Hoe gebruiken anderen een CRM?

‘CRM helpt ons meer en sneller te verkopen aan klanten die steeds loyaler worden’

21 november 2018

Wat als je overweegt om met een CRM-systeem te gaan werken; hoe kom je dan aan de juiste informatie? CRM-systemen zijn er immers in allerlei soorten en maten - en wat doen ze nou eigenlijk precies? Kun je je klantrelaties verbeteren met CRM? Je interne communicatie optimaliseren? Lead-conversieratio’s verhogen? We gingen in gesprek met collega-ondernemers over CRM om de antwoorden op deze vragen te vinden.

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

We hebben je eerder de voordelen van online tools uitgelegd zodat je productiever kan werken, we hebben je inzicht gegeven in de digitale consument en in beide gevallen was de conclusie dat CRM je verder gaat helpen. Laat je inspireren door deze praktijkverhalen.

‘Alles is nu veel toegankelijker’

Atelier Schrauwen in Loenhout, België

Voordat Atelier Schrauwen CRM software gebruikte, wist niemand van elkaar waar de ander mee bezig was en hoe lang het duurde om projecten af te ronden: “Het grootste probleem was het overzicht houden. Hoeveel hebben we verkocht, hebben we onze doelen behaald? Heeft de investering ons iets opgeleverd?” Atelier Schrauwen had geen antwoord op deze vragen.

Sinds de implementatie van CRM is daar verandering in gekomen: “We zijn gestopt met het bewaren van bedrijfsinformatie in Excelbestanden. Onze CRM tool is nu de ruggengraat van ons bedrijf.” Van klantinformatie tot verkoopkansen en andere data: “Alles is nu veel toegankelijker. Het CRM stelt ons in staat om de controle te behouden, zonder een vervelende manager te zijn.”

‘We hebben wereldwijd overzicht op het team’

The Hotels Agency in Parijs, Frankrijk|

The Hotels Agency wilde overzicht op de taken en activiteiten van alle collega’s, ook van degenen die over de grens werken, én een oplossing voor de wildgroei aan klantinformatie. Voorheen gebruikten ze Exelsheets en Outlook - geen duurzame oplossing zo bleek: “De collega’s zijn veel onderweg en de coördinatie daarvan was een crime. Om over de salesontwikkeling maar te zwijgen. We hadden iets nodig waarmee we alle klantinformatie op één plek konden bewaren.”

De adoptie van de oplossing, het CRM-systeem, ging soepel: “Ons team heeft de CRM-tool snel in gebruik genomen; iedereen was wanhopig op zoek naar een manier waarop ze klanten, meetings en contactmomenten konden bijhouden en taken en herinneringen centraal konden vastleggen.”

‘We kunnen nu verkoopkansen voorspellen’

Blast! Media in Hengelo, Nederland

In het verleden deden ze bij Blast! Media alles in Excel: “We waren afhankelijk van tabellen en spreadsheets. Een specifiek bestand werd iedere week tijdens een meeting geüpdatet, maar als ik de status van lopende zaken wilde weten, moest ik collega’s bellen.” Het is duidelijk: er was geen overzicht.

“Nu we een CRM-systeem gebruiken, kunnen we vooruit kijken. We zien welke leads en verkoopkansen er binnenkomen.” Deze informatie is cruciaal; als ondernemer wil je exact weten hoeveel er nog in de pijplijn zit en hoeveel omzet je de komende weken gaat genereren. “We zijn nu in staat om dit soort zaken te voorspellen.”

‘Van 60 naar 100 salesgesprekken per dag’

Accutone in Berlijn, Duitsland

Accutone had al een CRM-systeem, maar het was sterk verouderd: “Onze vorige tool was on-premise en alleen te gebruiken op een vaste computer - terwijl de hele wereld mobiel is. Kun je het je voorstellen?” Het bedrijf zag wel in dat ze een tool nodig hadden dat altijd en overal toegankelijk is. Andere voorwaarden waren de snelheid, flexibiliteit en prijs.

“We hebben een intuïtieve oplossing gevonden waarmee we autonoom kunnen werken; we hadden geen uitgebreide training of onboarding nodig.” De transformatie die het bedrijf dankzij het CRM heeft doorgemaakt is ongelooflijk: “We hebben nu een structuur geïmplementeerd om onze omzet te verdubbelen met hetzelfde aantal medewerkers. In plaats van 60 verkoopgesprekken, voeren we er nu 100 per dag. We zijn een stuk productiever geworden!”

De grootste voordelen van CRM

Het moge duidelijk zijn: een CRM systeem helpt ondernemers van allerlei soorten en maten met allerhande en veelvoorkomende problemen. Dankzij het CRM-systeem kunnen de ondernemers zich focussen op hun core business en micromanagement van het personeel loslaten. De andere voordelen van een CRM hebben we voor je op een rijtje gezet:

  • Informatie is direct toegankelijk

  • Altijd controle op werkprocessen en bedrijfsdoelstellingen.

  • Coördinatie van het team.

  • Inzicht in ieders taken en activiteiten.

  • Voorspellen van verkoopkansen.

  • Hogere productiviteit.

  • Helpt je met het maken van een enorme efficiency slag.

Benieuwd geworden wat CRM voor jouw bedrijf kan betekenen? Probeer het gratis 14 dagen uit bij Teamleader, zij maakten een CRM-systeem speciaal voor mkb-ondernemers.

Ja! Ik wil Teamleader gratis proberen.