Digitale toegankelijkheid is voor ondernemers steeds belangrijker. Zo kunnen miljoenen mensen voor wie het vanwege een beperking lastig is websites of webshops te bezoeken beter bediend worden. Vanaf 28 juni 2025 is het zelfs verplicht voor EU-bedrijven om hun digitale diensten en producten voor iedereen toegankelijk te maken. Wat helpt je daarbij en hoe test je of je website toegankelijk is?

Wat is digitale toegankelijkheid?
Het betekent dat je digitale dienstverlening beschikbaar maakt voor iedereen. Het is de digitale vorm van "inclusie", oftewel te gebruiken door iedere doelgroep. In de praktijk betekent het vaak dat je extra moeite doet om je website of shop toegankelijk maakt voor mensen met een beperking.
Waarom je website digitaal toegankelijk maken?
Voor veel mensen is online shoppen of het bezoeken van websites geen vanzelfsprekendheid. In Nederland zijn er miljoenen mensen die een of meerdere beperkingen hebben: (kleuren)blind, slechtziend, moeite hebben met lezen, motorisch beperkt, doof of slechthorend.
Deze mensen wil je als ondernemer ook graag bedienen. Dat wordt bovendien verplicht vanaf de ingang van de European Accessibility Act (EAA), op 28 juni 2025. De EAA verplicht bedrijven en organisaties binnen de EU om hun digitale diensten en producten toegankelijk te maken voor álle gebruikers – dus ook voor mensen met een beperking. De wet heeft directe gevolgen voor ondernemers die producten of diensten online aanbieden, en raakt zowel de techniek als de strategie van je digitale kanalen.
Digitale toegankelijkheid biedt ook commerciële kansen
Onderzoek laat zien dat toegankelijke websites de kwaliteit én conversie vergroot (15%). Daarnaast is het ook een van de vele punten die ervoor zorgen dat je site beter gevonden wordt in Google. Dus los van het feit dat je graag moeite doet om iedereen te verwelkomen, kan het ook commerciële voordelen geven.
Hoe verbeter je de toegankelijkheid van je website?
Het is dus enorm belangrijk om content op een website geschikt te maken voor iedereen. Daar zijn openbare standaarden voor ontwikkeld, bekend als WCAG 2.1. Praktisch kun je aan de volgende zaken denken:
Ondertiteling van video's (voor slechthorenden/doven)
Kleurcontrast in design en afbeeldingen (voor slechtzienden)
Alt-teksten bij afbeeldingen (alternatieve informatie voor blinden)
Voorleessoftware (voor personen die moeite hebben met lezen)
Bediening met een toestenbord
Dit is slechts een greep uit vele richtlijnen.
Toegankelijkheid website testen
Wil je weten in welke mate de website van jouw onderneming toegankelijk is? VNO-NCW en MKB-Nederland, Accessibility en Thuiswinkel.org hebben een zelfscan ontwikkeld waarmee je zelf kunt onderzoeken hoe je website scoort en op welke punten verbeteringen mogelijk zijn. De zelfscan is te vinden op: www.ismijnsitetoegankelijk.nl
Digitaal toegankelijkheid wettelijk vastgelegd
Het is raadzaam om nu aan de slag te gaan met het toegankelijk maken van je website. Zodra vanaf eind juni 2025 de Europese toegankelijkheidswetgeving formeel in werking treedt, zal hier ook op gecontroleerd gaan worden door de ACM.
Lees ook: De European Accessibility Act (EEA) gaat van start: wat moet je doen?