroot je de kans dat je bij de medaillekandidaten hoort.  

1. Bedrijfsgegevens (Google) Bedrijfsprofiel 

Geef Google een zo compleet mogelijk beeld van je bedrijf door alle velden in te vullen. Denk hierbij aan het fysieke adres, telefoonnummer, de juiste productcategorieën en een uitgebreide, aantrekkelijke beschrijving van je onderneming. 

"Je profielen op andere platformen hebben ook impact op je plek in Google. Dus op hoe meer platformen je correcte bedrijfsinformatie staat, hoe hoger je positie in Google. Voorbeelden zijn: Apple Maps, Waze, Uber, Trustpilot, Facebook pagina, etc." - Tom Holscher, Make Marketing Magic

2. Vermeld de juiste openingstijden 

Om frustraties bij potentiële klanten te voorkomen is het heel belangrijk correcte en actuele openingstijden op te geven in Google Bedrijfsprofiel. Is je onderneming met de feestdagen gesloten? Vergeet dit niet op te geven in je bedrijfsprofiel. Een teleurgestelde klant die voor een dichte deur staat zal geen positieve ervaring overhouden.  

3. Verzamel Google-reviews 

Met positieve Google-reviews zal je bedrijf sneller in de local 3-pack verschijnen. Vraag klanten bijvoorbeeld om een review achter te laten na een positieve ervaring met je bedrijf. 

4. Reageer op reviews bezoekers 

Vergeet niet te reageren op reviews, dat is ook voor lokale seo erg belangrijk. Bij louter positieve reviews kun je bijvoorbeeld bedanken voor het gebaar. Is iemand niet helemaal tevreden over de producten of services die je levert? Dan moet je zeker even de tijd nemen om te reageren. 

Lees ook: Google reviews op je website plaatsen

Ook al is een negatieve review niet terecht in jouw ogen, probeer altijd de klant serieus te nemen en bied aan om contact op te nemen om een oplossing te zoeken. Zo zien andere klanten namelijk dat je klantgericht bent en iedereen serieus neemt. 

5. Gebruik goede foto’s voor je bedrijfsprofiel 

Foto’s zijn erg belangrijk voor Google Bedrijfsprofiel - en dus lokale seo - en geven potentiële klanten meteen een globale indruk van je onderneming. Ga hier zorgvuldig mee om en gebruik duidelijke overzichtsfoto’s van je onderneming, zowel van de binnen- als buitenkant.  

Lokale zoekmachine optimalisatie voor reguliere lokale zoekresultaten 

Naast optimaliseren voor de local 3-pack kun je ook aan de slag met de reguliere lokale zoekresultaten. Deze worden vaak boven de algemene zoekopdrachten getoond. Je website bovenaan in Google krijgen met lokale zoekresultaten hangt voor een groot deel af van de locatie van de zoeker én de lokale zoekintentie. 

Je kunt websitepagina’s optimaliseren of speciaal aanmaken voor hogere scores in de lokale zoekresultaten. Verlies hierbij niet andere voorwaarden van een goede website uit het oog, zoals gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid. 

Overweeg het gebruik van plaatspagina’s 

Wat nog altijd een succesvolle manier van lokale seo, is het gebruik van plaatpagina’s. Wil je bijvoorbeeld in alle dorpen en steden in een bepaalde regio gevonden worden? Dan kun je voor elke plaatsnaam een unieke plaatspagina maken met daarop de zoekwoorden die je wilt targeten. Bijvoorbeeld Kinderkleding + Tilburg. Zorg er wel voor dat de inhoud en de metagegevens van de plaatspagina’s voldoende van elkaar verschillen: anders ziet Google het als dubbele content en dat is niet goed voor je seo-score.  

Waarom is lokale seo belangrijk? 

Volgens cijfers van Google leidt meer dan driekwart van de lokale zoekopdrachten binnen een dag tot een contactmoment met een bedrijf. Daarnaast leidt meer dan een kwart in een aankoop van een dienst of product. Het is dus enorm waardevol om als bedrijf te investeren in lokale seo. Dit zou ook zeker een van de doelen van je website moeten zijn. 

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.