Zet je medewerkers in de etalage

Column Robert Arnoldy| Het gezicht van je zaak

22 februari 2017

Je ziet het vaak genoeg. Klanten richten zich op dat vaste gezicht in de winkel, meestal de eigenaar. Dat is een afhankelijke en kwetsbare situatie en niet erg motiverend voor je verkopend personeel. Je medewerkers zijn namelijk ook goed getraind en hebben meer passie voor je zaak dan je misschien denkt. Tijd om dat in beeld te brengen.

Stel je voor met Storytelling

Klanten willen weten wie hen helpt. Klantenbinding begint nu eenmaal bij kennen en gunnen. Laat je medewerkers vertellen over hun dromen, inspiraties en overtuigingen. Dat geeft meer vertrouwen en spreekt aan. Deze aanpak is een onderdeel van storytelling. Je verhaal vertellen vanuit de oprechte emotie en passie.

Laat je visie dragen

Met inzet van storytelling laat je mensen natuurlijk communiceren. Want persoonlijke, warme verhalen zijn een sterk communicatiemiddel om de visie en strategie van een bedrijf uit te dragen. Naar klanten en stakeholders om maar eens een begin te maken. Een treffend voorbeeld van een praktische klantervaring geeft vaak een goed beeld van waar je medewerker en daarmee je service voor staat.

Versterk de teamgeest

Door medewerkers met een beeldend verhaal in de zonnige etalage te zetten, wil de klant bovendien niet meer perse alleen door de (winkel)eigenaar geholpen worden. Storytelling versterkt de teamgeest en kwalitatieve uitstraling. Iedereen heeft de passende expertise om de klanttevredenheid te verhogen.

Maak je actie concreet

Door je medewerkers te (laten) interviewen krijg je de juiste verhalen. Laat de journalist of copywriter er een krachtig verhaal van maken. Regel ook foto’s van bijvoorbeeld opleidingsdiploma en hobby. Zo combineer je tekst en beeld tot een complete ‘story’ per medewerker. Je kunt je voorstellen dat deze medewerkersprofielen bij elkaar een prachtige etalage vormen. Deze presentatie kan gewoon op je site als apart onderdeel ‘even voorstellen’ of als aanvulling op je profiel van bedrijf of team. Maar denk ook aan je bedrijfsdocumentatie, een posters in etalage of op het buitenbord en natuurlijk op social media.

Hoe zo'n verhaal eruit kan zien?

Hier een voorbeeld van mijzelf:

Dingen met energie beter maken, mooier maken

Als kind maakte ik graag al van twee oude fietsen een hele. Ik knutselde en bouwde met vriendjes de meest bijzondere boomhutten en streed met fikse zandkastelen tegen de opkomende vloed. Ik was acht, negen jaar en sprak met veel lol de eerste radiospotjes met geluidseffecten in op een Philips taperecorder. Van reclame voor snertsoep tot Märklin-treinen en 'Ktel'-jingles. Alle 13 goed, je kent het wel. Het kon niet gek genoeg en op dat moment dacht je er niet over na dat dit nog wel eens heel dicht bij je latere beroep zou komen...

Goed om je heen kijken, dingen met energie beter maken, mooier maken. Iets bedenken en dat goed uitvoeren. Inmiddels ben ik wel wat ouder en wijzer maar de passie zit er nog steeds sterk in. De hobby's zijn inmiddels verschoven naar een actief gezinsleven, de moestuin, lekker rennen, sociale projecten en ‘start ups’. Ik pas het inventieve, analytische en resultaatgerichte ook toe in het communicatievak.storytelling door medewerkers’. Een pasklaar concept in tekstredactie, vormgeving en productie.

Auteur

Robert Arnoldy