De ster van succes

Boek | Alex Klein

12 januari 2010

Als ondernemer ben je altijd bezig om verbeteringen aan te brengen in je organisatie, in je marketing, in je financiën, in je ontwikkeling, in je onderscheidend vermogen en in je erkenning door klanten. Alles tegelijk, want alles is belangrijk. Toch?

Natuurlijk niet! Als ondernemer moet je het verband zien tussen die losse elementen die je wilt veranderen of verbeteren. Dat is de kern van het boek van Alex Klein, docent bedrijfskunde en marketing aan de Nyenrode Business Universiteit.

In een gesprek dat ik had met Alex ging het ook over zijn eigen ondernemerschap, dat hij combineert met zijn promotieonderzoek aan Nyenrode. Zijn boodschap is gericht op ondernemers, waarom laat hij het dan beoordelen door professoren en directeuren van grote bedrijven? Tijd voor een beoordeling door ondernemers…

 

De Ster van Succes beschrijft in gewone taal de samenhang tussen de belangrijkste gebieden in je organisatie. Aan de hand van praktische vragen en sprekende voorbeelden werkt hij toe naar een consistent plan om je bedrijf te verbeteren. Elk hoofdstuk sluit af met concrete vragen en opdrachten die je zelf kunt uitvoeren. 

De Ster van succes bestaat uit 6 gebieden: 

1. Heb jij helder voor ogen welk klantvoordeel jij biedt? 'Waarom zouden klanten hun geld bij jou achterlaten?' Uiteindelijk gaat het niet om wat jij kunt of waar jij goed in bent, maar wat de klant als bijzonder ervaart. Het gaat om de voordelen die de klant krijgt als hij jouw product of dienst aanschaft. 2. Zou je meer omzet hebben als je aan betere marketing doet? De Ster van Succes werkt met tien marketing P's. De meest interessante is misschien wel de laatste: prestaties - wat levert het op en wat heeft het gekost? Een nieuwe manier van denken over de opbrengsten van toekomstig klantcontact. 3. Hoe maak je van je medewerkers betrokken winstmagneten? In de Ster van Succes zit een nieuw motivatie onderzoek. Daarmee kun je heel eenvoudig nagaan wat de reden van betrokkenheid is van jouw medewerkers. De vraag is eigenlijk: hoe meet je de toegevoegde waarde van medewerkers? En als je dat weet, wat doe je daar dan mee? 4. Haal jij de meeste winst uit je tevreden klanten? Als je intern alles op orde hebt, dan moeten de klanten nog binnenkomen en hun geld bij je uitgeven. De vraag is dus eigenlijk: hoe meet je de tevredenheid van jouw klanten en hoe zorg je ervoor dat je van deze tevredenheid gebruik maakt? Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe leuk jouw klanten het vinden om hun tevredenheid aan anderen te vertellen? 5. Weet jij iedere dag hoe je er financieel voor staat? Eén van de lastigste aspecten van het zakendoen is het bijhouden van de financiële zaken. Maar laat ik je vertellen dat - als je het trucje eenmaal door hebt - het ook een van de leukste aspecten is; je ziet namelijk meteen waar het goed gaat en waar nog verbetering mogelijk is. 6. Wat zijn de nieuwe ideeën, waar je klant al zolang naar zoekt? Bij ontwikkeling moet je vooral denken aan manieren om aan je ideeën concreet handen en voeten te geven. Om te kijken of jouw ideeën  levensvatbaar zijn. Ter voorkoming dat je dagdromen nachtmerries worden.

Eindoordeel: Gelezen door een ondernemer met weinig tijd en interesse in verbetering in zijn organisatie. Natuurlijk heb je in het begin het idee dat je dit alles al een keer gelezen hebt. Dat is voor een deel ook zo. Maar het voordeel van dit boek en deze aanpak is vooral de beknoptheid waarmee het beschreven is. Lekker ‘to the point’! Daar houden wij ondernemers van!  

Gelezen door Willem Overbosch