De Blitz met Niks

Column Marianne van de Water| Van DM ronde naar acquisitie

02 augustus 2018

Mijn mailbox komt altijd vanzelf vol. Hebben jullie dat nu ook? Sommige nieuwsbrieven lees ik meteen, andere zet ik even apart voor een leesmoment. Zo’n schone inbox voelt beter.

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

MKB in Beeld 2020

In dit artikel

Plots viel mijn oog op een mail waarin iets geschreven werd over mijn website, “dat het nog beter kan”. Nu daar houd ik wel van . Mijn insteek is namelijk ook altijd: hoe kan het nog beter! Toen ik verder las bleek dat het een aanbod was om mijn website te scannen. Je zou kunnen zeggen dat ik een latente klant ben. 10 jaar ondernemer, tijd voor opfrisrondje zou je zeggen.

Het wonderlijke was dat er behalve ‘groetjes van Loes’ geen afzender en geen website van de aanbieder stond, om eens te kijken hoe creatief ze nu eigenlijk zelf zijn. Ach, ik heb het met iedereen het beste voor, dus dat mailde ik terug. Van Loes kreeg ik bijna per omgaande een url van niets. Een basis opzet van een website die van iedereen had kunnen zijn. Ahhhh hier werd waarschijnlijk voorwerk verricht.

Post

En inderdaad. En week later kreeg ik een mail of de post het pakket al bezorgd had. Toevallig was ik net een paar dagen niet op kantoor, dus had nog geen pakket gezien. Dit keer was er wel een afzender en een bijbehorende organisatie… Op kantoor lag inderdaad de post, een uitgebreid rapport over de website en hoe het nog beter kon. Ik klom in de mail om hiervoor hartelijk te bedanken (al had ik er niet om gevraagd). Het bericht kwam op een prima moment, binnenkort had ik immers een afspraak met mijn websitebouwer. De afzender vond het erg fijn dat ik reageerde per mail en meldde ook hier weer per omgaande dat ze me maandag even zouden bellen. Prima dacht ik, ik ben benieuwd. Deze gedachte had ik natuurlijk helemaal uit hoofde van mijn beroep. Acquisitie!

Inderdaad werd ik maandag gebeld. Helaas was ik op dat moment niet bereikbaar en kreeg van mijn PA een terugbel verzoek. Ho ho, dacht ik toen. Jij wil wat van mij. Ik was dan ook reuze benieuwd wanneer ze weer zouden gaan bellen. Uit ervaring weet ik namelijk dat je binnen het MKB  gemiddeld ca. 9-13 x moet bellen om de juiste persoon aan de telefoon te krijgen en je verhaal te kunnen doen.  En tot nu toe hadden ze nog maar een keer gebeld toch…

Gemiste kans

En inderdaad. Het is bij die ene keer gebleven. Wat jammer, een gemiste kans voor een goed gesprek. De moraal van dit verhaal is natuurlijk ook: als je zulke persoonlijke post zend laat dan (desnoods uitbesteed aan een ander bedrijf) deze klanten terugbellen. Ik geef je graag mee, dat één keer nabellen echt te weinig is. Na een gezellig gesprek met collega ondernemer aan wie ik dit vertelde kwamen het  er in ieder geval op dat dit weer voer voor een column was. Zet je tanden er is, anders is het echt zonde om zo de blitz met niks te maken.

Hoe doe jij dat? Een mailing nabellen. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe dit zal aflopen…..

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Marianne van de Water