Elektrische auto: bijtelling in 2024

Zo ben je als zakelijke elektrische rijder het voordeligst uit

oplaadpunt-laadpaal-elektrisch-rijden-auto
IOWP-00020 1920 x 1280

Elektrisch rijden

Tot 2026 wordt de bijtelling voor de elektrische auto elk jaar aangepast. Sinds 2022 loopt de bijtelling op, tot hij in 2026 gelijk is aan de bijtelling van andere auto’s. Maar tot die tijd biedt elektrisch rijden nog voordelen qua bijtelling. Hoe zit het met de bijtelling voor een elektrische auto in 2024, 2025 en 2026?

Wat is bijtelling bij een elektrische auto?

Bijtelling is een fiscale heffing die je moet betalen als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met een (lease)auto van de zaak. Dit is een vorm van inkomen voor de Belastingdienst en daarover moet je belasting betalen. 

Hoeveel belasting je moet betalen, hangt af van het bijtellingspercentage: het percentage van de cataloguswaarde van je auto dat je moet optellen bij je loon en/of winst. 

Hoe wordt het bijtellingspercentage bepaald?

De hoogte van het bijtellingspercentage hangt af van de cataloguswaarde van je auto, het type auto en de leeftijd van de auto. Hoe minder CO2-uitstoot, hoe lager het bijtellingspercentage. Om elektrisch rijden te stimuleren betaal je tot 2026 minder bijtelling voor een elektrische auto, zoals de populaire Tesla model 3, Skoda Enyaq en Hyundai Ioniq 5. 

Meer informatie over alle bijtellingsregels in 2024

Bijtelling elektrische auto 2024

In 2024 vallen alleen volledig elektrische auto’s met een een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer met een cataloguswaarde tot € 30.000 in het verlaagde bijtellingspercentage van 16%. Rijd je een elektrische auto met een cataloguswaarde boven de € 30.000, dan betaal je over het bedrag dat boven die grenswaarde zit 22% bijtelling. 

Rekenvoorbeeld bijtelling 2024: Tesla model 3, Skoda Enyaq & Hyundai Ioniq 5

Voor de drie populairste elektrische auto’s van het moment, de Tesla Model 3, Skoda Enyaq en de Hyundai Ioniq 5 vind je hieronder rekenvoorbeelden. Let op: dit zijn de richtprijzen en niet de actuele catalogusprijzen.

Rekenvoorbeeld bijtelling Tesla Model 3

Supermarkteigenaar Jan schaft zakelijk een Tesla 3 aan. De nieuwprijs is € 44.000. In 2024 betaal je over de eerste € 30.000 16% bijtelling. Over de € 9.000 die boven dit grensbedrag zit, betaal je 22% bijtelling. 

  • 16% bijtelling over de eerste € 30.000= 0,16 * € 35.000 = € 4.800

  • 22% bijtelling over de waarde van € 14.000 boven het grensbedrag = 0,22 * € 14.000 = € 3.080

  • De bijtelling voor Jan voor zijn Tesla Model 3 = € 7.880 per jaar

Rekenvoorbeeld bijtelling Skoda Enyaq

Ondernemer Richard K least zakelijk een Skoda Enyaq. De cataloguswaarde is € 47.000. Over de eerste € 30.000 betaalt hij 16% bijtelling, over de andere € 12.000 betaalt hij 22% bijtelling.

  • 16% bijtelling over de eerste € 30.000= 0,16 * € 30.000 = € 4.800

  • 22% bijtelling over de € 17.000 boven het grensbedrag = 0,22 * € 17.000 = € 3.740

  • De bijtelling voor Richard zijn Skoda Enyaq = € 8.540 per jaar

Rekenvoorbeeld bijtelling Hyundai Ioniq 5

Suzanne koopt een Hyundai Ioniq 5 met een cataloguswaarde van €52.000. Over de eerste €30.000 betaalt ze 16% bijtelling, over de andere €12.000 betaalt ze 22% bijtelling.

  • 16% bijtelling over de eerste € 30.000= 0,16 * € 30.000 = € 4.800

  • 22% bijtelling over de waarde van € 22.000 boven het grensbedrag = 0,22 * € 22.000 = € 4.840

  • De bijtelling van Suzanne voor haar Hyundai Ioniq = € 9.640 per jaar

Hoe lang geldt het verlaagde bijtellingspercentage voor elektrische auto’s?

Als je een auto koopt of least die in het verlaagde bijtellingspercentage van 16% valt, dan geldt dat in principe voor 60 maanden. Die 5 jaar gaan lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. De eerste toelating is de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik werd genomen. Daarbij maakt het niet uit of dat in Nederland is of in het buitenland. Na die 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld. Daarbij kijkt de Belastingdienst naar de regels die op dat moment gelden. 

Auto's op waterstof en geïntegreerde zonnecellen

Voor auto's die op waterstof rijden of die volledig aangedreven worden door geïntegreerde zonnecellen geldt overigens dat ze helemaal in het lage 16% bijtellingstarief blijven, ook als de cataloguswaarde hoger is dan € 30.000. Voorwaarde bij de auto's op zonnecellen is wel dat de accu geen lood bevat en dat het vermogen van de zonnecellen minstens 1 kilowattpiek is. 

Elektrische bijtelling in 2026 op gelijk niveau met de rest

Vanaf 2026 is het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s verdwenen. De zakelijke EV-rijder die de auto ook privé gebruikt krijgt dan met hetzelfde bijtellingspercentage te maken als alle andere auto’s: 22%. 

Bijtellingspercentage voor elektrische auto’s 2023 - 2026

Jaar2023202420252026
Lage bijtelling16%16%17%22%
Maximaal bedrag waarvoor lage bijtelling geldt€ 30.000€ 30.000€ 30.000n.v.t.
Bijtelling boven maximaal bedrag22%22%22%22%

Ondernemers die zakelijk een elektrische auto willen rijden, profiteren tot 2026 dus steeds minder van de lagere bijtellingspercentages en vanaf dat jaar is de bijtellingsregeling voor alle auto’s gelijk getrokken. 

Lees wat er nog meer beschikbaar is aan regelingen voor elektrisch rijden in 2024.

Conclusie elektrisch rijden in 2024 voor ondernemers

Waar het op neerkomt voor zakelijke elektrische auto's: je bent qua bijtelling het voordeligst uit als je voor een relatief goedkope elektrische auto kiest. Ondanks de ongunstige ontwikkeling van de bijtellingsregels voor elektrische auto’s voor ondernemers, zijn er nog aardig wat fiscale voordelen en subsidieregelingen over.

Daar komt bij dat elektrische auto’s steeds goedkoper in aanschaf worden. Bovendien besparen ondernemers brandstofkosten door op stroom te rijden en… dragen ze een steentje bij aan een schoner milieu en minder CO2-uitstoot.

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.