Het belang van nieuwe klanten werven en hoe je het succesvol aanpakt

Ontdek 5 beproefde online marketingtechnieken

jonge vrouw achter computer werft klanten digitaal

Nieuwe klanten werven is cruciaal voor het succes en de groei van je onderneming. Zonder nieuwe aanwas leun je te veel op bestaande klanten. Daarmee loop je het risico op stagnatie en omzetdaling. In dit artikel leggen we uit waarom het nog meer belangrijk is en hoe je aan de hand van 5 beproefde online marketingstrategieën nieuwe klanten werft.

Het belang van klanten werven 

Draait je onderneming goed op je huidige klantenbestand? Dat is mooi meegenomen. Zeker als er continu voldoende bestellingen of opdrachten uit deze vijver komen. Toch mag je er niet blind op vertrouwen dat je bestaande klanten (genoeg) blijven opleveren. En hoewel je huidige klanten zeer waardevol zijn en zeker je aandacht verdienen, zijn potentiële klanten net zo belangrijk.  

Bestaande klanten kunnen wegvallen 

Je loopt namelijk altijd een bepaald risico. Vooral wanneer je sterk leunt op een klein aantal grote partijen. Er kan altijd een klant zomaar wegvallen. En dat hoeft niet per se jouw schuld te zijn. Misschien doen forse (corona)schulden een klant de das om of gooit economische tegenwind roet in het eten.  

Zo zijn er tal van oorzaken te bedenken waardoor je klantenbestand krimpt. Om een flinke teruggang in omzet te voorkomen, is het slim om altijd aandacht te besteden aan het werven van nieuwe klanten. Ook als je het gevoel hebt dat momenteel alles op rolletjes loopt en je tevreden bent met je huidige omzet.  

Besteed dus altijd aandacht aan nieuwe klanten werven. Die mindset biedt een heleboel voordelen:   

1. Risicospreiding en bedrijfsstabiliteit 

Een grotere en meer gediversifieerde klantenkring levert je meer stabiliteit op en je vermindert het risico van een te grote afhankelijkheid van een kleine groep klanten/ opdrachtgevers. 

2. Meer omzet 

Nieuwe klanten brengen nieuwe verkoop en inkomsten naar je bedrijf. Dit is essentieel als je wilt groeien en uitbreiden.  

3. Positief watervaleffect mond-tot-mond-reclame 

Tevreden nieuwe klanten kunnen weer leiden tot meer nieuwe klanten. Een positieve klantervaring kan als een waterval nieuwe potentiële klanten bereiken. En nog gratis ook! Zie het als een krachtige manier van reclame maken voor je bedrijf, zonder extra kosten te maken. 

4. Schaalvoordelen 

Wanneer je klantenbestand groeit, profiteert je bedrijf van schaalvoordelen waarmee je kosten bespaart en nog efficiënter werkt. Denk bijvoorbeeld aan kosten die je maakt voor bepaalde software die je gebruikt. De gemiddelde kosten per klant nemen meestal af naarmate je klantenbestand groeit.   

5. Marktonderzoek 

Meer klanten aantrekken kan ook nuttige informatie opleveren waarmee je beter inzicht krijgt in de marktdynamiek en het consumentengedrag binnen jouw bedrijfstak.  

6. Investeerders en financiering 

Nieuwe klanten werven pakt ook positief uit voor het vertrouwen van investeerders en financiers. Kapitaal aantrekken wordt makkelijker en het kan ook leiden tot betere financieringsvoorwaarden wanneer je een zakelijke lening afsluit.   Elk van bovenstaande voordelen kan op zichzelf belangrijk voor je onderneming zijn, maar samen vormen ze een krachtige motivatie om klanten werven een belangrijke plek binnen je strategie te geven.  

