Gezond groeien dankzij data

Marketing- en salesdata voor de gezonde en veilige groei van je bedrijf

02 augustus 2018 19 augustus 2021

Hoe kan ik mijn bedrijf op een gezonde manier laten groeien? Dat is voor veel ondernemers een even lastige als veelvoorkomende vraag. Maar vaak heb je de informatie om hierin verstandige keuzes te maken al in huis: je eigen sales- en marketingdata. Maak jij al beslissingen op basis van jouw salesdata? En hoe kun je je voordeel doen met slimme software?

Interne processen bij dienstverleners

Is groei te voorspellen?

Vaak wordt gedacht dat de groei van een bedrijf moeilijk te voorspellen is. Sta eens stil bij het volgende scenario:

Een bedrijf met als core business het bedenken en uitvoeren van creatieve, innovatieve oplossingen, zit in een goede flow. De zaken lopen prima en de cijfers zien er veelbelovend uit. Daarom neemt de eigenaar extra talentvolle, creatieve medewerkers aan. Aanvankelijk ziet alles er goed uit. Maar dan beginnen de cijfers ineens tegen te vallen. Was het vorige kwartaal gewoon een toevalstreffer? Was het wel een goede beslissing om extra personeel aan te nemen? Nu is er te weinig werk voor te veel mensen en moeten er harde beslissingen genomen worden.

Door zulke voorbeelden denken sommige ondernemers dat groeien in hoge mate een kwestie is van gokken. Maar het tegendeel is waar. Je kunt goed gefundeerde voorspellingen doen op basis van je eigen data, zeker als je daarvoor de juiste software gebruikt. 

Salesdata: de basis voor groei

Salesdata spelen een cruciale rol bij het doen van goed gefundeerde voorspellingen voor je bedrijf. Natuurlijk begint het allemaal met het verzamelen van deze gegevens. Zoals er wordt gezegd: ‘Als je het niet kunt meten, kun je het niet managen.’ Maar vervolgens moet je ook iets doen met de gegevens: je moet ze interpreteren. Begrip van je salesdata is namelijk de basis voor betrouwbare voorspellingen over groei. Je wilt dus niet alleen zo goed mogelijk resultaten kunnen voorspellen, je wilt de prestaties ook kunnen bijsturen. Dat is de essentie van een data-driven bedrijf.

Salesdata helpen je om:

  • Huidige en vroegere resultaten inzichtelijk te maken en te beoordelen.

  • Sterke en zwakke plekken te herkennen.

  • Voorspellingen te doen voor de toekomst.

  • Gefundeerde beslissingen te nemen op basis van feiten in plaats van gevoel.

Als je wilt groeien, moet je dus goed kijken naar je verkoopdata. Hoe pak je het aan? Het komt hierop neer: je analyseert zelf je data of je gebruikt slimme bedrijfssoftware om dit voor je te doen.

Slimme software voor salesdata

Is het interpreteren van je salesdata niet bepaald jouw specialiteit? Dan kun je gelukkig moderne bedrijfssoftware gebruiken die je hierbij kan helpen. Deze software helpt processen te structureren en slaat de data niet alleen centraal op, maar maakt deze ook nog in een handomdraai (of zelfs realtime) inzichtelijk. Ook zijn moderne pakketten in staat om terugkerende werkzaamheden te automatiseren en de verschillende bedrijfsprocessen met elkaar te integreren. Dat leidt tot meer overzicht, grip en efficiency.

Cloud-based bedrijfssoftware is overal toegankelijk en ondersteunt je altijd en overal bij het analyseren en duiden van gegevens. De slimste pakketten stellen je zelfs in staat om in de toekomst te kijken: zelflerende software kan betrouwbare voorspellingen doen over naderende ontwikkelingen (forecasting). Je kunt bijvoorbeeld offertes groeperen op slagingskans. Slimme bedrijfssoftware is een handige oplossing voor betrouwbare beslissingen op basis van salesdata.

Analyseer je data

Je kunt ook zelf je data analyseren, ook al vereist dat meer tijd en discipline. Door met realtime data te werken, kun je niet alleen behoorlijk nauwkeurig je sales voorspellen, maar ook realistische én uitdagende doelstellingen formuleren. En er is een hoop data voorhanden waar je wat mee kunt. Denk daarbij aan de volgende stappen:

1. Bouw en analyseer je funnel

Bouw een funnel (trechter) voor marketing en voor sales. Zorg ervoor dat je marketingfunnel goed aansluit op je salesfunnel, en houd je conversieratio's in het oog. Zo weet de marketingafdeling hoeveel marketing qualified leads je salesmensen nodig hebben als ze groeicijfers willen (blijven) scoren.

2. Ga op zoek naar zwakke plekken

Wil je je verkoopproces bijschaven? Begin bij de fase(s) waarin je merkbaar minder converteert. Of kijk wat je kunt doen aan de meest voorkomende reden dat een deal niet wordt aanvaard. Dankzij actuele data kan je gaan bijsturen voordat het echt fout gaat.

3. Begrijp waar je middelen heen gaan

Hoeveel kost het als een verkoopkans verloren gaat? Wat is de echte waarde van een project? Hoeveel levert elke medewerker op? Die antwoorden heb je nodig om écht te begrijpen hoe je business werkt. Want wie wil groeien, moet weten waarin te investeren.

4. Bekijk waar je de meeste winst boekt

Probeer zowel successen als mislukkingen te begrijpen. Dat kan bijvoorbeeld door na te gaan in welke sector en regio je beste klanten zitten, maar ook door de factoren te identificeren die de afloop van een verkoopkans beïnvloeden. Zo weet je welke de beste kans op slagen hebben, en dus het meest je aandacht verdienen.

Gezond groeien als bedrijf

Het is verstandig om je onderneming regelmatig aan de hand van salesdata en -statistieken door te nemen. Daarmee leg je namelijk de basis voor een toekomstgerichte groeistrategie, waarin prestaties continu worden geoptimaliseerd en er ruimte is om bij te sturen op basis van data. Of je dit doet met behulp van slimme bedrijfssoftware of niet, je kunt hiermee op basis van je sales- en marketingdata gezond groeien.