Tussen 2025 en 2028 bouwt de Nederlandse overheid zowel subsidies als fiscale voordelen voor elektrische auto’s geleidelijk af. Denk aan het verdwijnen van aankoopsubsidies en de verhoging van de bijtelling. Toch zijn er nog genoeg redenen om over te stappen op zakelijk elektrisch rijden. Ontdek hoe dat zit en waar je op moet letten als je een elektrische personenauto of bestelbus voor je zaak overweegt.

Inhoud:
- Waarom zou je zakelijk elektrisch rijden?
- Subsidies en fiscale regelingen voor zakelijk elektrisch rijden vanaf 2025
- Is elektrisch rijden goedkoper? Kostenplaatje over vijf jaar
- Zakelijk elektrisch rijden biedt veel voordelen
- Wat zijn nadelen van zakelijk elektrisch rijden?
- Wat kun je nu het beste doen?
Waarom zou je zakelijk elektrisch rijden?
Hoewel de financiële en fiscale voordelen van zakelijk elektrisch rijden geleidelijk worden afgebouwd, blijft elektrisch rijden voor veel ondernemers een interessante optie. De keuze voor een elektrische auto draait namelijk niet alleen om bijtelling of subsidies. Duurzaamheid, lage gebruikskosten, een toekomstbestendig wagenpark, milieuzones in steden en een groen imago spelen voor veel ondernemers ook een rol. Bovendien kunnen beleidsregels in de komende jaren opnieuw veranderen.
Subsidies en fiscale regelingen voor zakelijk elektrisch rijden vanaf 2025
Veel aantrekkelijke subsidies en fiscale regelingen worden stapsgewijs afgebouwd of zijn al afgebouwd. De belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje:
Bijtelling elektrische voertuigen gaat omhoog
Ben je van plan om met je elektrische auto van de zaak meer dan 500 privékilometers per jaar te rijden? Dan betaal je bijtelling. Voor elektrische auto’s geldt in 2025 nog steeds een lager bijtellingstarief dan voor verbrandingsmotoren, 17% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde, daarna 22% over het overige deel. Het verschil met brandstof- en hybridemotoren wordt steeds kleiner. In 2026 betaal je het standaardtarief van 22% en geniet je geen voordeel meer ten opzichte van benzine-, diesel-, en -hybrideauto’s.
BPM en MRB: voordelen verdwijnen geleidelijk
De Nederlandse overheid stimuleerde jarenlang elektrisch rijden door belastingvrijstellingen op twee belangrijke autokosten:
de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) bij aanschaf en
de MRB (wegenbelasting) tijdens bezit.
Die voordelen worden vanaf 2025 stapsgewijs afgebouwd. Het doel? Fiscale gelijkheid creëren tussen elektrische en auto's met verbrandingsmotoren (benzine, diesel en hybride).
BPM wordt gelijkgetrokken
Tot 1 januari 2025 betaalde je als zakelijke en particuliere rijder geen BPM bij de aanschaf van een volledig elektrische auto. Vanaf 1 januari 2025 is daar verandering in gekomen. Er geldt nu een vast BPM-bedrag van € 667 per elektrische personenauto. CO₂-uitstoot van de personenauto speelt geen rol; die is bij een EV (Electric Vehicle) natuurlijk 0.
Uitzondering: de BPM-heffing geldt alleen voor personenauto’s, niet voor bestelwagens of voertuigen die vallen onder de MIA-regelingen (afhankelijk van type en gebruik). MRB voor elektrische auto’s (wegenbelasting)
MRB voor elektrische auto’s (wegenbelasting)
Ook voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB) verdwijnt de vrijstelling voor elektrische auto’s langzaam:
Tot eind 2024: volledig vrijgesteld van MRB (wegenbelasting)
In 2025: je betaalt 25% van het reguliere MRB-tarief
In 2026: het tarief stijgt naar 50% van het reguliere tarief
Vanaf 2027: je betaalt het volledige MRB-tarief, net als voor benzine- of dieselauto’s en hybride voertuigen.
Dit betekent dat je als eigenaar van een elektrische personenauto vanaf 2027 jaarlijks evenveel wegenbelasting betaalt als bij een brandstofauto met vergelijkbaar gewicht en gebruik. Dit geldt voor alle bezitters van elektrische voertuigen. Dus zakelijk en privé. De MRB wordt geheven over de kentekenhouder. Bij bijvoorbeeld financial lease betaal je dit zelf. Bij operational lease is de leasemaatschappij kentekenhouder. Je betaalt de MRB dan indirect via het maandelijkse leasebedrag.
Uitzondering: voor elektrische bestelwagens die zakelijk gebruikt worden (dus niet privé), blijft de MRB-vrijstelling voorlopig bestaan tot eind 2026.
MIA en Vamil: voordeel elektrische bestelauto’s blijft
De MIA- en Vamil-regeling blijven gelden in 2025, maar alleen nog voor specifieke voertuigen:
Volledig elektrische bestelauto’s, waterstofauto’s, en enkele specifieke elektrische personenauto’s (bijvoorbeeld op zonnecel) komen in aanmerking
Iedereen die investeert in zo'n voertuig mag tot 45% van de investeringskosten aftrekken via de MIA. Daarnaast mag je tot 75% willekeurig afschrijven met Vamil.
