Hoe word ik waardevol voor mijn klanten?

Houd van je klant en de klant houdt van jou

22 januari 2013

Om te zorgen dat je klant je niet meer kan missen, zul je je moeten onderscheiden van bedrijven die eenzelfde (soort) product of dienst aanbieden. Reclameman Eugène Roorda vertelt hoe.

Eerste hulp bij Direct Mail

Een klant kan pas waardevol worden als jij als ondernemer genoeg liefde in de klant steekt. Natuurlijk kan het een keer minder goed klikken met een (potentiele) klant, maar leg je daar niet bij neer. Door jezelf te veranderen en wél van iemand te gaan houden, groei je naar je klant toe. Dat is de boodschap van reclameman Eugène Roorda, in zijn sessie tijdens de Week van de Ondernemer.

Reclamestumper

Roorda werd bekend door de tas van supermarkt Dirk die hij ontworpen heeft. 'Maak een rode tas met Dirk erop en een streep eronder. Al snel liepen de hipste meiden met zo'n tas en werden we gebeld uit New York, Zwitserland, Spanje, noem maar op.' Maar of hij meteen hield van de man Dirk van den Broek? 'Helemaal niet, ik vond hem niet zo aardig en hij vond mij zo’n reclamestumper die weer eens ging vertellen wat hij allemaal fout deed. Ik ben naar hem gaan luisteren, hem gaan begrijpen. En ik ging hem steeds meer waarderen en ben zes jaar zijn adviseur geweest. Mijn beste klanten zijn niet de klanten met wie ik het het beste kan vinden, mijn beste klanten zijn juist de klanten bij wie ik de meeste moeite moet doen om het met ze te vinden.

Zonder klant, geen bureau

Ondernemers mogen er volgens Roorda best wat vaker bij stilstaan dat ze zonder klant, geen bureau hebben. Belangrijk is het daarom om veel te geven aan je klanten, zonder veel terug te verwachten. ‘Geven is het nieuwe nemen, geld kómt wel. Dáárom moeten ze je dag en nacht kunnen bellen.

Wie ben ik?

Wil je waardevol kunnen zijn voor je klanten, zul je wel eerst goed uit moeten dragen wat je onderneming te bieden heeft. Stel daarom jezelf eerst de drie volgende vragen:

  1. Wie ben ik?

  2. Wat wil ik betekenen?

  3. Waar blijkt dat uit?

Auteur

Lenneke Arts