Een slecht klantenbestand is onnodig duur

De kosten van een verouderd adressenbestand

22 januari 2013

Je hebt een prachtige email in elkaar gezet, klaar om verstuurd te worden. Zonde als ze helemaal niet aankomen omdat je klantenbestand niet up to date is, toch? Verspilde tijd en moeite. Dat kost geld!

Eerste hulp bij Direct Mail

Een database met de verkeerde of verouderde klantgegevens kan allerlei redenen hebben: of de techniek laat het afweten, je personeel gaat er niet goed mee om of de bedrijfsprocessen zijn erg inefficiënt. Duidelijk is in elk geval dat je er veel tijd mee kwijt bent. Het aloude gezegde 'tijd is geld' gaat in deze context dus ook zeker op. 

Kosten per communicatiekanaal

Je kan op verschillende manieren met je (potentiële) klanten communiceren: door middel van emailing, direct mail, telemarketing of ongeadresseerde mailing, zoals folders of ander drukwerk. Als deze zaken niet bij de juiste persoon terecht komen, verspil je per kanaal een ander bedrag. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor de tijd die jij of je personeel erin hebt gestoken, verwerkingskosten bij retour, etc. 

  • Ongeadresseerd drukwerk €0,10 €0,20

  • Emailing  €0,50 tot € 1

  • Direct Mailing € 1 tot € 2,50

  • Telemarketing € 3 tot € 5

Zo hou je je klantenbestand up to date

Je ziet, een schone database is heel belangrijk en bespaart je een hoop geld. Een paar tips om je klantenbestand op orde te houden:

  • Zorg voor automatische controlemogelijkheden in het klantenbestand: maak bepaalde invoervelden verplicht, zoals het geslacht en de voorletters. Controleer ook de geldigheid van adressen en postcodes en kijk of sommige mensen er per ongeluk dubbel instaan. 

  • Neem maatregelen binnen je bedrijf: wijs iemand aan als verantwoordelijke voor de datakwaliteit en zorg dat iemand van de directie hem of haar ondersteunt. 

  • Formulier doelstellingen en KPI's: wat is een acceptabel percentage retouren, wanneer moet je klantenbestand geupdate zijn?

  • Voer regelmatig updates door: adreswijzigingen, ander contact persoon, extra klanten. 

  • Hou je kosten in de gaten

Bron: Cendris

Auteur

Liesbeth Meenink