MKB’ers, onderschat nooit de kracht van reclamefolders!

02 oktober 2019

Méér dan 12 miljoen Nederlanders lezen wel eens een reclamefolder. Het bereik is dus ontzettend groot. En toch lijken steeds minder bedrijven het belang van folders in te zien. Tegenwoordig wordt de papieren reclamefolder zelfs steeds vaker ingeruild voor verschillende digitale marketinguitingen. Maar is het voor jou als ondernemer wel verstandig om compleet te stoppen met het verspreiden van folders? In dit artikel leggen wij graag uit waarom de ‘ouderwetse’ folder in verschillende gevallen meer omzet oplevert dan talloze moderne marketingactiviteiten.

Reclamefolders: feiten & cijfers

Als jij je als ondernemer afvraagt of reclamefolders nog interessant zijn, hoef je eigenlijk alleen maar naar de statistieken te kijken. De feiten en cijfers van huisaanhuisfolders.com spreken namelijk voor zich. Ondanks de opkomst van digitale folders, wordt de papieren reclamefolder nog steeds vol enthousiasme ontvangen door de Nederlandse bevolking. Uit onderzoek blijkt dat circa 60 procent van de Nederlanders alléén de papieren folder leest die in de postbus ligt. Meer dan de helft van de Nederlanders zou de papieren folder zelfs missen als deze helemaal niet meer op de mat verschijnt.

Bovendien geeft ruim 95 procent van de Nederlanders (ouder dan 13 jaar) aan dat zij het afgelopen jaar één of meerdere reclamefolders hebben gelezen. Het bereik van papieren reclamefolders is ongekend met een bereik van circa 13 miljoen lezers. Ter vergelijking: circa 4,5 miljoen Nederlanders geven aan dat zij het afgelopen jaar een digitale folder hebben gelezen. Wie denkt dat de papieren folder alleen wordt gebruikt om door te bladeren of voor de kattenbak heeft het mis. Ongeveer 80 procent van de lezers geeft aan iets te kopen, nadat zij dit in een papieren folder hebben gezien. Men besteedt verder gemiddeld 17 minuten per week aan het doornemen van de folderinhoud.

Folders bepalen de aankoop

Dat papieren reclamefolders zo veel worden gelezen, zou voor iedere ondernemer interessant moeten zijn. Je zou misschien kunnen denken dat personen reclamefolders tegen hun zin ontvangen en dat het bereik daardoor zo groot is. Maar hier is het tegenovergestelde waar. Ruim 70 procent van de Nederlandse bevolking geeft aan dat zij folders handig en informatief vinden. Voor bijna de helft van de Nederlanders bepaalt de folder zelfs wat er op de boodschappenlijst komt. Een ander deel bladert folders juist door om inspiratie op te doen voor cadeaus of om producten met elkaar te vergelijken.

Wil jij dus jouw producten of diensten in de markt zetten, interessante informatie delen of wil je simpelweg meer omzet genereren? Het verspreiden van papieren reclamefolders vormt dan een uitstekende eerste stap binnen dit proces.

Interessant voor talloze branches

Voor bijna alle producten en diensten is folders verspreiden een relevante marketingtactiek om de doelgroep te bereiken. Puur kijkend naar het bereik blijkt dat meer dan twee derde van de Nederlandse bevolking vooral interesse heeft in reclamefolders van supermarkten, slijterijen, warenhuizen en aanbieders van persoonlijke verzorging. Dit wil echter niet zeggen dat folders van andere producten en diensten niet bekeken worden. Onderwerpen zoals elektronica, mode, wonen en woninginrichting hebben namelijk een bereik van circa 50 procent.

Kortingsacties via folders

Wie is er niet dol op kortingen? Het blijkt dat folderlezers er in ieder geval héél dol op zijn. Ongeveer de helft van de Nederlanders wordt enthousiast van het idee om een kortingscode of -bon te ontvangen via een papieren folder. Tijdens het versturen van een folders hoeft het natuurlijk niet op de houden met alleen een kortingscode. Het is namelijk prima mogelijk om ook een fysieke (proef)verpakking mee te sturen in de folder. Meer dan 45 procent geeft zelfs aan dat zij het waarderen wanneer er proefverpakkingen in de folder worden toegevoegd.

Wil jij jouw product dus op een positieve manier onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep? Combineer dan een proefverpakking met een kortingscode en voeg deze toe aan de papieren folder. Grote kans dat de ontvanger jouw product probeert én uiteindelijk ook koopt.

Combineer papier met digitaal

Zoals eerder benoemd is het bereik van de papieren folder binnen Nederland erg hoog. Wil jij dit bereik maximaliseren? Denk er dan ook over om jouw folder digitaal uit te brengen. Op hoe meer kanalen jouw folder beschikbaar is, des te meer deze gelezen kan worden door jouw potentiele klanten. Digitale versies kun je bijvoorbeeld uploaden op websites die folders verzamelen en publiceren. Of denk er eens over na om de folder te verspreiden via de app. Online websites en apps zijn voornamelijk interessant wanneer jij als ondernemers een jongere doelgroep wilt bereiken.

Hoewel de digitalisering steeds extremere vormen aanneemt binnen Nederland, blijft de folder immens populair. Door zowel de papieren versie als een online versie met elkaar te combineren kun jij als ondernemer jouw product of dienst uitstekend in de markt zetten. Nederlanders geven zelfs bijna het cijfer 7 voor de reclamefolders die op beide manieren worden verspreid. Reclamefolders worden in alle gevallen dus uitstekend gewaardeerd door ontvangers. Laat deze grote kans daarom niet liggen als ondernemer en neem folderverspreiding standaard mee in jouw marketingmix.

Dé perfecte folder verspreiden

Overtuigd van het feit dat folders jouw organisatie meer omzet opleveren en ga je zelf folders verspreiden? Verstandig! Maar zorg er dan wel voor dat jouw organisatie opvalt tussen alle reclamefolders die op de deurmat liggen. Je wilt uiteraard niet dat jouw folder in de papierbak terecht komt en de concurrent er met de klant vandoor gaat. Daarom geven we graag een aantal tips voordat jij zelf reclamefolders gaat verspreiden.

Houd tijdens het ontwerpen van de folder altijd rekening met een opvallende voorkant. Felle kleuren en aansprekende teksten zijn hierbij onmisbaar. Zorg er verder voor dat het drukwerk van topkwaliteit is. Goedkoop papier en een lage inktkwaliteit komt de uitstraling van de folder én je bedrijf niet ten goede. Een kwalitatief hoogwaardige inhoud en duidelijke call-to-actions zijn als laatste essentieel. Vertel in de folder duidelijk waar jouw organisatie voor staat en wat er van de klant verwacht wordt. Zo kan er niets meer misgaan en wordt de reclamefolder jouw ultieme klantenmagneet!