Waarom een mobielvriendelijke website noodzakelijk is

Column Ruben de Vries | Doe de test

05 september 2018

Surfen op je mobiele telefoon is nog nooit zo populair geweest als op dit moment. Steeds meer Nederlanders pakken het mobieltje om informatie te zoeken, zich te oriënteren en om producten te kopen. Veel websites zijn hier alleen nog niet helemaal klaar voor. Maar waarom is een mobiel vriendelijk nu echt zo belangrijk?

De Ondernemerskalender 2019

Waarom is een mobiel vriendelijke website onmisbaar?

In mijn ogen is een mobielvriendelijke website onmisbaar, maar waarom? Ik zal hieronder mijn redenen even voor je op een rijtje zetten:

In 2015 bedraagt het mobiele verkeer 59 procent van het hele internetgebruik:

  • In Nederland wordt steeds meer gebruik gemaakt van mobiele telefoons en tablets om te surfen op internet. Er wordt verwacht dat het mobiele verkeer dit jaar al 59 procent van het totaal in beslag neemt. Omdat het om zulke grote aantallen mobiele bezoekers gaat, is dit in mijn ogen de belangrijkste reden om je website mobiel vriendelijke te (laten) maken. Je wilt natuurlijk niet dat 59 procent van je website-bezoekers jouw website niet goed kunnen lezen en dat je hierdoor omzet gaat mislopen.

  • Vanaf 21 april ‘straft’ Google websites die nog niet mobielvriendelijk zijn door ze lager in de zoekresultaten te plaatsen:

  • Google kondigde onlangs aan dat zij een grote update zullen gaan uitvoeren om hun mobiele gebruikers beter van dienst te kunnen zijn. Dit gaat de zoekmachine doen door websites die mobielvriendelijk zijn hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Op deze manier staan er in de ogen van Google ‘betere’ websites bovenaan en dit zullen de mobiele internetters gaan waarderen, aldus Google. Voorkom dus dat je een stuk minder bezoekers op je website krijgt door te zorgen voor een mobiel vriendelijke website. 

Uitstraling en service:

Voor veel mkb’ers is de website hét visitekaartje van je bedrijf. Natuurlijk wil je dan ook dat de website goed te lezen is op een mobiele telefoon of een tablet. Met een mobielvriendelijke website bied je je websitebezoeker in mijn ogen een stukje service, door het gebruik een stuk gemakkelijker te maken. Hiernaast laat het zien dat je bedrijf klaar is voor de toekomst en dat je mee gaat met de ontwikkelingen van deze tijd.

Hoe weet ik of mijn website voor Google mobielvriendelijk is?

De meest simpele manier om te testen of je website mobiel vriendelijk is, is door met je eigen mobiele telefoon jouw bedrijfswebsite te bezoeken. Vaak zie je dan meteen of de site goed werkt of dat er hier en daar nog verbeterpunten zijn. Mocht je hierna nog steeds twijfelen, dan kun je ook een tool gebruiken die Google hiervoor heeft ontwikkeld. Deze tool kun je vinden door te Googlen op: “mobile friendly test Google”. Deze tool geeft aan of je website mobiel vriendelijk is en geeft direct tips als je website afgekeurd wordt. 

Auteur

Ruben de Vries