Stap 6: Initiatieven en resultaten

Een concreet stappenplan naar meer klanten

24 januari 2013

Ondernemers voelen aan welke commerciële initiatieven tot successen leiden. Toch is het verstanding een marketingjaarplan te maken. Dit helpt onder andere om structuur aan te brengen.

Eerste hulp bij Direct Mail

Dit is het zesde artikel uit een reeks van zes waarin stap voor stap de weg naar meer klanten, omzet en winst wordt beschreven. In deze reeks wordt als voorbeeld een advocatenkantoor gebruikt. Natuurlijk kan deze marketingkennis ook relevant zijn voor andere serviceorganisaties zoals accountants, verzekeringskantoren en vermogensbeheerderas. 

Hoe breng ik structuur en stel ik prioriteiten?

Hoe breng je structuur in alle goede ideeën en initiatieven die je wilt ondernemen? Hoe breng je prioriteit aan en hoe houd je bij wat de resultaten zijn van de verschillende investeringen?

Strakke planning met een marketingjaarplan

Een marketingjaarplan geeft houvast. Jij als ondernemer en de collega’s binnen je bedrijf weten precies wat er voor de komende maanden op de agenda staat. Door (kwantitatieve) doelen te stellen en de commerciële initiatieven te groeperen om deze doelen te bereiken, kan prioriteit in de marketingactiviteiten worden aangebracht.

Tip

Het is verstanding om nieuwe initiatieven eerst te testen op een kleine groep klanten, de resultaten goed te meten om vervolgens de activiteiten breder uit te rollen!

Concrete tip: zeven essentiële onderdelen van een marketingplan

  1. Wat zijn de (kwantitatieve) doelstellingen: wat zijn de doelen voor de organisatie als totaal en per specifieke productgroep? Groepeer de verschillende initiatieven die gaat je ondernemen rondom de gestelde doelstellingen.

  2. Nieuwe product-/dienstintroducties: ga je nieuwe diensten aanbieden? Geef deze een formeel plekje in je marketingplan en informeer de markt over je nieuwe diensten.

  3. Marketingacties: welke marketing acties ga je wanneer ondernemen? Beschrijf de doelgroep, de communicatie uitingen, het budget en het verwachte resultaat.

  4. Programma’s: welke periodiek terugkerende activiteiten ga je ondernemen? Stuur je elk kwartaal een nieuwsbrief, hou je met elke klant een jaarlijks onderhoud gesprek?

  5. Evenementen: wil je voorlichtingsbijeenkomsten, netwerkborrels of kennislunches organiseren? Evenementen zijn goede gelegenheden om nieuwe relaties te ontwikkelen en bestaande relaties te versterken. Zorg voor een goede, commerciële opvolging van een bijeenkomst. Bel na twee weken nog eens op en kijk of er interesse is in een vrijblijvende offerte.

  6. Onderzoek: door goed om je heen te kijken en je omgeving goed te analyseren kun je tot nieuwe inzichten komen. Bekijk bijvoorbeeld wat je drie belangrijkste concurrenten doen en observeer welke nieuwe wensen je doelgroep heeft. Voor onderzoek moet je echt even gaan zitten, maar het kan je dan ook veel profijt opleveren. 

  7. Rapportages: een vliegtuig zonder hoogtemeter crasht. Een marketingplan zonder periodieke rapportages zal ook mislukken. Bekijk regelmatig de resultaten van de diverse marketingactiviteiten en zie of de doelstellingen worden behaald. Hoeveel offertes worden er gemaakt en wat is de conversieratio? Zit er groei in het klantenbestand? Kopen bestaande klanten meerdere producten?

Lees in deze reeks ook

Auteur

Sjoerd Hauptmeijer