Mogelijk gemaakt door:

Dit zijn de 10 populairste leaseauto’s in 2025

Elektrisch, hybride of toch diesel? De zakelijke rijder kiest verrassend divers

De zakelijke leasemarkt verandert snel. Fiscale voordelen van elektrisch rijden worden afgebouwd, maar toch groeit het EV-marktaandeel. Dat komt onder meer door duurzaamheidsdoelen, lagere gebruikskosten en de invoering van zero-emissiezones. Tegelijk maken plug-in hybrides een comeback en blijven ook diesels aantrekkelijk; vooral voor lange afstanden en bestelvervoer.

Vrouw met telefoon bij auto - Deelauto-s mkb
FL Rocco 0640

Voor het eerst leasen

Top 10 leaseauto’s 2025 volgens FinancialLease.nl

Onze kennispartner FinancialLease.nl ziet duidelijke trends en heeft op basis van eigen data een top 10 leaseauto’s van 2025 samengesteld. Per model is een indicatie van de maandelijkse leasekosten opgenomen. Deze leaseprijzen zijn gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • Financial leaseconstructie van nieuwe bedrijfsauto’s en bestelbussen

  • Leasetermijn van 60 maanden

  • Slottermijn van 15% (restwaarde)

  • Rentepercentage van 6–7%

  • Exclusief btw

1. Volkswagen Transporter – Diesel & Elektrisch (e-Transporter)

Of je nu goederen vervoert of met mensen op pad gaat, dankzij de flexibele zitindeling tot negen personen en de geoptimaliseerde laadruimte is deze bestelbus geschikt voor elk type klus. De standaard digitale cockpit en slimme veiligheidssystemen maken de Transporter dankzij de verschillende uitvoeringen verrassend modern, comfortabel en veilig. Met keuze uit sterke dieselmotoren of een stille, emissievrije elektrische variant is de Transporter een betrouwbare partner voor elke ondernemer.

Actuele leaseprijzen van de Volkswagen Transporter vind je op deze pagina van onze leasepartner: FinancialLease.nl

AandrijvingVoordelenNadelen
Diesel- Lagere leaseprijs (vanaf ± €202 p/m excl. btw) - Robuuste en beproefde technologie - Grote actieradius geschikt voor lange ritten - Relatief lagere lease- & aanschafkosten - Flexibel in onderhoud en reparatie- Hogere CO₂-uitstoot, beperkt inzetbaar in milieuzones - Hogere brandstofkosten vs. EV per km - Volledige 22% bijtelling - Geen vrijstelling voor BPM meer in 2025
Elektrisch (e‑Transporter)- Emissievrij rijden, ideaal voor stad en emissievrije zones - Stil en comfortabel met directe koppel - Lagere energiekosten per km - MRB-korting van 75% in 2025 - Fiscaal voordeel bijtelling: (17%) over eerste € 30.000 cataloguswaarde - Elektrische bestelauto’s zijn in 2025 BPM-vrij- Hogere leaseprijs (vanaf ± € 754 p/m excl. btw) Beperkt rijbereik (± 130–180 km realistisch) - Hogere leasekosten - Hoger btw- en verzekeringsbedrag - Afhankelijk van laadinfrastructuur

2. Volkswagen Golf – Benzine, Diesel & Plug-in hybride (GTE)

De Golf is al decennialang een vertrouwde personenauto op de Nederlandse wegen. Compact, stijlvol en wendbaar, met een sportieve rijdynamiek en slimme technologie zoals een digitale cockpit en head-up display. Actuele leaseprijzen van de Volkswagen Golf vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Plug-in Hybride (GTE) ((Elektrisch (e-golf))- Duurste variant: Leaseprijs ± vanaf € 175 - Elektrisch rijbereik tot ± 60 km ideaal voor woon-werkverkeer - Sportieve prestaties met lage verbruikskosten (bij opladen) - Stil en krachtig, vooral in EV-modus - 22 % bijtelling ondanks deels elektrisch rijden - Bij niet regelmatig laden: verbruik hoger dan benzine - Accu beperkt bagageruimte
Diesel (TDI) (alleen nog occassions leverbaar)- Leaseprijs vanaf ± € 240 p/m– - Zeer zuinig op lange ritten - Ideaal voor veelrijders (30.000+ km/jaar) - Hoger koppel (trekkracht) - Lagere brandstofkosten per km- Hoger in aanschaf dan benzine - Hogere onderhoudskosten - Milieuzones beperken inzetbaarheid van oudere modellen - volledige 22% bijtelling
Benzine (TSI)- Leaseprijs vanaf € 183 p/m - Geschikt voor kortere ritten - Comfortabel en stil - Breed aanbod uitvoeringen (Life, R-Line, etc.)- Relatief hoog brandstofverbruik bij veel kilometers - volledige 22% bijtelling - Minder geschikt voor langeafstandrijders of veel snelweggebruik

3. Mercedes-Benz Vito – Diesel, Elektrisch (eVito)

Deze Mercedes-Benz Vito is een bestelauto ontworpen voor intensief gebruik, met slimme laadruimte-oplossingen en standaard rijassistentiesystemen. Het interieur is gericht op comfort tijdens lange ritten. Dankzij een breed aanbod aandrijflijnen, van krachtig dieselblok tot fluisterstille eVito, is er altijd een passende configuratie.

