Het belscript voor een verkoopgesprek

Hoe structureer je het verkoopgesprek?
Een belscript bevat enkele standaardzinnen in een vaste volgorde die je helpen het gesprek te structureren en tot een bevredigend eindresultaat (de afspraak) te leiden.
Liever je klanten per post bereiken?
Klik hier
Download ons whitepaper over direct mail!
Download
Je producten verkopen via social media?
Klik hier
Download ons e-book Eerste hulp bij Social media!
Download
In dit artikel vind je een gestructureerd overzicht van een belscript met voorbeelden.
 
1. Voorbereiding
Lees het belscript goed door voordat je gaat bellen, zodat het vers in je geheugen zit. Probeer om je vragen niet van het papier af te lezen, anders kan een gesprek geforceerd verlopen. Hou je in de grote lijnen wel aan de vragen, maar probeer ook goed te luisteren naar je klant en spring daar, indien nodig, op in.
 
2. Begroeten en voorstellen
Spreek je introductiezin langzamer uit dan dat je normaal gesproken praat. Zo geef je de gesprekspartner de tijd om te wennen aan je stem. Probeer duidelijk je naam en firma uit te spreken zodat de naam blijft hangen bij je klant.
Voorbeeld: Goedemorgen meneer de Vries, u spreekt met Piet Jansen van de firma Jansen.
 
3. Reden van bellen
Licht de aanleiding van je telefoontje toe.
Voorbeeld: Enkele dagen geleden is een brief naar u gestuurd over de mogelijkheden die de firma Jansen u kan bieden. Zoals daarin vermeld stond, neem ik nu telefonisch contact met u op.
 
4. Stel een open, positief sturende vraag
Informeer bij de klant op een positieve manier naar je producten of diensten. Luister goed naar het antwoord, en haak daar bij je volgende vraag op in.
Voorbeeld: Wat spreekt u aan in ons product en welk onderdeel interesseert u het meest?
 
5. Vraag door
Het is belangrijk om goed te luisteren naar het antwoord op de vragen die je de klant stelt. Een klant vindt het prettig het idee te hebben dat je oprecht geinteresseerd bent in zijn of haar opmerkingen.
Voorbeeld: U zegt dat ... u aanspreekt, waarom juist dat?
 
6. Aansturen op een afspraak
Het doel van je gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Hou dit doel dan ook goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen. Geef de vrijblijvendheid van de afspraak aan en zorg dat je flexibel bent in het prikken van een tijd en datum.
Voorbeeld: Om u te kunnen laten zien wat onze dienst precies inhoudt, maak ik graag een afspraak met u. Wanneer schikt het u?
 
7. Bevestigen afspraak
Het is belangrijk om de gemaakte afspraak nog even te bevestigen, indien mogelijk ook per e-mail. Vraag daarom of het mogelijk is een afspraakbevestiging te sturen.
Voorbeeld: Dus op maandag 14 juni komt Klaas Jansen bij u langs op de Dorpsstraat 2 in Utrecht. Naar welk e-mailadres kan ik de afspraakbevestiging sturen?
 
8. Neem positief afscheid
Zorg voor een positieve afsluiting van het gesprek, ook als de klant geen interesse heeft getoond. Het is jammer als iemand geen interesse heeft, maar je moet wel een goed imago houden.
Voorbeeld: Meneer de Vries, bedankt voor uw tijd en nog een prettige dag.
 
Succesvol telefonisch verkopen vraagt veel van jou en je medewerkers. Deze structurering van het belscript helpt je al een stuk op weg.

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten