Zo maak je een winnende offerte

E-book met 10 richtlijnen + checklist

21 november 2018

Wil je tegenwoordig een opdracht binnenslepen, dan moet je 'van goeden huize komen'. Zeker als het een nieuwe klant betreft, wordt van je verwacht dat je alles uit de kast haalt om dat contract te landen. Met andere woorden: met een offerte moet je je van je beste kant laten zien. Wat betekent dat?

CRM, facturatie en projectmanagement in 1 online tool

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Ja, een goede offerte maken neemt tijd in beslag. Dat is misschien vervelend, maar bedenk bij het maken er van wat het binnenhalen van de klant je kan opleveren. 

'U heeft ons helemaal niet begrepen'

Een anekdote uit de praktijk maakt veel duidelijk: de directeur van een elektrotechnisch bedrijf was op zoek naar een goede websitebouwer. Hij vroeg vijf partijen een offerte uit te brengen en zette alle reacties - uitgesplitst naar plussen en minnen - in een Excel-bestand. Sommigen waren te laat met reageren en dat feit woog hij ook mee.

Er bleven op die manier twee aanbieders over. Hij nodigde beiden uit om een aantal zaken te verduidelijken. Eén aanbieder stak er duidelijk bovenuit: duidelijke antwoorden, goede referenties, betrokken mensen, goede prijs. Een persoonlijk gesprek bevestigde die indruk.

De directeur bracht de vier verliezers ervan op de hoogte dat de keuze niet op hen was gevallen en deed dat met redenen omkleed. Enkelen reageerden verontwaardigd: 'U heeft ons helemaal niet begrepen!' 

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Flip Schultz