Dankzij digitalisering makkelijker klanten werven voor je bedrijf 

Het belang van nieuwe klanten werven moge duidelijk zijn. Toch is het niet iets wat je zo uit je mouw schudt. Veel ondernemers vinden het behoorlijk lastig om goede leads te genereren. En dat is het vaak ook. Daar komt nog eens bij dat de manier van klanten werven de afgelopen twintig jaar sterk is veranderd vanwege de toenemende digitalisering. Toch maakt juist deze ontwikkeling het stukje klanten werven ook weer makkelijker. Tenminste, als je weet hoe je het goed aanpakt. 

Meer klanten aantrekken met slimme software 

Met slimme software maak je klanten werven meteen een stuk makkelijker. Zo kun je onder meer gebruik maken van:   

  • CRM-systemen 

  • E-mail marketing software 

  • Social media management software 

  • Marketing automation software 

  • SEO-tools en PPC-platforms 

  • Planningsprogramma’s 

Hoe krijg ik meer klanten met een afspraken tool?  

Met een afspraken tool geef je potentiële klanten veel keuzevrijheid als het aankomt op het plannen van een afspraak. Daarmee vergroot je meteen de kans dat een lead een prospect en uiteindelijk een nieuwe klant wordt.     

Een voorbeeld van zo’n slimme afspraken tool vind je in het softwarepakket van Teamleader Focus. Met deze tool beschik je over automatische afspraakplanning en integreer je eenvoudig een boekingspagina op je website. Teamleader Focus is volledig geïntegreerd met je Google- of Outlook-agenda. Een potentiële klant kan dus direct zien wanneer jij beschikbaar bent voor een afspraak. Zo vermijd je no-shows en dubbele boekingen. 

Nieuwe klanten werven met 5 beproefde marketingtechnieken  

Voordat je met slimme software aan de slag gaat, is een stukje kennis op het gebied van marketingtechnieken onmisbaar. Met software kom je een heel eind, maar je moet wel weten hoe je het effectief inzet om je klantenbestand uit te breiden.  

Klanten benaderen met online marketingtechnieken 

Tegenwoordig zijn vooral online marketingtechnieken effectief. Niet gek, als je bedenkt dat we altijd en overal verbonden zijn met het internet. We focussen ons dan ook op 5 online marketingtechnieken. Dat neemt niet weg dat een stukje traditionele marketing misschien uitstekend past in jouw marketingmix. Denk bijvoorbeeld aan drukwerk, radiocommercials, reclameborden, etc. Het verschilt nogal per branche hoe je je marketingmix precies samenstelt. 

Een succesvolle marketingmix bevat meestal een of meerdere van deze beproefde online marketingtechnieken:  

1. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) 

Op bepaalde zoekwoorden hoog scoren in de zoekresultaten van Google? Dat bereik je door te investeren in zoekmachineoptimalisatie. Hoe hoger een bepaalde webpagina scoort in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers je website ontvangt. En veel nieuwe bezoekers leidt weer tot nieuwe klanten.  

Een misvatting van SEO is dat het ‘gratis’ is. Je betaalt er weliswaar niet direct voor, maar SEO vereist veel geduld, inspanning en kennis van zaken (er bestaat bijvoorbeeld ook zoiets als lokale SEO). Daarom kiezen de meeste bedrijven voor een externe partij die advies geeft of de SEO-werkzaamheden uitvoert.   

2. Betaald adverteren op zoekmachines (SEA) 

Klanten werven kan ook met een andere beproefde marketingstrategie. Eentje waar je wel direct geld uitgeeft: SEA (search engine advertising). Denk bijvoorbeeld aan de advertentieplatformen van Google en Microsoft. Gaat er geen belletje rinkelen? Google dan eens een bepaald artikel. Je ziet waarschijnlijk bovenaan je pagina eerst de betaalde zoekresultaten. Bijvoorbeeld een gesponsorde tekstadvertentie, een shopping advertentie (afbeelding product + verkoopprijs) of een combinatie van beide. Welk format je precies krijgt voorgeschoteld is altijd een verrassing.  

