Vertel je klant jouw verhaal

Column Bella Arzt | Storytelling

19 april 2018

Vertellen waar jij goed in bent als ondernemer is best lastig. Tijdens de Week van de Ondernemer in Groningen ontdekte Bella Arzt waarom storytelling belangrijk is en hoe je op een mooie manier kunt vertellen over jouw specialiteiten.

MKB in Beeld 2020

Week van de Ondernemer, Groningen, 4 en 5 juni, thema: groei. De tip van Rimmert de Jong (Friese ondernemer jaar 2013) voor de ondernemende congresgangers: “Durf te zeggen waar je goed in bent. Wij Nederlanders hebben een mentaliteit van: doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. We mogen best wat zelfbewuster zijn.”

'Ons' bedrijf

Herken je dit? Zelf kon ik als medewerker in loondienst een klant uitstekend vertellen waarin ons bedrijf goed was en waarom de klant voor ons moest kiezen. Eenmaal van start met mijn eigen bedrijf ging dat minder makkelijk. Het lijkt opscheppen over je eigen bedrijf, dus over jezelf. Zoiets doe je toch niet! En dát moeten we dus wel doen volgens Rimmert de Jong.

En hóe doe je dat dan?

Ik startte als zelfstandige professional en leerde mezelf om mentaal de knop om te zetten. Zo van: je voert dit gesprek als vertegenwoordiger van je bedrijf, ook al is het maar klein. Waar ben je trots op? Wat doe jij anders dan anderen en wat vinden klanten zo goed aan jouw producten of dienstverlening?

Hoe zou je dit aanpakken als je bij dit bedrijf medewerker in loondienst was? Doe dit nu ook! Mij lukte het na een paar keer oefenen. En het voelde helemaal niet meer als opscheppen om de kwaliteiten van mijn bedrijf en mijn producten voor het voetlicht te brengen. Probeer dit ook eens, het werkt echt!

Al eens gehoord van ‘storytelling’? 

Heb jij ook een verhoogde hartslag als je een presentatie over je bedrijf houdt voor potentiële klanten? Probeer het eens met ‘storytelling’. Een boodschap verpakt in een mooi verhaal, dicht bij jezelf, trekt de aandacht en blijft meestal ook hangen.

Voorbeeld

Er was eens een jongen van 14 jaar die dol was op z’n vader. Z’n vader zag niet zo goed, maar kon zich redden met 2 brillen op verschillende sterktes. Alleen, als hij de ene bril nodig had, had hij de andere op zijn neus en lag de ene ergens in huis. Het was altijd gedoe.

De jongen wilde zijn vader helpen en maakte met paperclipsen een soort clip, zodat hij beide brillen altijd bij zich kon dragen. Vader was enthousiast en....was ook ondernemer. Hoeveel mensen zouden dagelijks naar hun leesbril, of hun zonnebril zoeken? Hiervoor was een markt! Samen met de zoon onderzocht hij of een soortgelijke clip al bestond. Ja, in de VS, maar niet in Europa. Ze gingen ontwerpen, maakten 3D-modellen en prototypes, vroegen patent aan, lieten mensen de clip gebruiken, brachten verbeteringen aan, lieten de clip produceren en lieten tenslotte een website bouwen om deze in de markt te zetten. Het bedrijf BrilClip was geboren. 

Doe het anders

Gooi je presentatie eens over andere boeg! Verdiep je in ‘storytelling’. Veel communicatiebedrijven geven workshops hierin. Voordeel van presenteren op deze manier: de luisteraar hoort hoe het bedrijf ontstaan is, over je drijfveren en je passies. Hij raakt getriggerd, neemt misschien contact met je op, koopt je product, of vertelt het verder.

Auteur

Bella Arzt