‘Wijn vraagt om een persoonlijke relatie’

‘Duzen’ belangrijk voor eigenaar Imperial Wijnkoperij

10 december 2015

Regina Meij, eigenaar van Imperial Wijnkoperij, doet al twaalf jaar met veel plezier zaken in Duitsland. “Ik heb goede en warme contacten opgebouwd met de eigenaren van de wijnhuizen waarmee wij zakendoen. Het is ook prettig zakendoen met Duitsers. Ze werken snel, efficiënt en zijn betrouwbaar”, zegt Meij.

Business guide Duitsland

‘Duzen’

Waar zij echter niet aan kan wennen, is de correcte en formele manier waarop Duitsers haar benaderen. “Als ik op een wijnbeurs in Duitsland ben, word ik steevast met ‘Frau’ en ‘Sie’ aangesproken. Heel correct, maar niets voor mij. Ik probeer dan ook altijd zo snel mogelijk over te schakelen naar ‘Du’. ‘Duzen’ noemen ze dat. Zoals het tutoyeren in Nederland. Het grappige is, is dat ik altijd een soort opluchting voel bij Duitsers als we gewoon jij en je tegen elkaar mogen zeggen. Alsof zij zelf eigenlijk ook een beetje klaar zijn met dat hele formele.”

Meij vindt het ook belangrijk om op een meer persoonlijke manier met elkaar om te gaan. “Dit heeft te maken met het product waarmee wij werken: wijn”, legt Meij uit. “Wijn gaat over smaak, beleving en gevoel. Om dit met elkaar te ervaren, vind ik het belangrijk om een persoonlijke relatie met elkaar te hebben.”

Cultuurverschillen

Behalve het correcte en formele taalgebruik zijn er meer cultuurverschillen tussen Duitsers en Nederlanders waar je rekening mee moet houden tijdens het zakendoen. Hieronder een kleine opsomming. Een uitgebreid overzicht staat in de whitepaper Online ondernemen in Duitsland.

  • Hoffelijk, maar afstandelijk 

Duitsers zijn tijdens het zakendoen beleefd en hoffelijk. Wel zullen zij niet snel over persoonlijke zaken spreken. Wat dat betreft zijn ze ook afstandelijk en formeel.

  • Wees op tijd

De Duitse ‘pünktlichkeit’ is geen cliché: kom dus niet te laat op een zakelijke afspraak. Dit is voor Duitsers een teken dat je serieus en betrouwbaar bent.?

  • Wees duidelijk

Vermijd tijdens het bespreken van de kern van de zaak zinnen als: dit detail kunnen we later nog wel bekijken, dat komt wel goed en dat zien we wel. Je wekt dan snel wantrouwen.?

  • Taalvaardigheid

Denk niet te snel dat je goed Duits spreekt, dat je alles begrijpt wat er wordt gesproken en geschreven. Ons Duits schiet in veel gevallen te kort.

  • Hiërarchie

In veel Duitse bedrijven heerst een sterke hiërarchie. Wees je hiervan bewust tijdens zakelijke bijeenkomsten of als je bij een bedrijf probeert binnen te komen.