Hoe dan ook, paid advertising kan een krachtige marketingtechniek zijn om nieuwe klanten te werven. Ook hierbij is een stukje kennis onmisbaar. Ga je aan de slag met Google Ads of Microsoft Ads? Verdiep je dan eerst goed in de mogelijkheden of laat je adviseren door een expert. Anders loop je het risico dat je veel kosten maakt, terwijl het weinig tot niets oplevert.  

3. Social media marketing 

Veel potentiële klanten bevinden zich regelmatig op grote social media platforms als Facebook, Instagram, X, Pinterest, etc. Je weet dus waar ze zich bevinden, nu hoef je ze alleen nog te bereiken!  

Social media marketing is vooral bedoeld om in contact te komen met je doelgroepen. Dat werkt het beste als je niet direct je producten of diensten aanbiedt, maar de focus legt op het promoten van je merk en bedrijf met bepaalde posts, uitingen en vragen.   

Kijk ook goed naar wat je concurrenten doen en ontdek welke posts veel shares, likes en reacties opleveren. Goed afgekeken is het halve werk. 

4. Marketing automation 

Wil je nieuwe klanten de beste persoonlijke ervaring bieden? Maak dan gebruik van marketing automation software. Dit is een verzamelnaam voor software toepassingen en technologieën die zijn ontworpen om effectief content aan te bieden en te segmenteren via verschillende online marketingkanalen. En het mooie is: dat gaat automatisch. Heel handig dus als je meerdere online marketingkanalen inzet om je doelgroepen te bereiken.  

Het is bij deze marketingtechniek wel belangrijk dat je beschikt over een behoorlijke toestroom aan nieuwe leads. Anders wordt klanten werven met marketing automation een lastig verhaal; er moeten voldoende leads zijn om te segmenteren.  

5. Buzz marketing (being noticed, stand out from the crowd) 

De boel even flink opschudden doe je met buzz marketing. Het Engelse woord ‘buzz’ staat dan ook voor ‘ruchtbaarheid geven’.  

Doel van deze marketingtechnieken is het vestigen van zo veel mogelijk aandacht rondom een bepaald thema of product. Dit doe je met een specifieke boodschap. Die verspreid je via social media, maar bijvoorbeeld ook in persoon via vrienden, familie of je zakelijke netwerk. Het creëren van een discussie rondom een bepaald thema staat hierbij centraal. En hopelijk gaat het daarna ‘viral’, waarbij potentiële klanten uiteindelijk terugkeren naar de bron van de boodschap.  

Een bekende vorm van buzz marketing is potentiële klanten je product gratis uit laten proberen. Maak hier een ludiek filmpje van en breng het onder de aandacht.  

Belang van klantretentie en klanttevredenheid 

Nieuwe klanten of opdrachtgevers binnengehaald? Gefeliciteerd! Toch is het geen tijd om achterover te leunen. Nieuwe klanten wil je tevreden houden en behouden. Het kost namelijk veel minder geld om bestaande klanten te behouden dan nieuwe klanten te werven. Daarnaast hebben trouwe klanten de neiging vaker en meer aankopen te doen of opdrachten te plaatsen. Voor een vertrouwde service zijn klanten ook nog eens bereid hogere prijzen te betalen.  

Waardevolle feedback en digitale reputatie 

Trouwe en tevreden klanten kun je ook vragen om waardevolle feedback waarmee je je producten of diensten verder verbetert. Ze zijn namelijk meer betrokken en geïnteresseerd. 

Ook je digitale reputatie is erg belangrijk. Online beoordelingen kunnen je onderneming maken of breken. Probeer je bestaande klanten dus altijd tevreden te houden. Zelfs wanneer een klant (in jouw ogen) ronduit onredelijk is, kun je het beste naar een oplossing zoeken. Goede reviews zijn soms lastig te verzamelen, maar een slechte heb je zo aan je broek.   

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.