Persoonlijke aandacht, daar gaat het om!

Ook bij koude acquisitie

02 augustus 2018

Ik bewandel met een klant het pad van een opdracht. Ik spreek de klant en hij zegt: “Geweldig wat je doet, wanneer starten we?” Héél leuk. Maar van het pad er naartoe kan ik ook zo genieten.

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

MKB in Beeld 2020

Het pad met mijn klant

Ik heb afgelopen zomer een gesprek met hem gehad. Hij zou aan de slag gaan met een lijst van prospects. Ter herinnering heb ik hem daarna nog een paar keer gebeld. Omdat ik hem niet te pakken kreeg, stuurde ik een mailtje. Zo ben ik in ieder geval weer even ’top of mind’.

Het mailtje ging ongeveer als volgt:

’Hoe is het zo bij jou? Lekker onlangs uitgewaaid op een eiland, zag ik op Facebook...? Een goede eindsprint!

- The beginning is the most important part of any work – PLATO –’

(Die quote staat in mijn mailhandtekening en past heel goed bij mij.)

Kort daarna kreeg ik dit terug:

’Nog een leuke quote voor je. Beetje zwart en wellicht voor sommigen wat ontoegankelijk, maar voor mij persoonlijk heel sterk:

- On the plains of hesitation lie the blackened bones of millions who at the dawn of victory lay down to rest, and in resting died. - Adlai E. Stevenson -’

Ik moest het tweemaal lezen (een keer met mijn ogen en een keer hardop) en dacht: ’jemig’. En dat schreef ik hem dus ook: “Jemig. Kom op dus, maak die lijst!”

Kortom: we raakten in gesprek, ik belde hem voor een afspraak en natuurlijk was ik welkom.

Ontroerd

Toen ik later de quote van Stevenson nog eens las was ik geroerd, of misschien wel ontroerd. Mijn klant gaf mij een kijkje in zijn ziel en deelde zijn gevoel met mij. Een klant die zo bevlogen in zijn werk is, die prachtige dingen maakt en geweldige zaken bedenkt (want dat doet hij), en die dan toch met zo’n uitspraak komt. Die zoals hij zegt bij hem past. Dat raakt me. 

Mooi, als dat gebeurt. Bijzonder ook, omdat ik ineens zelf de aandacht kreeg. En omdat ik me daardoor ging realiseren dat ik heel anders in elkaar steek dan de miljoenen in de quote van Stevenson. Ik voel me proactief, enthousiast, sprankelend, bruisend. Stop nooit vlak voor de eindstreep. Daarom vind ik mijn werk zo leuk. Acquisitie. Bellen. Aandacht.

Aandacht geven, aandacht krijgen

Het bovenstaande verhaal maakt eens te meer duidelijk dat aandacht een belangrijke pijler is van acquisitie. Of dat nu telefonisch is, of live. Koud of warm. Door mijn aandacht voor mijn klant was ik weer top of mind, door zijn aandacht voor mij bracht hij me aan het denken. Hij verruimde mijn blik, ik bracht hem in actie.

Aandacht geven en krijgen. Daar groei en leer je van. En daarmee bereik je uiteindelijk je doel.

Hoe blijf jij top of mind?

Veel succes met bellen! We spreken elkaar.

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Marianne van de Water