Waarom Whatsapp Business iets voor jou is

Conversation marketing als innovatiekans voor service en support

whatsapp

Boek: Toptrends voor Ondernemers

Whatsapp lanceerde een nieuwe variant van zijn berichtendienst in Nederland: Whatsapp Business. Dit is speciaal gericht op kleinere bedrijven en biedt je de kans om te innoveren op service en klantcontact.

Wat is Whatsapp Business?

Whatsapp Business is een aparte app in de appstore. Het is nu alleen nog beschikbaar op Android apparaten. Deze nieuwe variant lijkt in heel veel opzichten op de Whatsapp die we allemaal gewend zijn, maar biedt een aantal extra functies waar jij als ondernemer je voordeel mee kan doen.

  1. Zo is een Whatsapp Business account te gebruiken op meerdere telefoons tegelijkertijd, iets wat de reguliere app niet kan.

  2. Ook handig zijn de snelle antwoorden die je kan instellen.

  3. Krijg je regelmatig dezelfde vraag? Stel het antwoord in en met een paar snelle bewegingen stuur je direct een berichtje terug.

Zoals de naam van de app al impliceert, kan je andere Whatsapp gebruikers berichten sturen uit naam van je bedrijf. Je krijgt een eigen profiel, waar je alle standaardinformatie als openingstijden, telefoonnummer en adresgegevens in kwijt kan. Ook stelt de app je in staat om chats een label te geven. Handig voor als er meerdere mensen gebruik maken van je account of als er veel chats tegelijk lopen.

Gemakkelijk 1-op-1 contact met jouw klanten

Maar nu concreet. Wat kan Whatsapp Business voor jouw bedrijf betekenen? Het antwoord: een zeer directe, persoonlijke link met je klant. Door slim gebruik te maken van de ‘snelle antwoorden’ functie kan je klanten snel op de hoogte stellen van bijvoorbeeld bestellingen die klaar liggen of de status van een order. Een appje is veel minder zwaar, persoonlijker en veel sneller dan een e-mail. Je bericht is direct beschikbaar op een voor jouw klant zeer aangename plek, namelijk de app die ze toch al dagelijks gebruiken. 

Conversation Marketing voor ondernemers

Je kan je voordeel doen met het persoonlijke karakter van Whatsapp. Grijpt een klant net mis bij een product in je winkel? Stuur hem of haar even snel een foto van de nieuwe levering. Heeft iemand een klacht? Houd diegene op de hoogte van hoe jij zorgt dat niemand anders meer voor hetzelfde probleem komt te staan. Bezig met een order? Stuur snel een foto van het ‘work in progress’ met een statusupdate. Een op een contact wordt ineens heel makkelijk. Service, coaching, mentoring, afspraken plannen of marketing campagnes: er zijn diverse mogelijkheden om deze handige tool in te zetten voor je bedrijf.

Tip: Neem je klanten wel even mee in het proces

Voordat je direct je telefoon pakt en deze app opzoekt, houdt wel rekening met het volgende. Jouw klanten moeten jou toevoegen, andersom kan niet. Dit om te voorkomen dat bedrijven massaal mensen gaan spammen met aanbiedingen. En ook jij zal moeten waken dat je jouw klanten niet lastig valt met aanbiedingen waar niemand op zit te wachten. Daarnaast is het hele concept van appen met een bedrijf nog vrij nieuw. Ook jouw klant zal even moeten wennen aan het idee. En misschien zijn zij er nog niet klaar voor?

Toch al even spelen met Whatsapp op je desktop? Dat kan een mooie eerste stap zijn. 

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Chantal Verweij