Actuele leaseprijzen van de Mercedes-Benz Vito vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Diesel (110 CDI / 114 CDI)- Relatief lage leaseprijs (± € 178 p/m) - Zeer geschikt voor lange afstanden en zware inzet - Hoge trekcapaciteit en laadvermogen - Breed inzetbaar voor diverse sectoren - Beschikbaarheid in meerdere lengtes (L2, L3) Hoger verbruik in de stad - Beperkt toegestaan in emissievrije zones - Hoge onderhoudskosten - Geen MRB-vrijstelling meer in 2025 - Volledige 22% bijtelling
Elektrisch (eVito 66 kWh)Relatief lage leaseprijs (vanaf ± € 875 p/m) Emissievrij rijden, toekomstbestendig in milieuzones - Laag dagelijks energieverbruik - Stil en comfortabel in stadsverkeer - Royaal rijbereik ±280km tot 430 km - Fiscaal voordeel bijtelling (17 %) over eerste € 30.000 cataloguswaarde - MRB-korting van 75% in 2025 - Elektrische bestelauto’s zijn in 2025 BPM-vrij - Hogere leaseprijs (± € 211 p/m excl. btw) - Langere laadtijd en afhankelijk van laadinfrastructuur - Actieradius gevoelig voor weersomstandigheden - Beperkte trekcapaciteit t.o.v. dieselvariant

4. Mercedes-Benz A-klasse – Benzine, Plug-in hybride

De A-klasse laat zien dat zakelijk rijden ook stijlvol en sportief kan zijn. Met zijn scherpe design, geavanceerde MBUX-infotainment en actieve rijhulpsystemen biedt dit model een premium ervaring in het compacte segment. De plug-in hybride maakt elektrisch rijden toegankelijk, terwijl wie voor een AMG-variant (sportlabel) kiest, extra dynamiek krijgt. Een favoriet voor wie zakelijk comfort wil combineren met uitstraling en prestaties.

Actuele leaseprijzen van de Mercedes-Benz A-klasse vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Benzine (TSI/Turbo)- Laagste maandlast bij financial lease (vanaf ± € 254 p/m excl. btw) - Geen laadpaal nodig (direct inzetbaar) - Moderne uitstraling & infotainment (MBUX) - Vaste restwaarde relatief stabiel- 22% bijtelling over volledige cataloguswaarde - Hogere brandstofkosten per km - Hogere CO₂-uitstoot dan PHEV bij stedelijk gebruik
Plug-in Hybride (PHEV)- Elektrisch rijbereik tot ± 60 km ideaal voor woon-werkverkeer - Lager gemiddeld verbruik bij regelmatig laden - Premium ervaring met luxe uitvoering (MBUX) - Ook een relatief lage leaseprijs vanaf ± € 630 p/m excl. btw- 22% bijtelling - Accu beperkt de bagageruimte - Verbruik hoger dan verwacht zonder laden - Hogere verzekering en onderhoudskosten

5. Ford Transit Custom – Diesel

De Ford Transit Custom is een populaire leasebus in 2025. De modulaire laadruimte met slimme indelingsopties maakt de Transit Custom geschikt voor bijna elk vakgebied. Met sterke EcoBlue-dieselmotoren en een verrassend comfortabele rijervaring is dit model geliefd onder vakmensen die veel kilometers afleggen en zware spullen vervoeren.

Actuele leaseprijzen van de Ford Transit Custom vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Diesel (2.0 EcoBlue)- Relatief lage cataloguswaarde en leasekosten (± € 180 p/m excl. btw) - Zeer geschikt voor lange ritten en zwaar gebruik - Ruime laadcapaciteit en goede trekprestaties - Veel keuze in uitvoeringen (L1, L2, automaat, dubbelcabine) - Bewezen, betrouwbare techniek- Volledige 22% bijtelling - BPM verschuldigd sinds 2025 - Geen duurzame keuze: beperkt inzetbaar in milieuzones (nu en in de toekomst) - Hogere onderhoudskosten bij korte ritten of stadsgebruik - Veroudert sneller in waarde t.o.v. elektrische modellen

6. Volkswagen Caddy – Benzine & Diesel

Compact, wendbaar en verrassend ruim: de Volkswagen Caddy blijft een favoriet voor stadsdistributie en lichte transportklussen. Dit model heeft efficiënte motoren en een flexibel interieur dat zich aanpast aan je werkzaamheden. Dankzij moderne features zoals een Digital Cockpit en parkeerassistentie voelt de Caddy meer als een personenauto dan een bestelbus, zonder in te leveren op functionaliteit.

