Grijs kenteken: hoe grijs is grijs?

Column Ronald Blomsteel | Onafhankelijk advies inwinnen

23 juni 2016

Nu de bedrijvigheid in Nederland weer opbloeit krijg ik steeds vaker de vraag: hoe financier ik mijn bedrijfsauto? Kopen, leasen, financial lease of een lening?

Kopen of leasen, welke afslag neem jij?

Lastige vragen. En dan heb ik het  nog niet eens over de inrichting van de bestel/bedrijfsauto’s of de BPM-vrijstelling, motorijtuigenbelasting, fiscale bijtelling, brandstofkeuze, etc.

Bedrag en situatie

Voor de ene organisatie of zzp'er is het handig om te kiezen voor het leasen van een bestelauto met grijs kenteken, maar in  sommige gevallen valt lease duurder uit dan een lening, en in andere gevallen weer niet. Hoe sluit(en) jouw financieringsvorm(en) aan bij je plannen en investeringsdoel? Dit alles is weer afhankelijk van het gewenste bedrag en je bedrijfssituatie.

Kortom, er komt veel kijken bij het selecteren van een bedrijfswagen met grijs kenteken. Wat voor type auto heb je nodig, hoe wil je die inrichten? Uitsluitend voor vervoer van goederen of personen?

Wat is dan beste oplossing?

Er is helaas geen eenvoudige, eenduidige oplossing. Vanuit mijn eigen ervaring heb ik altijd baat gehad bij een goede onafhankelijke adviseur die alle aspecten van de keuze voor een grijs kenteken beheerst. Laat je niet leiden door organisaties die belang hebben bij het afsluiten van welke financieringsvorm dan ook, of dit nu een automerkdealer, bank of leasemaatschappij is. Het is jammer genoeg niet veel adviseurs gegeven om al deze aspecten van het grijze kenteken te doorgronden. Heb je het over het gele kenteken, dan weet bijna iedere adviseur van de hoed en de rand.

Hoe grijs is dan grijs? Dat is vooralsnog de vraag voor veel ondernemers. Bij het beheer en onderhoud van je wagenpark is het dan ook zaak om exact inzicht te krijgen in de Total Cost of Ownership (TCO).

Advies

Mijn advies is simpel, maar niet eenvoudig: zoek een partij die je onafhankelijk kan adviseren. Dit kost je dan misschien wel wat tijd en moeite, maar levert je meer op dan zomaar af te gaan op de vriendelijke woorden van een belanghebbende bij het aanschaffen van een auto met grijs kenteken.

In mijn volgende column zal ik uitgebreid stilstaan bij de voor en nadelen van de 24 volts (vrachtwagens, trucks en trailers). Ook hiervoor is het niet eenvoudig goede en onafhankelijke informatie uit de markt te krijgen. Je krijgt dan een mooi overzicht van alle bovengenoemde aspecten (financiering, type, uitrusting, etc.) zodat je goed beslagen ten ijs komt en niet achteraf met ongewenste uitglijders te maken krijgt.

Auteur

Ronald Blomsteel