Klantrelaties

Strategie, marketing & sales

7 voordelen van CRM

Bedien je klanten sneller en gerichter

Een goede CRM-strategie en een goed CRM-systeem kunnen je bedrijf veel opleveren. De basis is dat CRM tot een betere stroomlijning leidt van al je processen rondom klanten en klantcontact. In dit artikel 7 voordelen en 3 aandachtspunten.

27 augustus 2021 2 minuten

Een eigen CRM-systeem in zeven stappen

Leer je klantbeheer optimaal inrichten

Alles draait om je klanten. Dus hoe meer je van ze weet, hoe beter dat is voor je business. Voor klantbeheer zijn speciale softwaresystemen op de markt. Ze vallen onder de verzamelnaam Customer Relationship Management(CRM). Maar hoe haal je daar winst uit?

27 augustus 2021 4 minuten

Wat is Customer Relationship Management?

Orden en beheer je (klant)relaties en hun gedrag

CRM staat voor Customer Relationship Management. CRM duidt op een werkwijze waarbij het optimaliseren en beheren van al je contactmomenten met de klant of relatie centraal staan. Dit kun je grotendeels automatiseren in een CRM-systeem. Met een goed CRM kun je slimmer en efficiënter ondernemen.

27 augustus 2021 5 minuten

Hoe manage ik mijn contacten en klantgegevens?

Haal meer uit je contacten en klantgegevens met een gekoppeld CRM-systeem

Voor zakelijke dienstverleners en creatieve bureaus is een goed contact met hun opdrachtgevers cruciaal. Veel bedrijven maken hiervoor gebruik van een CRM-systeem. Waarom? Omdat je met zo’n systeem een stuk efficiënter om kunt gaan met je contacten en klantgegevens. Maar een CRM-systeem doet meer dan dat. Hoe kun je je voordeel doen met zo’n systeem?

19 augustus 2021 3 minuten

Welk CRM systeem moet ik kiezen?

5 CRM-oplossingen voor het mkb

Het zoeken naar welk CRM systeem het beste bij je bedrijf past is een moeilijk en tijdrovend proces. Vijf systemen op een rij.

21 oktober 2020 4 minuten

Organiseren van een klantevent

Column Bart Groothuis | 5 tips om je dag tot een succes te maken

Ik heb me pas geleden weer eens door een bedrijf laten verleiden om naar een ‘relatiedag’ te gaan. Je weet wel, zo’n dag waarbij je als klant ‘verwend’ wordt. Soms ook wel ‘klantendag’ genoemd. Het was, jammer genoeg, een grote teleurstelling.

03 april 2020 3 minuten

Zakelijke adressen, zo kom je eraan

Tips om aan zakelijke adressen te komen

Een van de mogelijkheden om potentiële en bestaande klanten te bereiken is via direct mail. Hiervoor heb je wel zakelijke of particuliere adressen nodig. Hoe kom je daaraan?

12 september 2019 2 minuten

Hoe behoud ik mijn klanten?

Vaste klanten zorgen voor de meeste omzet

Het lijkt logisch dat als je klanten tevreden zijn, zij ook trouw aan je blijven. Onderzoek laat zien dat dit alleen zo is bij hele tevreden klanten. Met deze tips voor klantenbinding houd jij je klanten!

12 maart 2019 4 minuten

Hoe vind ik mijn eerste klanten?

Waar vind je nieuwe klanten en hoe kom je met ze in contact?

Iedere starter zal zich er het hoofd over breken: hoe kom ik aan voldoende klanten? Acquisitie voeren kan op heel veel manieren. Leer hoe je nieuwe klanten kunt werven door potentiële klanten en opdrachtgevers te benaderen.

17 oktober 2018 3 minuten

Hoe verbeter ik mijn retentie?

Zorg dat je klanten terugkeren | 5 tips

Nieuwe klanten werven is tijdrovend. Het loont dan ook om je meer te richten op het behoud van je bestaande klanten: retentie. Hoe zorg je er nu voor dat ze bij je blijven? En nog belangrijker, hoe zorg je ervoor dat ze van je blijven kopen?

14 juni 2018 2 minuten

Onze hond Flip, klagende klanten en ‘opvoeden’

Column Bart Groothuis | Hond Flip deel 2

Mijn laatste column over onze piepende hond Flip, die nodig uitgelaten moet worden, en de vergelijking tussen Flip en ‘klagende klanten’ heeft nogal wat reacties opgeroepen. Hartelijk dank daarvoor.

19 april 2018 2 minuten

Hoe trek ik meer publiek naar mijn horecazaak?

Doe je voordeel met feestdagen en het WK voetbal

De horeca heeft in de recessie klappen gehad. Daarom moet je als horeca-ondernemer initiatieven nemen om (extra) bezoekers te trekken en om te 'concurreren' met het alternatief van thuis dineren en thuis voetbal kijken.

26 augustus 2015 1 minuten

Lastige klanten?

Column Rutger Boelsma

Klachten en klagers: hoe ga je er als ondernemer goed mee om? Tips om ontevreden klanten snel weer tevreden te stellen en slechte publiciteit te voorkomen.

23 april 2014 3 minuten

Stap 3: Kostenbewust investeren in klanten

Een concreet stappenplan naar meer klanten

Hoeveel marketingbudget, tijd en energie investeer ik in mijn klanten? Richt ik me op de acquisitie van nieuwe klanten? Behaal ik de meeste winst met het verkopen van meerdere producten aan eenzelfde klant?

20 november 2013 2 minuten

Wat is telefonische bereikbaarheid?

Column | Hoe houd je telefonische klanten tevreden?

Telefonische bereikbaarheid is de tijd dat een beller moet wachten voordat hij iemand van vlees en bloed aan de lijn krijgt. Je telefonische bereikbaarheid verbeteren? Breng je knelpunten in kaart en analyseer wat een beller zoal ervaart.

07 juni 2013 4 minuten

Wees geen stoorzender

Marketinggoeroe Seth Godin geeft je advies

Wie wil nou zijn klanten lastigvallen? Niemand, stelt marketinggoeroe Seth Godin. En toch doen ondernemers het. Luister en kijk liever naar je klanten en kom met een goed idee.

28 januari 2013 3 minuten

Stap 6: Initiatieven en resultaten

Een concreet stappenplan naar meer klanten

Ondernemers voelen aan welke commerciële initiatieven tot successen leiden. Toch is het verstanding een marketingjaarplan te maken. Dit helpt onder andere om structuur aan te brengen.

24 januari 2013 2 minuten

Stap 1: Focus verhoogt de effectiviteit

Een concreet stappenplan naar meer klanten

Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf de komende twaalf maanden gaat groeien? Hoe zorg ik ervoor dat ik nieuwe klanten weet te vinden en te binden? Het eerste artikel uit een reeks van zes.

22 januari 2013 2 minuten

Getoond 1 tot en met 18 van 26 totaal, er zijn meerdere pagina's