Hoe verzorg ik training en support?

Train je doelgroep, zorg dat ze weten hoe 't werkt!

06 november 2014

Om te zorgen dat je innovatie goed landt, moet de doelgroep weten hoe jouw nieuwe product, werkwijze of dienst werkt. Waarom zou je het gebruiken: wat is er nieuw of beter aan? Een overzicht van de verschillende manieren om je doelgroep te trainen of ondersteunen.

Financieringsvormen voor innovatie

Whitepaper: Waarom zou ik innoveren?

Handleiding

Training en support begint met een goede handleiding. Om een goede handleiding te schrijven, moet je je doelgroep kennen. Weet welke voorkennis je mag verwachten. Schrijf je een handleiding voor ervaren ICT-ers over een nieuw computerprogramma, dan kun je veronderstellen dat zij weten hoe ze software installeren. Schrijf je een handleiding voor consumenten, dan is het belangrijk om ook de basis uit te leggen.

Houd het kort

Een handleiding moet zo simpel mogelijk zijn. Hoe minder overbodige informatie, hoe beter. Idealiter moet de lezer in één keer begrijpen hoe jouw product of dienst werkt. Zet productspecificaties en disclaimers in een apart hoofdstuk: je gebruiker wil in de handleiding gewoon weten hoe het apparaat werkt.

Een mooi voorbeeld is Ikea. De stappenplannen bestaan uit simpele afbeeldingen die voor iedereen herkenbaar zijn. Ikea heeft meestal niet eens woorden nodig, waardoor de handleidingen wereldwijd gebruikt kunnen worden. Is jouw innovatie te ingewikkeld om in plaatjes weer te geven? Probeer toch zoveel mogelijk te illustreren en beeldend te omschrijven.

Online of op papier?

Het verschilt per product en doelgroep hoe je de handleiding het best kunt uitgeven. Als je een kast in elkaar moet zetten, is het niet handig dat je je laptop erbij moet houden. Maar stel dat je een stappenplan hebt gemaakt over hoe medewerkers berichten moeten plaatsen op de nieuwe website, dan ligt online publicatie meer voor de hand. Ook als je weet dat je je handleiding nog gaat vernieuwen, is het praktischer om hem digitaal aan te bieden.

Introductietraining

Wil je een nieuw proces implementeren in je bedrijf? Of je werknemers leren een nieuwe dienst te verlenen? Dan is een workshop of introductietraining een geschikte aanvulling op een handleiding.

Tips voor een goede workshop:

1. Bepaal je doelen

Bedenk eerst wie je doelgroep is. Zijn het je werknemers of je klanten? Bepaal aan de hand hiervan wat zij moeten leren van de workshop: leerdoelen.

2. Stappen vaststellen

Maak een lijst van de stappen die deelnemers aan de workshop moeten nemen om de leerdoelen te bereiken. De stappen moeten zo basaal mogelijk zijn, zodat ook deelnemers die minder ervaring hebben, mee kunnen komen. Je kunt altijd nog versnellen als je merkt dat de groep snel leert.

3. Ontwikkel materiaal

Denk bijvoorbeeld aan handleidingen, voorbeelden, filmpjes. Dingen die je tijdens de workshop gebruikt, maar ook materiaal dat deelnemers aan de workshop thuis nog eens na kunnen lezen. Als je een workshop geeft over je innovatie tijdens een vakbeurs of bij een klant, is het extra belangrijk dat deelnemers naderhand weten waar ze extra informatie kunnen krijgen.

4. Schema

Maak een goede tijdsplanning. Tijdens een workshop wil je niet alleen maar zelf aan het woord zijn, mensen moeten aan de slag! Afhankelijk van de totale duur zul je misschien ook een pauze moeten inlassen.

5. Maak het leuk

Zorg voor een goede presentatie. Als je weet dat presenteren niet jouw sterkste vak is, kies dan iemand anders die met passie en enthousiasme het verhaal kan overbrengen. 

6. Testen en verbeteren

Voordat je naar je klant gaat met je workshop, test je hem onder een kleine groep. Zijn er dingen die zij niet snappen? Zijn er momenten dat het saai wordt? Begrijpen ze waarom ze met jouw innovatie aan de slag moeten? Verzamel de feedback, zodat jouw doelgroep straks meteen snapt hoe en waarom ze aan de slag moeten.

Auteur

Claartje Vogel