Twitterende medewerkers: houd het in de hand

Zeven regels hoe om te gaan met socialmediagedrag van personeel

21 juni 2013

Medewerkers die zich op social media uitlaten over de werkzaamheden die ze voor jouw bedrijf doen of zich onvriendelijk uitlaten over jou of collega's. Hoe ga je daar als ondernemer mee om?

E-book Eerste hulp bij Social media

Eén van je medewerksters Twittert enthousiast dat ze aan de prijsstijgingen van producten heeft gewerkt. Een ander roept op Facebook dat ze klanten niet tot een aankoop heeft weten over te halen. Vertrouwelijke bedrijfsinformatie de wereld in helpen via social media kan schadelijk zijn voor de naam van je bedrijf. Het komt voor, maar gebeurt het vaak en wat kun jij eraan doen?

Gedragsregels Richard Bordes, socialmedia-specialist vindt dat je er vooral niet te moeilijk over moet doen. “Vroeger vertelden mensen in de kroeg nieuwtjes over hun werk of dat de baas een rotvent was, nu gebeurt het digitaal.” De gemiddelde socialmediagebruiker heeft honderd volgers. Moet je als werkgever dan continue het social media gebruik van je medewerkers in de gaten houden omdat het bedreigend kan zijn voor jou en je bedrijf? Bordes: “Zorg er gewoon voor dat het gebruik van social media in de gedragsregels van het bedrijf worden opgenomen. Net zoals bij iedereen duidelijk is dat roken op de werkvloer niet gewenst is en porno kijken op een computer van het bedrijf onacceptabel is.”

Hoog geïndexeerd Social media deskundige Fried Broekhof beaamt dat Twitter en nieuwe roddelen in de kroeg is, het grote verschil volgens hem is: “Het wordt alleen veel sneller verspreid én het staat op internet. Sterker nog: posts via social media met de bedrijfsnaam erin, worden hoog geïndexeerd door Google.”

Zakelijk versus privéWat volgens Broekhof ook de grote vraag is: “Waar trek je de grens als het gaat om het social media gedrag van je medewerkers. De scheiding tussen privé en zakelijk wordt namelijk steeds vager. Iemand die werkzaam is bij een milieu-organisatie, maar wel foto’s van zijn Hummer op Facebook zet, doet de naam van het bedrijf ook geen goed. Maak daarom socialmediagedrag binnen je onderneming bespreekbaar. Bepaal samen wat wel en niet acceptabel is.”

Gouden regelsHoe kun je toch invloed uitoefenen op het gebruik van social media door je medewerkers? Een paar gouden regels op een rij:

  1. Leer zelf social media gebruiken. Als je niet weet hoe je een Tweet of een Facebook-bericht plaatst, wordt het lastig om je medewerker te wijzen op het gebruik ervan.

  2. Zorg dat je een document met gedragsregels hebt waarin staat dat medewerkers vertrouwelijk met bedrijfsgegevens om dienen te gaan en zich niet negatief moeten uiten over het reilen en zeilen op de werkvloer.

  3. Train je medewerkers in het gebruik van social media. Leer ze inzien dat schadelijke informatie over het bedrijf via diverse kanalen snel door anderen gelezen wordt en snel opgepakt wordt door zoekmachines.

  4. Controleer regelmatig op internet wat over je bedrijf gezegd wordt. Niet alleen door je medewerkers, maar ook door klanten en leveranciers. Dit stukje online reputatiemanagement kun je leren.

  5. Toch een medewerker die een kritische noot uit over jou of over het bedrijf? Ga met elkaar in gesprek. Er kan een reden zijn dat je medewerker via social media zijn of haar onvrede over jou of het bedrijf uit. Dat hoeft het niet goed te praten, maar zo maak je wel zaken bespreekbaar. Dreig niet direct met ontslag, maar spreek ze aan op hun Twitter-gedrag.

  6. Verbied het gebruik van social media door je werknemers vooral niet. Het kan je namelijk ook heel veel voordeel opleveren. Er zijn ook meer dan genoeg mensen die twitteren over hun veelzijdige baan of de gezellige werkdag.

  7. Accepteer bovendien dat social media bestaan en niet meer weg te denken zijn. Stimuleer het gebruik juist en profiteer ervan dat de naam van jouw bedrijf via social media genoemd wordt.

Auteur

Astrid van der Ziel