Neuromarketing: het brein bepaalt

Partnercontent - 6 tips voor je website

02 december 2016

“Consumenten doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen”. Een uitspraak van reclameman David Ogilvy uit 1954. Kort gezegd is dat waar neuromarketing op neerkomt. We denken rationeel weloverwogen keuzes te maken, maar ondertussen heeft ons brein allang besloten. In dit artikel legt DTG uit wat neuromarketing is en geeft je 6 tips hoe je dit zelf op jouw website kunt toepassen.

Slechts 5% van de keuzes die we maken is bewust genomen; de overige 95% van ons gedrag is gebaseerd op onderbewuste processen. Ons brein werkt volgens een aantal vaste patronen waar ook jij met je online activiteiten op in kunt spelen.

Een beetje theorie

Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de wetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Doel ervan is producten en diensten beter te laten aansluiten bij behoeftes van consumenten en om marketingactiviteiten effectiever te maken. In deze video van 5 minuten legt de Consumentenbond goed uit wat neuromarketing is. Het onderbewustzijn is een machtig onderdeel van ons wezen; het neemt vrijwel alle beslissingen. Maar hoe spreek je als ondernemer dat brein nu aan?

Neuromarketing in de praktijk: speel in op emoties

Mensen zeggen wat ze denken, maar doen wat ze voelen. Zorg dus dat je met jouw website emoties aanspreekt. De 2 belangrijkste emoties die een rol spelen bij het aankoopproces zijn plezier en pijn. Consumenten reageren daarbij veel sterker op het vermijden van pijn dan het verkrijgen van plezier.

6 tips om je website te optimaliseren op basis van neuromarketing

  1. Toon mensen

    Eén van de absolute wetten binnen neuromarketing is dat er altijd mensen te zien moeten zijn. Mensen willen zich met anderen kunnen identificeren en mensen vertrouwen nu eenmaal mensen.

  2. Gebruik afbeeldingen

    Onze hersenen nemen een afbeelding 60.000 keer sneller op dan tekst. Tekst met afbeeldingen samen onthouden we beter dan alleen tekst; deze moeten uiteraard wel een relatie hebben met elkaar.

  3. Zet urgentie in

    Maak gebruik van de drang van mensen om iets af te ronden. Laat bijvoorbeeld zien hoeveel producten er nog op voorraad zijn, doe een tijdelijke aanbieding of geef een tijdelijke kortingscode.

  4. Speel met prijzen

    Een hoge prijs betalen doet pijn, speel daarom met je prijzen: 42 euro per maand klinkt goedkoper dan 500 euro per jaar.

  5. Geef vertrouwen

    Een voorbeeld hiervan is het tonen van productreviews door consumenten met een sterrenrating zoals bol.com dit doet.

  6. Speel met kleuren

    Ons gevoel wordt beïnvloed door kleuren. Zo activeert geel het nadenken en zorgt blauw voor vertrouwen.

Experimenteer

Iedere doelgroep reageert weer anders. Experimenteer dan ook met deze tips. Welke emoties, welke afbeeldingen werken het best bij jouw doelgroep? Als ondernemer zet je daarvoor geen MRI scans in, maar je hebt wel alle ruimte om te testen met jouw website met hogere conversies als belofte.

Is jouw website optimaal voor je doelgroep op basis van neuromarketing? Doe de gratis webcheck en krijg een uitgebreid rapportage over je website!