Actuele leaseprijzen van de Volkswagen Caddy vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Benzine (TSI)- Lagere leasekosten (v.a. ± € 263 p/m excl. btw) - Stil en comfortabel, ideaal voor korte ritten - Direct inzetbaar - Toegankelijk en wendbaar in de stad - Brede keuze in uitrusting en transmissies- Volledige 22% bijtelling - Relatief hoog verbruik bij veel kilometers - Minder economisch bij lange ritten - Minder geschikt voor zware belading
Diesel (1.6/2.0 TDI)Laagste leasekosten vanaf ± € 151 p/m excl. btw - Zuinig bij lange ritten (± 5 l/ 100 km) - Lagere brandstofkosten per km - Hoge trekcapaciteit en nuttige laadruimte - Levensduur motor bewezen en robuust- Volledige 22 % bijtelling - Duurder in onderhoud - Beperkte toegang tot (toekomstige) milieuzones

7. Audi A3 Sportback – Benzine, Diesel

De Audi A3 Sportback is de sportieve leasekeuze voor wie net dat beetje extra zoekt. Strakke lijnen, digitale cockpit en een verfijnd rijgedrag maken deze personenauto tot een favoriet onder zakelijke rijders die houden van premium zonder overdaad. Met optionele quattro-aandrijving en adaptieve vering blijft de A3 ook bij hogere snelheden strak en comfortabel aanvoelen.

Actuele leaseprijzen van de Audi A3 vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Benzine (35 TFSI)- Lage leaseprijs (vanaf ± € 211 p/m ) - Stil en soepel in de stad - Ruim aanbod uitvoeringen- 22 % bijtelling - Hoger verbruik bij veel snelwegkilometers - Minder koppel dan diesel
Diesel (35 TDI) (alleen nog occassions leverbaar)- Zeer zuinig op lange afstanden - Hoge koppel; ideaal voor veelrijders - Lage brandstofkosten per km- Hoogste leaseprijs (vanaf ± € 303 p/m) - 22 % bijtelling - Beperkt in milieuzones - Extra onderhoud bij veel korte ritten

8. Opel Vivaro – Diesel & Elektrisch (Vivaro-e)

De Opel Vivaro bewijst dat efficiëntie en ruimte prima samengaan. Dit model is geliefd vanwege de ruime laadcapaciteit, gebruiksvriendelijke infotainment en doordachte accessoires. De elektrische Vivaro-e is bovendien voorbereid op emissievrije zones, zonder dat je inboet op praktische bruikbaarheid. Ideaal voor wie duurzaam wil ondernemen.

Actuele leaseprijzen van de Opel Vivaro vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Diesel (2.0 CDTI)- Lagere leaseprijs (± € 140 p/m excl. btw) - Zeer geschikt voor lange ritten en zware belading - Betrouwbare dieseltechniek met hoge trekcapaciteit - Veel keuze in lengte (L1–L3) en uitvoering- Volledige 22% bijtelling - BPM verschuldigd sinds 2025 (vaste voet van € 667 + variabele kosten per CO2-uitstoot) - Beperkingen in milieuzones - Hogere onderhoudskosten bij stadsgebruik (DPF, olie, filters)
Elektrisch (Vivaro-e)- Emissievrij rijden, toegang tot alle milieuzones - Stil, comfortabel en direct koppel - Fiscaal voordeel: 17% bijtelling over eerste € 30.000 - Minder onderhoud nodig (geen olie, roetfilter) - BPM-vrij in 2025 - 75% korting op MRB in 2025- Hogere leaseprijs (± € 351 p/m excl . btw) - Beperkte actieradius in praktijk (± 200–300 km) - Afhankelijk van laadinfra - Hoger gewicht, beperkt trekvermogen t.o.v. diesel

9. Audi A6 Avant – Mild-hybride & Quattro

Luxe en functionaliteit komen samen in de Audi A6 Avant. Deze stationwagen biedt comfort op topniveau, met innovatieve technologieën zoals haptische touchscreens en adaptieve rijassistentie. De mild-hybride aandrijflijn en optionele quattro maken de A6 Avant zowel efficiënt als krachtig. Voor ondernemers die lange afstanden rijden in stijl willen afleggen, is dit een aantrekkelijke keuze.