Is elektrisch rijden goedkoper? Kostenplaatje over vijf jaar
Stel, je overweegt de aanschaf van een bestelauto voor je zaak. Een grove berekening over 5 jaar per categorie ziet er dan als volgt uit:
Kostenpost | Benzine | Diesel | Hybride | Elektrisch |
---|---|---|---|---|
Netto aanschaf (minus restwaarde na 5 jaar) | € 18.000 | € 19.000 | € 18.500 | € 17.500 |
Brandstof / stroom | € 15.000 | € 14.000 | € 12.000 | € 6.500 |
Onderhoud | € 5.500 | € 6.000 | € 5.750 | € 4.000 |
MRB | € 4.000 | € 4.500 | € 3.000 | € 0 (i.i.g. tot 2027, daarna nog onduidelijk) |
MIA-belastingvoordeel | - | - | - | - € 2.992,50 |
Totale kosten over 5 jaar | € 42.500 | € 43.500 | € 39.250 | € 25.007,50 |
Let op: Er is gerekend met gangbare middenklassers (bestelauto’s) en afgeronde gemiddelden. De genoemde bedragen zijn geschatte, afgeronde kosten over een periode van 5 jaar. Ze zijn bedoeld als indicatieve vergelijking op basis van gemiddelde marktwaarden in 2025. Je daadwerkelijke zakelijke autokosten kunnen variëren door:
Het merk, model, gewicht en uitvoering van de bestelauto
Je daadwerkelijke brandstofverbruik of energieverbruik
Je rijstijl, jaarkilometrage en laad- of tankgedrag
Provinciale opcenten (voor MRB) en de 0%-vrijstelling voor elektrische bestelauto’s t/m 2026; vanaf 2027 onduidelijk.
Toepassing van btw-correcties bij gemengd gebruik (privé/ zakelijk)
Eventuele extra kosten, zoals verzekering, afleverkosten of rentelasten bij financiering of lease
Is elektrisch rijden goedkoper?
Zelfs met de afbouw van subsidies en de introductie van bpm (€ 667), blijft de elektrische variant in dit voorbeeld de voordeligste zakelijke keuze.
Het financiële voordeel van zakelijk elektrisch rijden komt vooral door:
lagere energiekosten t.o.v. kosten fossiele brandstof;
lagere onderhouds- en slijtageposten;
MRB-vrijstelling die sowieso in 2025 en 2026 geldt
blijvende MIA-/Vamil-aftrek op de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelbus
Let op: een elektrische personenauto is onderaan de streep ook voordeliger dan een fossiele auto van de zaak. Het financiële voordeel is wel kleiner. Je betaalt meer MRB en je hebt geen recht op MIA/ VAMIL.
Zakelijk elektrisch rijden biedt veel voordelen
Ondanks de afbouw van subsidies en fiscale regelingen is zakelijk elektrisch rijden nog steeds de voordeligste keuze. Dat geldt zowel voor elektrische personenauto’s als bestelbussen. Hoewel geld belangrijk is, spelen andere factoren ook een rol.
Laadmogelijkheden en bereik zijn sterk verbeterd
Een belangrijk argument tegen elektrisch rijden is jarenlang de laadinfrastructuur geweest. Inmiddels is dat beeld flink veranderd. In Nederland staan er inmiddels ruim 200.000 openbare laadpunten, inlclusief snellaadpunten. Steeds meer ondernemers installeren daarnaast een eigen laadpaal bij kantoor of thuis.
Ook de actieradius van elektrische auto’s is de afgelopen jaren flink toegenomen. Waar je voorheen blij mocht zijn met 200 km op één volle accu, zijn er nu gangbare modellen met een bereik van 400 tot 600 kilometer. Voor veel zakelijke rijders is dat ruim voldoende, zeker in combinatie met slim geplande laadmomenten. Naast een grotere actieradius zijn ook de laadtijden van moderne elektrische auto’s enorm verbeterd (lees: korter). Een accu opladen tot 80% kan vaak al binnen een half of zelfs sneller.
Wat zijn nadelen van zakelijk elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kent ook nadelen, zoals de hogere aanschafprijs. Al wordt dat later gecompenseerd door lagere verbruikskosten en belastingvoordelen. Daarnaast vraagt elektrisch rijden wat meer planning, vooral als je veel onderweg bent en afhankelijk bent van publieke laadpunten. Bovendien kost laden meer tijd dan tanken, en niet alle plekken zijn altijd beschikbaar of bruikbaar.
Voor ondernemers die dagelijks veel kilometers maken of internationale ritten doen, is de beperkte beschikbaarheid van snellaadstations in het buitenland nog een struikelblok.
Wat kun je nu het beste doen?
Overweeg je een elektrische auto voor de zaak? Dan is het slim om je persoonlijke situatie goed in kaart te brengen. Kijk naar je jaarkilometrage, laadmogelijkheden en of je in aanmerking komt voor regelingen zoals MIA of Vamil. Wil je liever niet de investering in één keer doen? Financial lease is een laagdrempelige manier om elektrisch te rijden zonder hoge aanschafkosten, waarbij je ook profiteert van fiscale voordelen. Download onze whitepaper ‘Voor het eerst leasen’ en lees alles over financial lease, inclusief een link naar de lease calculator. Zo bereken je eenvoudig je maandelijkse kosten.
Lees ook: Hoe werkt zakelijk leasen?