De bijtellingsregels voor auto’s van de zaak veranderen vaak. Ook in 2026 zijn er weer dingen gewijzigd. Niet alleen geldt straks één vast bijtellingspercentage, maar ook voorwaarden rondom de cataloguswaarden en de CO2-uitstoot veranderen. In dit artikel bespreken we de nieuwe regels en wat ze betekenen voor de bijtelling die jij moet betalen.

Inhoud:
- Wat is bijtelling bij een auto van de zaak?
- Voor wie gelden de bijtellingsregels?
- Bijtelling elektrische auto’s en brandstofauto’s in 2026
- Bijtellingspercentages in 2026
- Dit waren de bijtellingspercentages in 2025
- Bijtelling grijs kenteken
- Bijtellingsregels voor youngtimers
- Bijtelling berekenen: hoeveel bijtelling moet je betalen?
- Rekenvoorbeeld bijtelling
- Uitzonderingen op de bijtellingsregels
- De toekomst van bijtelling
- Tips om bijtelling te verlagen
Wat is bijtelling bij een auto van de zaak?
Bijtelling is een fiscale heffing die je betaalt als je meer dan 500 privékilometers maakt met een (lease)auto van de zaak. De Belastingdienst ziet dit privégebruik als een vorm van inkomen, waarover je belasting moet betalen. Hoeveel bijtelling je moet betalen, hangt af van:
de cataloguswaarde van je auto;
het type auto (op basis hiervan wordt het bijtellingspercentage bepaald;
de leeftijd van je auto.
In 2026 is het bijtellingspercentage 22% voor bijna alle nieuwe auto’s. Alleen voor elektrische auto's tot een catalogusprijs van € 30.000 betaal je 18% bijtelling. Voor oudere auto’s gelden nog wel lagere bijtellingspercentages. Dit komt door een overgangsregeling.
Het bijtellingspercentage
Het bijtellingspercentage is een percentage van de cataloguswaarde van de auto van de zaak dat je moet optellen bij je loon en/of winst als je de auto ook privé gebruikt. Het belast hierdoor je inkomen. Hoe hoog je bijtellingspercentage is, hangt af van de CO2-uitstoot van de auto.
Voor wie gelden de bijtellingsregels?
Ondernemers of werknemers die een auto van de zaak ter beschikking hebben en deze ook voor meer dan 500 kilometer privé gebruiken. Dit geldt zowel voor gekochte als voor geleasde auto’s. Het maakt niet uit of het om een nieuwe auto of een occasion gaat.
Bijtelling elektrische auto’s en brandstofauto’s in 2026
Om de aanschaf en het gebruik van schonere auto’s te stimuleren waren er verschillende percentages bijtelling. Auto’s met een lage CO2-uitstoot, zoals elektrische auto’s en waterstofauto’s, kregen een lager bijtellingspercentage dan auto’s met een hoge CO2 uitstoot. In 2026 is er alleen nog voor elektrische auto's tot € 30.000 een lagere bijtelling van 18%. In 2027 wordt dat 20% en vanaf 2028 ook 22%.
Bijtellingspercentages in 2026
| Type auto | Bijtellingspercentage 2026 |
|---|---|
| Volledig elektrische auto tot € 30.000 | 18% |
| Overige auto’s | 22% |
Dit waren de bijtellingspercentages in 2025
| Type auto | Cataloguswaarde | Bijtellingspercentage 2025 |
|---|---|---|
| Volledig elektrische auto | Tot € 30.000 | 17% |
| Volledig elektrische auto | Boven € 30.000 | 22% |
| Waterstofauto | 17% | |
| Auto’s op zonnecellen | 17% | |
| Overige auto’s | 22% |
60-maandenregeling: bijtellingspercentages staan 5 jaar vast op kentekenhouder, niet op de auto
Voor 2023 was het bijtellingspercentage gekoppeld aan de auto. Viel jouw auto op moment van aankoop onder de 4% bijtelling, maar ging jij er pas 2 jaar later in rijden? Dan kon jij ook nog profiteren van het lage bijtellingspercentage.
Sinds 1 januari 2023 is de zogenaamde 60-maandenregeling gekoppeld aan de kentekenhouder, niet aan de auto. De 60 maanden gaan pas lopen op het moment dat het kenteken voor het eerst op naam wordt gesteld, vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Dit betekent dat een lagere bijtelling ook in 2026 nog kan doorlopen, als die 60 maanden nog niet voorbij zijn.
Voorbeeld verlaagd bijtellingspercentage vanaf 2023: een volledig elektrische auto die je op 1 januari 2024 gaat rijden, heeft vijf jaar lang (tot en met januari 2029) de 16% bijtelling over de eerste € 35.000 euro catalogusprijs.
Bijtelling grijs kenteken
Ook als je een bestelauto op grijs kenteken hebt, kun je te maken krijgen met bijtelling in 2026. Het bijtellingspercentage dat je betaalt is hetzelfde als bij andere auto’s. Rijd je minder dan 500 kilometer per jaar privé? Dan betaal je niks. Kom je daarboven? Dan betaal je 22% van de volledige cataloguswaarde van jouw bestelauto. Lees hier meer over bijtelling op grijs kenteken.
Bijtellingsregels voor youngtimers
Voor youngtimers, auto’s ouder dan 16 jaar, gelden andere bijtellingsregels. De bijtelling is 35% van de huidige verkoopwaarde. Je rekent hier dus niet met de cataloguswaarde. Ook zijn met deze regeling alle kosten voor onderhoud, reparatie, lease en verzekering aftrekbaar. Veel ondernemers die gebruikmaken van de youngtimer-regeling kiezen dan ook voor een luxe auto. De ‘youngtimer-regeling’ kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor kleine zelfstandigen die zakelijk en privé van dezelfde auto gebruik willen maken en het niet erg vinden om in een oudere auto te rijden.
Let op: De minimumleeftijd voor youngtimers is in 2026 verhoogd van 15 naar 16 jaar. Vanaf 2027 is er een flinke sprong naar 25 jaar.
Bijtelling berekenen: hoeveel bijtelling moet je betalen?
Wil je direct berekenen wat jij netto aan bijtelling moet betalen? Bereken je bijtelling met onze calculator. Deze rekentool kun je ook gebruiken als je auto nog onder bijtellingsregels van eerdere jaren valt.
Rekenvoorbeeld bijtelling
Je koopt een volledig elektrische auto van € 34.000. Je telt dan 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde van je auto bij je loon of winst op. In dit geval:
22% van € 34.000 = € 7.480. Dus je moet € 7.480 optellen bij je inkomen. Hierover betaal je belasting, afhankelijk van de belastingschijf waar je in valt.
Uitzonderingen op de bijtellingsregels
Auto's die op grijs kenteken staan. Rijd je daar meer dan 500 privékilometers mee, dan betaal je 22% bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, ongeacht de CO2-uitstoot. Lees meer over de bijtellingsregels bij een grijs kenteken.
Auto's die minder dan 500 privékilometers per jaar rijden. Je betaalt dan geen bijtelling, mits je een rittenadministratie bijhoudt.
Auto's die worden gebruikt voor rijscholen
Auto’s in het bezit van een stichting of vereniging
De toekomst van bijtelling
Bijtellingsregels zijn afhankelijk van politieke beslissingen. Hoe de bijtelling er in de toekomst uit gaat zien, is daarom lastig te zeggen. Zo lijkt het erop het bijtellingspercentage in 2027 gelijk blijft. Maar is er wel sprake van een extra 12% heffing voor zakelijke leaseauto’s die op benzine en diesel rijden.
Voor emissieloze auto’s zijn daarnaast verschillende regelingen en subsidies beschikbaar. Bijvoorbeeld:
SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s)
Lees meer over de overstap op elektrisch rijden
Tips om bijtelling te verlagen
Kies een auto met een lage CO2-uitstoot. Hoe lager de uitstoot, hoe lager de bijtelling.
Kies een auto met een lage cataloguswaarde.
Rijd minder dan 500 privékilometers, dan betaal je geen bijtelling.
Gebruik de auto uitsluitend zakelijk. Let op: hiervoor moet je een verklaring Uitsluitend Zakelijk Gebruik (EZU) van de Belastingdienst hebben.
Kies een youngtimer.



