Leve het idee!

Column Gert-Jan van de Sanden | Nieuwe mediamix

19 april 2018

Er is veel veranderd in de wereld van reclame en media. Ook voor de kleinere regionale bedrijven. Een decennium geleden kon een ondernemer bij zijn mediamix nog volstaan met een rondje dagblad, al dan niet in combinatie met wat huis-aan-huis media, wat persberichten en dan nog wat plaatselijke buitenreclame en eventueel wat radio of televisie gericht op de regio…

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

Dit in combinatie met een goed idee dan wel verhaal gaf voldoende traffic of ander rendement.

Al met al stevige investeringen, die bij een beetje structurele aanpak al gauw enkele tienduizenden euro's per jaar aan exposure-kosten vergen.

Kranten- en tijdschriftenabonnees lopen weg. Dus ook adverteerders haken af. Landelijk is deze trend de afgelopen tien jaar ingezet en bereikt nu zijn hoogtepunt in opheffingen en zelfs faillissementen in de gedrukte media.

Online communicatie

Kortom, veel communicatie-activiteiten vinden momenteel online plaats. Meten is weten en via internet-inspanningen is praktisch alles te monitoren. De grotere bedrijven en organisaties hebben hier - zoals vroeger ook al - behoorlijk wat budget in gestopt en varen er wel bij. Het internet biedt bovendien ook nog eens interactie-mogelijkheden als extra kans om met het publiek in gesprek te raken, te boeien en vervolgens te binden. De succesvolle opkomst van de sociale media draagt hier ook een steentje aan bij.

Maar hoe zit dat met de kleinere bedrijven en organisaties die regionaal opereren? Bedrijfjes die zich minder gestructureerd met hun communicatie bezighouden, maar toch een niet onaanzienlijk deel van hun omzet moeten inzetten om relaties op te bouwen?

Mix van oud en nieuw

Qua kosten is er goed nieuws, zou je zo zeggen. De investeringen in internet en internet-exposure zijn een stuk betaalbaarder en beter meetbaar dan het traditionele adverteren. Een goede mix van 'oude en nieuwe media' zou ook kleinere uitingen effectief zichtbaar moeten kunnen maken (de drie O’s).

Toch zie je daar in de praktijk relatief weinig van terug. Er staan heel veel websites mooi te wezen, met flash- en fotopresentaties die er niet om liegen. Technisch ziet het er allemaal lekker uit en met een beetje geluk is er zelfs in zoekwoordenmarketing geïnvesteerd om een hoge ranking te verwerven in Google.

Soms is er zelfs een webshop gemaakt, om de klanten via internet te bedienen.

Echte trendzetters openen bovendien een profiel op Twitter, Facebook, Google of Pinterest, etc. en doen regelmatig een postje om van zich te laten horen. Adverteren hoeft immers niet meer (?!?)

Het grote afwachten kan beginnen...

Niet zo vlot

Dan… valt het resultaat toch wat tegen. Er wordt nog niet zo gretig online gekocht. De fysieke winkel krijgt steeds minder bezoek. Mensen schaffen gewoonweg minder aan en zijn niet zo vlot in reageren op internet.

Dan zijn we weer terug bij waar het om begon: het idee, het goede verhaal. Net dat aspect waarin het bedrijf zich van het andere onderscheid. En dat op een frisse, leuke, opvallende manier als unieke boodschap neergezet, ook op internet!

Leve het idee!

Want dat is waar het aan ontbreekt bij veel activiteiten van kleinere bedrijven.

De middelen zijn veranderd, maar de bron blijft altijd weer goede en relevante content. En wat nog belangrijker is: door alle actuele ontwikkelingen, inclusief de crisis, is de houding van de consument structureel veranderd. Men neemt niet zomaar genoegen met wat eenzijdig voorgeschoteld wordt. Sterker nog de 'ontvanger' van jouw boodschappen wacht niet meer af, maar gaat actief op zoek naar hetgeen hij wil. Alleen daar waar de behoefte is op het relevante moment gaat hij over tot actie. Het is dan aan de ondernemer om juist op dat moment in beeld te zijn.

Auteur

Gert-Jan van de Sanden