Overheid gaat alleen e-facturen accepteren

Eerste stap in 2016 gezet | Eind 2018 volledig verplicht
Een ouderwetse papieren factuur sturen naar een aanbestedende overheidsdienst kan binnenkort niet meer. Vanaf eind 2018 moet de facturatie via een e-factuur. Dit heeft het ministerie van Economische Zaken op donderdag 14 april 2016 bekendgemaakt tijdens het Factuurcongres in Amersfoort. Maar hoe maak je een correcte e-factuur voor de overheid?
Zijn jouw documentstromen al gedigitaliseerd?
Klik hier
Download hier het whitepaper digitaliseren
Lees verder
Meer weten over je financiële bedrijfsvoering online?
Klik hier
Download het gratis whitepaper
Download
De Nederlandse overheid gaat zelfs dit jaar (2016) al een e-factuur afdwingen bij haar leveranciers. Dat gebeurt door middel van een aanpassing in de algemene voorwaarden.
 

En nu?

Maar wat betekent dit nu voor jou als ondernemer? “Je hebt drie opties”, vertelt Jaap Jan Nienhuis van Simplerinvoicing. “Je kunt bijvoorbeeld het softwarepakket gebruiken dat Digipoort heeft geïmplementeerd, dat is een verbinding naar de overheid. Hiermee kun je echter alleen e-facturen naar de overheid sturen en niet naar andere klanten.”
 

Simplerinvoicing

Wil je iedereen kunnen e-factureren, dan moet je gebruikmaken van Simplerinvoicing. “Dat is een standaard die op verzoek van de overheid ontwikkeld is. Simplerinvoicing zorgt ervoor dat e-facturen goed aankomen bij de ontvanger, ook als de boekhoudprogramma’s van verzender en ontvanger verschillen.” Daarnaast kun je er als ondernemer nog voor kiezen je facturen aan de overheid in te voeren in een online portaal.
 

Implementatie in boekhoudpakketten

In principe betekent de verplichting e-facturen te versturen niet dat je als ondernemer met extra kosten komt te zitten. “Steeds meer boekhoudpakketten implementeren Simplerinvoicing. Is dat bij jouw aanbieder nog niet het geval, vraag ze dan wanneer ze dit van plan zijn. Zijn hier geen plannen voor, dan kun je overstappen. Al is dat geen ideale oplossing.”
 

Kosten besparen

De overheid stimuleert ondernemers voor de Simplerinvoicing-optie te kiezen. “Handmatig facturen verwerken kost veel tijd en dus geld. Het invoeren van e-factureren moet niet alleen de overheid kosten besparen, maar ook de kosten van ondernemers reduceren. Als zij allemaal gebruikmaken van Simplerinvoicing, kunnen bedrijven het facturatieproces volledig automatiseren, ook als het facturen van andere klanten dan de overheid betreft. Dat bespaart de ondernemers geld."


Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten