Elektrische auto: bijtelling in 2023

Zo ben je als zakelijke elektrische rijder het voordeligst uit

oplaadpunt-laadpaal-elektrisch-rijden-auto

De gunstige bijtelling voor elektrische auto’s voor ondernemers wordt stapsgewijs afgebouwd tot de bijtelling in 2026 gelijk is aan die van alle andere auto’s. Biedt elektrisch rijden de ondernemer nog wel voldoende voordelen? Een overzicht van de overgebleven fiscale regelingen en subsidies voor elektrische auto's.

Nog geen decennium geleden was zakelijk elektrisch rijden een fiscaal walhalla voor ondernemers. De Tesla’s waren niet aan te slepen dankzij een bijtellingspercentage van 0% in combinatie met diverse subsidieregelingen plus wegenbelastingvrij rijden. Anno 2023 is het bijtellingsfeestje voor de elektrische auto over z’n hoogtepunt heen. 

Wat is bijtelling?

Bijtelling is een fiscale heffing voor het privé gebruiken van een zakelijke auto. Ondernemers die jaarlijks meer dan 500 privékilometers rijden met een auto van de zaak moeten het bijtellingspercentage toepassen op de cataloguswaarde van de auto en het bedrag wat daar uit komt rollen optellen bij de bedrijfswinst.

Het bijtellingspercentage is dus van toepassing op de nieuwprijs van de auto, inclusief BPM en btw. Voor elektrische auto’s golden het afgelopen decennium geen of beduidend lagere bijtellingspercentages om het milieu- en klimaatvriendelijkere elektrisch rijden te stimuleren. Maar daaraan komt binnenkort een einde.

Zie ook: Bijtellingsregels in 2023

Bijtelling elektrische auto 2023

De Belastingdienst rekent in 2023 nog met een verlaagd bijtellingspercentage van 16% voor elektrische auto’s, dat wil zeggen: auto's zonder CO2-uitstoot. Dat 6 procentpunt minder dan voor auto’s met verbrandingsmotor. De gunstigere bijtellingsregels voor elektrische auto’s loopt anno 2023 op z’n laatste benen, want de komende jaren loopt dat percentage met flinke stappen op.

Bovendien is het maximale bedrag waarvoor de lage bijtelling geldt in een paar jaar tijd teruggeschroefd van € 50.000 naar € 30.000 in 2023

Die verlaagde drempelwaarde en die paar procentpuntjes erbij lijken misschien niet veel om het lijf te hebben, maar het onderstaande rekenvoorbeeld laat zien dat de fiscale gevolgen aanzienlijk kunnen zijn. 

Voorbeeld 1 (2019): Supermarkteigenaar Jan X. schaft in december 2019 zakelijk een Tesla aan. De nieuwprijs is € 70.000. Er geldt in 2019 nog een laag bijtellingstarief van 4% over de eerste € 50.000 en een tarief van 22% voor alles daarboven. Jan zijn bijtelling bedraagt € 2.000,- over de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde en € 4.400 over de € 20.000 euro die de Tesla meer kost. De bijtellingsregeling die van kracht is op het moment van de eerste tenaamstelling van de auto is zestig maanden (vijf jaar) geldig. Bij elkaar moet Jan tussen januari 2019 en januari 2024 dus vijf keer € 6.400 optellen bij de winst van zijn bedrijf, een totaalbedrag van € 32.000.

Whitepaper: Elektrisch rijden

GRATIS

Voorbeeld 2 (2022): Marijke Y., eigenaar van een architectenbureau, besluit in januari 2023 in precies zo’n zelfde Tesla van € 70.000 te investeren als die van Jan X.  De Belastingdienst rekent om te beginnen 16% bijtelling over de eerste € 30.000 (= € 4.800,-) en daarna 22% over de resterende € 40.000 (= € 8.800). De jaarlijkse bijtelling voor Marijke bedraagt € 13.600. Over de vijf jaar dat de regeling loopt, moet ze dus € 68.000 optellen bij haar bedrijfswinst, dat is in totaal € 36.000 meer (een toename van meer dan 100%) dan Jan die in 2019 exact dezelfde auto kocht voor dezelfde prijs.

Auto's op waterstof en geïntegreerde zonnecellen

Voor auto's die op waterstof rijden of die volledig aangedreven worden door geïntegreerde zonnecellen geldt overigens dat ze helemaal in het lage 16% bijtellingstarief blijven, ook als de cataloguswaarde hoger is dan € 30.000. Voorwaarde bij de auto's op zonnecellen is wel dat de accu geen lood bevat en dat het vermogen van de zonnecellen minstens 1 kilowattpiek is.

Elektrische bijtelling in 2026 op gelijk niveau met de rest

Vanaf 2026 is het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s helemaal verdwenen. De zakelijke EV-rijder die de auto ook privé gebruikt krijgt dan met hetzelfde bijtellingspercentage te maken als alle andere auto’s: 22%. 

Bijtellingspercentage voor elektrische auto’s 2020 - 2026

Jaar2020202120222023202420252026
Lage bijtelling8%12%16%16%16%17%22%
Maximaal bedrag waarvoor lage bijtelling geldt€ 45.000€ 40.000€ 35.000€ 30.000€ 30.000€ 30.000n.v.t.
Bijtelling boven maximaal bedrag22%22%22%22%22%22%22%

Ondernemers die zakelijk een elektrische auto willen rijden, profiteren tot 2026 dus steeds minder van de lagere bijtellingspercentages en vanaf dat jaar is de bijtellingsregeling voor alle auto’s zelfs helemaal gelijk getrokken. 

Lees wat er nog meer beschikbaar is aan regelingen voor elektrisch rijden in 2022.

Conclusie elektrisch rijden in 2023 voor ondernemers

Waar het neerkomt voor zakelijke elektrische auto's: je bent qua bijtelling het voordeligst uit als je voor een relatief goedkope elektrische auto kiest. Zal het betekenen dat zakelijke rijders massaal kiezen voor het goedkopere segment? Dat is maar de vraag.

Ondanks de ongunstige ontwikkeling van de bijtellingsregels voor elektrische auto’s voor ondernemers, zijn er nog aardig wat fiscale voordelen en subsidieregelingen over. Daar komt bij dat elektrische auto’s steeds goedkoper in aanschaf worden. De tijd dat de enige serieuze smaak een Tesla van € 75.000 was, is voorbij. Bovendien besparen ondernemers brandstofkosten door op stroom te rijden en… dragen ze een steentje bij aan een schoner milieu en minder CO2-uitstoot.


Op onze pagina ondernemers en mobiliteit vind je relevante onderwerpen over zaken als autolease, bijtellingsregels, autobelastingen en nog veel meer.

Wat vind je van dit artikel?

Michiel van de Peppel

Auteur

Michiel van de Peppel

Michiel is een veelzijdige tekstschrijver met ervaring in de journalistiek, marketingcommunicatie en PR. Hij schrijft graag over ondernemerschap, ook vanuit zijn eigen ervaring. Sinds 2011 runt hij zijn eigen communicatiebureau: WYZYN COMMUNICATIE in Amersfoort. In 2021 kwam daar Consortius bij, een gespecialiseerde service voor wetenschapscommunicatie. Kortom: Michiel is een ondernemende duizendpoot, net zoals de meeste MKB-ondernemers. Zijn doel: lekker leesbaar en onderscheidend informeren, waar mogelijk met enige diepgang.