Kun je beter offline of online adverteren voor je webwinkel?

De voor- en nadelen | Column Nils Zuidema
Je zet je webshop online en de klanten stromen vanzelf binnen. Was het maar zo makkelijk. Er zijn talloze webwinkels te vinden op het internet, die helaas allemaal strijden om bezoekers. Door te adverteren kun je jouw webshop vindbaar maken. Maar kun je beter online of offline adverteren?
Een advertentie moet je iets opleveren. Je investeert geld en ziet die investering graag terug. Daarom is het belangrijk dat je goed weet wat het verschil is tussen online en offline adverteren. Zo kun je kiezen wat het beste bij jouw webwinkel past. De voor- en nadelen op een rij:
 
  Online adverteren Offline adverteren
Bereik Gericht Generiek
Plaatsen/aanpassen Zeer flexibel Niet flexibel
Interactie met klant Tweerichtingsverkeer Eenrichtingsverkeer
Zichtbaarheid Laag Hoog
Meetbaarheid Zeer precies Moeilijk
Kosten Afrekenen op resultaat Per uiting
 

Doelgroep: gericht of generiek

Een groot voordeel van online adverteren is dat je heel gericht je doelgroep kunt bereiken. Je kunt de leefttijdscategorie, woonplaats en interesses bepalen van de mensen die je wilt bereiken en alleen die mensen zullen jouw advertentie zien. Ook kun je je doelgroep afbakenen op basis van hun surf- en klikgedrag. Als je offline adverteert, bereik je een meer generieke groep mensen. Iedere lezer, luisteraar of kijker wordt met jouw advertentie geconfronteerd. Je kunt niet filteren. Als je ervoor kiest in vakbladen of regionale kranten te adverteren, is je doelgroep wel wat meer afgebakend.
 

Flexibel: 24 uur per dag of tijdsgebonden

Een ander voordeel dat online adverteren biedt, is dat het op een zeer flexibele manier kan. Je kunt 24 uur per dag advertenties online plaatsen en klanten kunnen vaak met één klik contact met jou opnemen. Als je offline adverteert zit je vast aan de publicatiedata van het medium dat je hebt uitgekozen. Daarnaast is er bij offline advertenties geen mogelijkheid tot directe interactie voor de klant.

 

Gezien worden: goed in beeld of gescand

Wat juist een voordeel van offline adverteren is, is dat je meer kans hebt om gezien te worden. Op internet kunnen mensen over je advertentie heen scrollen, zonder deze echt te zien. Als je bijvoorbeeld een folder verstuurt, is de kans dat de ontvanger deze bekijkt een stuk groter.
 

Meten: nauwkeurig of globaal

Het is wel lastiger om je resultaten te meten wanneer je offline adverteert. Je kunt wel een kortingsactie communiceren en nagaan hoeveel mensen er gebruik van hebben gemaakt, maar veel meer manieren om je resultaten te meten zijn er niet. Bij online advertenties kun je in realtime zien welke resultaten je ermee behaalt. Als het nodig is kun je je advertentie ook direct aanpassen.
 

Kosten: per uiting of op resultaat

Ook de kosten maken online advertenties aantrekkelijker dan offline advertenties. Online betaal je doorgaans enkel per klik of per aankoop. Terwijl je offline vaak vastzit aan vaste prijzen voor plaatsing of drukwerk. Ongeacht wat het je oplevert.
 

Concurrentie

Over het algemeen heeft online adverteren meer voordelen dan offline adverteren. Maar dat betekent niet dat je je helemaal niet offline hoeft te laten zien. Jouw webshop heeft online concurrentie van grote spelers als (online) warenhuizen. Offline heb je meer kans gezien te worden.
 

Persoonlijk contact

Daarmee speel je ook in op de behoefte van online shoppers. Maar liefst 73 procent van de online shoppers heeft van tijd tot tijd behoefte aan contact met ‘echte’ mensen, zo blijkt uit onderzoek (The Future of the Costumer Relationship, Steven van Belleghem). Je kunt persoonlijk met hen in contact komen door deel te nemen aan evenementen of zelf een evenement te organiseren. Ook het openen van een fysieke winkel is een mogelijkheid.

 

Combinatie

Natuurlijk hoef je niet te kiezen voor óf online óf offline adverteren. Je kunt ervoor kiezen de voordelen van beide te benutten en een marketingcampagne op te zetten waarin je offline en online adverteren met elkaar combineert. Denk aan een advertentie in een krant waarin je een kortingscode communiceert. Deze kortingscode kunnen mensen verzilveren door naar een speciaal gedeelte van jouw website te gaan. Zo krijg je extra bezoekers en als je ze meteen vraagt jouw Facebookpagina te liken, levert het je ook nog eens meer volgers op.

Belangrijk is dat je altijd een overzicht maakt van alle advertentiekosten. Zo kun je goed afwegen welke kanalen voor jou het meest geschikt zijn. Denk goed na welke vormen van online en offline adverteren bij jouw bedrijf en doelen passen. Succes met adverteren!
 
Veel manieren van adverteren kunnen je goed helpen jouw klant te bereiken. Maar welk kanaal is voor jouw webshop het meest rendabel? 
Download nu de Keuzegids ‘Welke manier van adverteren past het best bij mij als webwinkelier?'.
 

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten