Effectief reclame maken met kleine budgetten? Het kan! (Deel 2)

Column Gert-Jan van de Sanden | Klant zoekt jou!

19 april 2018

Mijn vorige column eindigde ik met de stelling ‘Klanten zijn naar je op zoek!’ Niets is minder waar. Juist dat is het meest essentiele dat er veranderd is in de communicatiemix. Met hagel schieten heeft geen zin meer, maar een scherp gericht schot zorgt er juist voor dat de klant naar je toe komt. Sterker nog, de klant zoekt actief naar jouw product of dienst. Zorg dus maar dat hij dan niet om je heen kan!

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

We doen het zelf inmiddels bijna allemaal (al jaren!). Die mooie auto, de handige electrische fiets, kleding en woonaccessoires, maar ook bijvoorbeeld onze geldzaken. Bij aanschaf of selectie gaan we eerst ‘Googelen’. Handig om alles op een rijtje te krijgen en snel te kunnen vergelijken. Net als jijzelf, laat ook je klant zich niets meer wijsmaken. Je product of dienst moet op de pijnbank en wordt naast de concurrentie gelegd. Dankzij datzelfde Google, maar ook dankzij allerlei vergelijkingssites is dat steeds gemakkelijker. Dus de consument doet dat ook in hoge mate!

Vindbaar zijn

Zorg dus dat je er op zijn minst tussen staat als ze je zoeken! Dat kan via een goede vindbaarheid van je website. (SEO: ik volsta hierbij met melden dat een goed indexerende website en relevante aanwezigheid op sociale media hier erg goed aan bijdragen.)

Daarnaast kun je ook proactief zorgen dat je op bepaalde zoekwoorden goed vindbaar bent (SEA, dat is gericht adverteren op Google.) Hierover wil ik een klantenverhaal vertellen.

Een relatie van mij verkoopt laminaatvloeren. Hij richt zich op de directe regio en gaf voorheen enkele tienduizenden euro’s per jaar uit aan advertenties in gedrukte media en buitenreclame. Hij merkte de afgelopen jaren dat zijn manier van adverteren steeds minder effect had. De kranten waarin hij adverteerde kregen ook minder impact door oplage- en abonneedalingen. Gaandeweg minderde hij zijn budget en kwam zo in een vicieuze cirkel terecht.

Mijn advies was: stop het geminderde gedeelte eens in gerichte zoekwoordencampagnes van Google. Samen kozen we een reeks zoekwoorden en startten we experimenteel. Het voordeel hierbij is dat je voor weinig geld wat kunt experimenteren en uitvogelen welke advertentie het beste werkt. Bovendien kun je je doelgroep geografisch- maar ook op leeftijd en belangstelling selecteren. Niet met hagel maar met scherp schieten dus!

We hebben wat advertenties opgesteld, wat zoekwoorden uitgezocht en zo enkele weken geëxperimenteerd met diverse varianten. Hierbij geldt steeds: je betaalt alleen als er op je advertentie geklikt wordt. Kom daar maar eens om bij traditionele reclame…

Ondertussen hebben we wel wat soberder doorgeadverteerd in de regio, want je moet niet zomaar alles stopzetten. ‘Uit het oog is uit het hart’, zegt men wel eens. Daarbij hebben we gezorgd voor één duidelijk profiel van deze retailer in al zijn uitingen; dus zowel online, in print als in alle buitenreclame één gerichte duidelijke boodschap (in dit geval een ‘goedkoopste prijsgarantie’).

Voor de duidelijkheid, het betrof hier een budget van een tientje per dag alleen op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag. Het resultaat was enkele honderduizenden vertoningen en honderden clicks naar de website aan potentieel geïnteresseerden in een straal van 15 kilometer. De ondernemer had merkbaar méér traffic in zijn showroom voor beduidend minder geld…

Auteur

Gert-Jan van de Sanden