JT Foxx over branding en marketing

Serial entrepreneur over de sleutel tot succes

19 april 2018

"Nederland loopt qua marketing en branding ongeveer drie jaar achter op de VS." Aan het woord is JT Foxx, serial entrepreneur. Foxx komt al een jaar regelmatig in Nederland, dat hij gebruikt als tussenstop voor zijn reizen naar andere landen in de wereld. In september geeft hij hier weer een lezing.

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

JT Foxx (33) bezit tientallen bedrijven over de gehele wereld en reist nu stad en land af om zijn ervaringen te delen. Bovendien biedt hij ondernemers de kans om zich aan te sluiten bij zijn internationale netwerk. Ondernemers die in aanmerking komen, kunnen dan bovendien gebruik maken van de coaches die bij dat netwerk zijn aangesloten. 

Foxx: "Er zijn te weinig ondernemers in dit land die als rolmodel kunnen dienen. Terwijl het de ondernemingen zijn die de economie van een land doen groeien. Ondernemers staan hier niet in hoog aanzien. Mensen praten in Nederland niet graag over geld, over succes.

Binnenkort houd ik een Live event in de VS en daar komen honderd Nederlandse ondernemers naartoe, omdat ze kunnen netwerken met andere ondernemers uit de wereld. Aardige bijkomstgheid: Al Pacino en Sylvester Stallone zijn er dan ook!"  

Branding

"Nederlanders moeten zich beter op de kaart zetten", aldus Foxx. "Branding! Wat is het algemene beeld van Nederland in het buitenland: de Wallen in Amsterdam, coffeeshops..... Bovendien is er verwarring over de benaming: Holland, Dutch, the Netherlands. Dat noem ik 'brand confusion'."

"Ik zal je een voorbeeld geven: een Nederlandse zakenrelatie wilde een nieuwe website voor zijn bedrijf opzetten, maar met een onuitspreekbare Nederlandse naam. Wat je product of dienst ook is: de naam moet voor iedereen herkenbaar zijn!

En als jij zaken wilt doen in de VS, moet je je goed realiseren dat Google daar geen .nl sites zal laten zien. In ieder geval niet op de eerste pagina's."

Sleutel voor branding

Ondernemers moeten volgens JT Foxx twee brands opzetten:

  1. Je persoonlijke naam: foto's met bekende Nederlanders (of buitenlanders), kranten- en/of tijdschriftartikelen waarin je vermeld wordt, prijzen of onderscheidingen die je behaald hebt. Kortom: alle media-aandacht. Nederlanders doen daar nogal moeilijk over, maar als ik nog nooit van je heb gehoord, hoe kan ik dan zaken met je doen? 

  2. Je bedrijfsnaam opbouwen: duidelijk maken aan de klant wat er zo goed is aan je product of dienst. Het draait per slot van rekening om de klant. Wat Nederlandse ondernemers vaak verkeerd doen, is dat ze het uitgebreid hebben over de kenmerken van hun product of dienst, in plaats van over de voordelen.

Succes

  1. De sleutel tot succes is je niet al te comfortabel voelen. Je moet een beetje onrustig zijn, niet achterover leunen in je stoel. Je moet op zijn tijd veranderen - en hoe je verandert, bepaalt je succes. Ondernemers zijn vaak bang om te veranderen. Maar 'angst' is een keuze. Je moet je constant afvragen: 'Hoe kan ik de beste in mijn vak/branche/sector worden?'

  2.  Hoe kan ik mijn product of dienst verbeteren? Hoe kan ik mijn klantenservice verbeteren? 

'Ik heb dezelfde problemen als iedereen' 

"Ik vertel mensen niet over hoe ik het heb gedaan: ik vertel de mensen wat ik gister heb gedaan, wat ik vandaag doe en wat ik morgen ga doen. Succes wil niet zeggen dat je geen problemen hebt. Ik heb soms ook personeelsproblemen en andere kwesties, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om hoe je er mee omgaat. En ik raadpleeg in dat geval mijn coaches, die hebben daar ervaring mee opgedaan. Want mijn problemen zijn niet uniek - die heeft elke ondernemer! En mijn coaches raden mij dan iets aan...of af. Of ze zeggen: 'Geweldig idee, maar niet nu.'

Tot slot: nog 6 adviezen

Er zijn vier belangrijke componenten voor zakelijk succes:

  1. Marketing.Wil je succesvol zijn, dan moet je een marketeer zijn. Als je bedrijf uitsluitend op aanbevelingen is gebaseerd, dan heb je geen zaak. Je kan een bedrijf niet verkopen op aanbevelingen.

  2. Branding. Mensen betalen gewoon meer voor een goede naam. De kans is dan ook groter dat ze terugkomen. 

  3. Relaties. Misschien wel de belangrijkste. Het gaat er niet om wat je weet en ook niet wie je kent, maar wie jou kent! Je bouwt relationeel kapitaal op. Bepalend voor hoe je je ontwikkelt, is met wie je omgaat. 

  4. Coaching. En het is belangrijk dat je ervaren coaches neemt. De kans is groter dat zo iemand je dan ook advies kan geven waar je wat aan hebt.

Twee dingen die slecht voor de ontwikkeling van je bedrijf zijn:

  1. Uitvluchten van mensen waar je mee samenwerkt. Hoe minder uitvluchten, hoe beter je bedrijf.

  2. Dat wat je niet weet. Immers, als je ervan wist, dan was je er mee bezig: moet ik expanderen? Moet ik met dit product verder? Welke naam moet ik er aan verbinden?

Meer info over de tweedaagse workshop van JT Foxx in september vind je hier.

Auteur

Flip Schultz