Actuele leaseprijzen van de Audi A6 vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Mild-hybride (bijv. 45 TFSI / 50 TDI)- Leaseprijs ± € 350 p/m excl btw - Efficiënter verbruik door MHEV-systeem - Voldoet aan directe emissie-eisen - Groot laadvolume + zakelijke uitstraling- Volledige 22% bijtelling - Beperkt elektrisch rijden (alleen starten/ stopsysteem) - Hoger verbruik dan PHEV/EV - Onderhoudsgevoeligheid aan hybridecomponenten
Quattro (AWD, benzine/diesel)- Verbeterde grip en veiligheid bij elk weer - Topmodel in kracht en prestaties - Premium rijervaring- Hogere leaseprijs ± € 410 p/m excl. btw - 22% bijtelling - Meer brandstofkosten - Duurdere verzekering - Hogere onderhoudskosten, snellere bandenslijtage door vierwielaandrijving

10. Renault Trafic – Plug-in hybride (E-Tech) en Diesel

De Renault Trafic maakt indruk met zijn flexibiliteit en slimme hybride techniek. Kies je voor het E-Tech plug-in hybridesysteem? Dan rijd je tot 50 km volledig elektrisch, ideaal voor stadsverkeer of emissievrije zones. De Business+ uitvoering biedt tal van extra’s die het werk gemakkelijker maken, terwijl veiligheidsvoorzieningen zoals noodremassistentie en rijstrookwaarschuwing bijdragen aan een gerust gevoel onderweg. Voor wie veel lange ritten maakt, blijft ook de diesluitvoering van de Renault Traffic een aantrekkelijke keuze.

Actuele leaseprijzen van de Renault Traffic vind je op deze pagina van onze leasepartner FinancialLease.nl.

AandrijvingVoordelenNadelen
Plug-in hybride (E-Tech)- Elektrisch rijbereik tot ± 50 km ideaal voor woon-werkverkeer - Laag gemiddeld verbruik bij dagelijks laden - Emissievrij in stad, toegang tot milieuzones - Laagste leaseprijs in EV-segment: ± € 520 p/m excl. btw- Wel volle 22% bijtelling - Verbruik hoger bij niet laden - Accu beperkt laadruimte - Onderhoud en verzekering duurder dan diesel
Diesel (2.0 dCi)- Lager brandstofverbruik op lange afstanden - Ruimere laadcapaciteit - Lager in bijtelling (vanaf 22%) - Lagere onderhoudskosten dan PHEV - Lagere leaseprijs vanaf ± € 162 p/m excl. btw- Geen toegang tot milieuzones - Hogere CO₂-uitstoot - Toekomstige beperkingen in binnensteden mogelijk

Lees ook: Financial lease: slim je bedrijfsauto financieren en Zakelijk elektrisch rijden: voor- en nadelen

Een diesel leasen blijft populair, maar is het nog toekomstbestendig?

In het rijtje met de populaire leaseauto’s van 2025 valt één ding op: dieselmotoren zijn nog lang niet verdwenen. Vooral bij bestelbussen, zoals de Ford Transit Custom, Opel Vivaro en Mercedes-Benz Vito, blijft de dieselvariant geliefd vanwege kracht, actieradius en praktische inzetbaarheid. Ook bij personenauto’s, zoals de Volkswagen Golf en Audi A3 (occasions), is de dieseloptie nog steeds een keuze voor wie jaarlijks veel kilometers maakt.

Toch rijst de vraag of diesel op de langere termijn een verstandige keuze blijft. In steeds meer steden gelden milieuzones en zero-emissiezones, waarin dieselvoertuigen (ook splinternieuwe) beperkt of helemaal niet meer worden toegelaten. Sinds 1 januari 2025 moeten nieuw geregistreerde bestelauto’s in zo’n zone zelfs volledig emissievrij zijn. Bestaande dieselvoertuigen mogen nog tijdelijk naar binnen, maar dat betreft een overgangsregeling:

  • Euro 5-diesels zijn nog welkom tot eind 2026

  • Euro 6 tot eind 2028, of in sommige gevallen 2029

Let op: Hoewel de Tweede Kamer in 2024 heeft uitgesproken dat zero-emissiezones op landelijk niveau verplicht gaan gelden vanaf 2029, beslissen gemeenten uiteindelijk zelf wanneer en of ze de zero-emissiezones invoeren. En dat is dus in veel gevallen ook gebeurd.

Download de whitepaper: ‘Voor het eerst leasen’

Heb je interesse in een van de genoemde leaseauto’s en zoek je meer informatie over leasen? Meer over zakelijk leasen lees je in de whitepaper ‘Voor het eerst leasen', ontwikkeld in samenwerking met onze leasepartner FinancialLease.nl.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.