Klanten verleiden

Column Bella Artz | Inspelen op de wens van de klant

19 april 2018

Merken jullie ook dat je in de vakantie automatisch dingen signaleert die met je werk te maken hebben? Tijdens de wandelweek met mijn partner in Oostenrijk lette ik onbewust op klantenwerving, presentatie en verdienmodellen van restaurants. Reuze interessant! Eén restaurantconcept vond ik heel doordacht: Ginger ’n Gin in Bad Gastein. Zij verleiden klanten door in te spelen op een trend en geven er hun eigen draai aan.

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

Het concept

De ondernemers (Oostenrijker en Zweed) van restaurant Ginger ’n gin wijken af van het bestaande restaurantaanbod (West- Europese, typisch Oostenrijkse en Italiaanse keuken). Ze hebben onderzocht of er behoefte is aan een ander concept en spelen hier met hun restaurant op in. Hun motto: gezond, smakelijk, kwaliteit gaat boven kwantiteit en rekening houden met mens en milieu. Zij vestigen hun restaurant in het souterrain van het prachtige historische casino en het ademt zowel een Aziatische als Scandinavische sfeer. Je kunt er zowel á la carte eten als een dagmenu nemen. Hun milieubewustzijn blijkt uit: serveren in afgeschreven veilingkistjes, lege conservenblikken, lege jampotjes, bamboemandjes en afwasbeperking door serveren van de amuse op een vel papier. Scandinaviërs komen graag naar Bad Gastein, zowel als andere Europeanen en Aziaten. Zij weten het restaurant al te vinden, maar hoe lukte het de ondernemers ook Oostenrijkers in hun zaak te krijgen?

Ginger ’n gin

De Oostenrijkse eigenaar kent z’n landgenoten. Gegrild eten is daar erg populair. De eigenaar vindt een trend volgen wel handig, maar vindt het leuker om mensen te verrassen. Dat doet hij door het eten op een andere manier aan te bieden. Het concept beantwoordt totaal niet aan het traditionele idee dat Oostenrijkers hebben over barbecueën. Hij zet zijn klanten op het verkeerde been en toch blijven ze terugkomen. Toch is een aankondiging van de prachtige gerechten niet genoeg om hen te lokken. Hij introduceert: woensdagavond barbecue met onbeperkt eten voor 25 euro. En wij gaan erheen! Maar wat een verrassing: geen geur van gegrild vlees en geen barbecue. Hebben we het wel goed gelezen? We kunnen aangeven of we vis of vlees willen. Na een amuse en voorgerecht komt het gevulde veilingkistje op tafel. De conservingsblikken, jampotjes en mandjes zijn gevuld met gegrilde vis, kip en varkensvlees, met zes verschillende soorten gegrilde groenten, sausjes, frites en gemengde sla. Bijbestellen kan, maar er is gewoon ruim voldoende. Mensen om ons heen gniffelen (om de kistjes) en genieten. Hans, de Oostenrijkse eigenaar vertelt ons, dat door die wekelijkse barbecue-avond zijn bezoekersaantallen toenemen. Een groep Oostenrijkers, Belgen, Zweden, Finnen, Duitsers, Engelsen en wij Nederlanders zijn vanavond bij hem te gast.

Wat kunnen we hiervan leren?

Bij een marktonderzoek voor de vestiging van een restaurant bekijk je ander andere alle aspecten van de vestigingsplaats. De ligging van je restaurant, het aantal inwoners, aantal hotels en toeristen, aantal andere restaurants met concepten, onderscheidend vermogen, enz. Maar welke gasten komen na het toeristenseizoen? Dat zijn de plaatselijke inwoners, of de inwoners van de omliggende gemeenten. Weet jij wat mensen in deze streek lekker vinden? Heb je je al eens verdiept in de volksaard? Staan ze open voor veranderingen? Hans weet dat zowel Oostenrijkers als Duitsers houden van grillen en veel vlees. Op die manier heeft hij klanten gelokt. Ze krijgen bij hem veel minder vlees, veel groenten en ook vis. De les is: ook als trendvolger kun je je gasten verrassen. Dat lukt jou toch ook?

Auteur

Bella Arzt