De kunst van scherp offreren

Leer sturen op cijfers | Tip 5
Een succesvolle opdracht begint bij een aantrekkelijke offerte. Dat is niet alleen een kwestie van de juiste prijs, maar ook van een heldere presentatie. Het gaat erom dat je de klant laat zien dat jij de beste oplossing biedt voor de scherpst mogelijke prijs.
Gebruik je cijfers optimaal
Klik hier
Leer sturen op cijfers
Doe de scan

Uurtarief bepalen

Het is de kunst voldoende uren te rekenen tegen een prijs die een mooie winst oplevert, zonder dat je jezelf uit de markt prijst. Een goede richtlijn voor je tarieven vind je bijvoorbeeld in de jaarlijkse uitgave ‘Prijzen en tarievengids voor zzp en mkb’ van Publimix en op loonwijzer.nl, waar de uurtarieven van zzp’ers in 50 beroepen worden vergeleken met die van werknemers.
 
Let op! Naast loonkosten moet je in je uurtarief een opslag rekenen voor indirecte kosten (zoals verzekeringen) en andere vaste kosten die je voor je bedrijf maakt (overhead). Onkosten, zoals reiskosten, kun je het beste apart opvoeren in je offerte. Dat is ook handig als onderhandelingsruimte.
 
Het uurtarief voor je personeel bereken je op basis van de kostenbegroting en het totaal aantal directe uren dat het personeelslid inzetbaar is per jaar. Daarnaast houd je rekening met de indirecte werkzaamheden en vakantie (4 à 5 weken), ziekte (5%-10%) en feestdagen. Om het uurtarief te berekenen kun je een rekenmodel van Flynth gebruiken als hulpmiddel. Bij je branchevereniging of in de cao vind je vaak ook waardevolle informatie.
 

Heldere prijs

Houd je offerte zo eenvoudig mogelijk. Deel de totaalprijs niet op in allerlei onduidelijke deelprijzen, want een onoverzichtelijke prijsopbouw schrikt de klant alleen maar af (“Ik vraag me af wat er nog bij komt”). Specificeer de prijs waar nodig, maar laat vooral het totaalbedrag duidelijk zien. En geef duidelijk aan welke werkzaamheden en kosten binnen de offerte vallen en wanneer sprake is van meerwerk.
 

Meerwaarde tonen

Duidelijk laten zien wat je waard bent maakt vaak net het verschil. Zeker bij meerdere aanbieders word je beoordeeld op je offerte. Beschrijf bij alle werkzaamheden daarom de voordelen van jouw aanpak. De klant ziet dan je meerwaarde beter en de logische link met de opgegeven prijs. En verkoop jezelf: spreek in termen van opbrengsten en besparingen; gebruik liever ‘investeren’ dan ‘kosten’. Zorg dat je presentatie overtuigt met een professionele uitstraling. Gebruik een zakelijke huisstijl en kies voor een rustige vormgeving. Neem na de verzending ook de moeite om de klant na te bellen: dat versterkt je gunfactor.
 
Tip! Geef om de gunfactor te verhogen iets extra’s: bijvoorbeeld met een kosteloze service, zoals gratis levering aan huis.

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten