Bijtellingsregels in 2023
Zo werkt de bijtelling 2023 voor een auto van de zaak

Ondernemers die privékilometers maken in een zakelijke auto, krijgen ook in 2023 te maken met bijtellingsregels. In dit artikel vind je een overzicht van de regels en belangrijkste veranderingen rondom de bijtelling.
Bijtelling auto van de zaak
Honderdduizenden Nederlandse ondernemers leasen of kopen een auto zakelijk, maar gebruiken de auto ook privé. De Belastingdienst beschouwt een auto op naam van de zaak als ondernemersvermogen, een deel van je inkomen. Als je meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt, krijg je daarom ook in 2023 te maken met bijtelling en bijtellingsregels. Hoe zit het precies?
Wat is bijtelling?
Bijtelling is een fiscale heffing voor het privégebruik van een zakelijke (lease)auto. Omdat de Belastingdienst een zakelijke auto als deel van je inkomen beziet, moet je er belasting over betalen. Het bijtellingspercentage is een percentage over de cataloguswaarde van de auto, inclusief BPM en btw, dat moet worden opgeteld bij de winst.
Door bijtelling betaal je dus meer belasting: een bijdrage voor het privégebruik van je zakelijke auto. Het maakt daarbij niet uit of je leaset of koopt: de bijtelling van een zakelijke leaseauto is in principe gelijk aan de bijtelling van een gekochte zakelijke auto.
Hoeveel je moet betalen voor je zakelijk auto, is onder andere afhankelijk van:
De cataloguswaarde van je auto
Het bijtellingstarief (wel of geen auto zonder CO2-uitstoot)
De belastingschijf waar je in valt
Bekijk hieronder hoe de bijtellingstarieven zich ontwikkelen over de jaren:
CO2-emissie | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 4% | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
> 0 | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
Bijtellingsregels 2023
Het standaard bijtellingspercentage is in 2023 gelijk gebleven ten opzichte van het jaar ervoor, namelijk 22%. Wanneer valt je auto in het standaard bijtellingstarief van 22%? Als je auto CO2-uitstoot produceert. Emissieloze auto’s vallen in een ander tarief.
Rekenvoorbeeld standaard bijtellingstarief
Je koopt een auto van € 32.000. De auto valt in het normale tarief van 22%. Vandaar dat je 22% van de cataloguswaarde van je auto bij je loon op moet tellen. In dit geval:
22% van € 32.000 = € 7.040
Dit bedrag tel je op bij je loon. Hierover betaal je belasting, afhankelijk van de belastingschijf waar je in valt. Bij een percentage van 37,07% betaal je per saldo: € 2.609,73 per jaar. Omgerekend is dat € 217,48 per maand.
Bijtelling elektrische auto’s
Er geldt in 2023 een kortingstarief van 16% voor volledig emissieloze auto’s. Dit kortingstarief geldt tot een cataloguswaarde van € 30.000. Daarboven moet over dat gedeelte van de waarde een bijtellingstarief van 22% betaald worden. Overigens geldt dit drempelbedrag niet voor waterstof auto’s en auto’s die volledig op bepaalde zonnecellen rijden. Deze auto’s vallen volledig in het kortingstarief, ook bij een cataloguswaarde van meer dan € 30.000.
Bijtelling | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Volledig elektrisch | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Max. cat. prijs | € 40.000 | € 35.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | Geen max. |
Lees meer over de bijtelling elektrische auto’s
Vóór 2017 gold een getrapt systeem, waarbij de hoogte van het bijtellingspercentage afhankelijk was van de CO2-uitstoot van de auto. Vanaf 2017 veranderden de regels rondom bijtelling drastisch en werd een standaard bijtellingspercentage van 22% kracht voor alle auto’s, behalve voor auto’s die helemaal emissieloos zijn.
Bijtelling 2023 berekenen
Wil je direct bereken wat jij netto aan bijtelling moet betalen? Bereken je bijtelling met onze calculator. Deze rekentool kun je ook gebruiken als je auto nog onder bijtellingsregels van eerdere jaren valt.
Regels bijtelling vijf jaar geldig
Goed om te weten: bijtellingsregels blijven 60 maanden (vijf jaar) van kracht vanaf het moment van de eerste kentekenafgifte van de auto. Deze regeling is onafhankelijk van eigenaar of land waarin de auto voor het eerst op naam is gezet. Dus wie in september 2022 een tweedehands elektrische auto koopt die in november 2019 voor het eerst werd geregistreerd, profiteert nog tot november 2024 van de gunstige bijtellingsregels uit 2019. In dat geval hoeft maar 4% bijtelling over de eerste € 50.000 te worden betaald. Dat is een slimme manier om de bijtelling laag te houden!
Lees meer tips om minder bijtelling te betalen
Bijtellingsregels voor youngtimers
Voor youngtimers, auto’s ouder dan vijftien jaar, gelden ook in 2023 weer afwijkende bijtellingsregels. Het bijtellingspercentage voor youngtimers is vastgesteld op 35%, alleen geldt dit percentage niet voor de catalogusprijs, maar voor de dagwaarde van de auto. Die dagwaarde is natuurlijk maar een fractie van de cataloguswaarde in het geval van een auto op leeftijd. Bovendien zijn ook hier alle kosten voor onderhoud, reparatie, lease en verzekering aftrekbaar. Veel ondernemers die gebruikmaken van de youngtimer-regeling kiezen dan ook voor een luxe auto.
De ‘youngtimer-regeling’ kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor kleine zelfstandigen die zakelijk en privé van dezelfde auto gebruik willen maken en het niet erg vinden om in een oudere auto te rijden.
Bijtelling grijs kenteken
Voor zakelijke auto’s op grijs kenteken gelden bij privégebruik ook bijtellingsregels. In principe zijn die gelijk aan andere zakelijke auto’s. Dus ook met een grijs kenteken heb je in 2023 een tarief van 16% en van 22%. Je kunt ook in bepaalde gevallen de bijtelling afkopen van een bestelauto.
Lees meer over bijtellingsregels bij een grijs kenteken
De toekomst van bijtelling
Natuurlijk zijn bijtellingsregels afhankelijk van politieke beslissingen. Maar we kunnen al wel zeggen dat het verschil tussen het kortings- en normaaltarief aan het verdwijnen is. In 2026 zal er nog maar 1 tarief zijn: 22% voor alle soorten auto’s. Natuurlijk zullen emissieloze zakelijke auto’s tegen die tijd nog gebruikelijker zijn dan nu. Met lagere bijtellingstarieven stimuleert de overheid ondernemers nu om over te stappen op duurzaam rijden. Daarnaast zijn er regelingen als:
SEBA
Lees meer over de overstap op elektrisch rijden
Fiscale voordelen zakelijke auto privé rijden
De bijtellingsheffing kan een aardige fiscale tegenvaller zijn. Aan de andere kant levert het privé rijden van een zakelijk geregistreerde auto ook weer een aantal fiscale meevallers op. Zo mogen alle kosten die het gebruik van de auto met zich meebrengt (exclusief btw) worden afgetrokken van de winst. Denk aan leasekosten, verzekeringskosten, brandstofkosten, parkeerkosten en kosten voor onderhoud en reparatie. Bovendien mag de zakelijke rijder btw terugvragen over de aanschafkosten van de auto.
Tip: let bij de aanschaf van een zakelijke tweedehands auto op of het om een btw-auto gaat of om een zogenaamde marge-auto. In het geval van een marge-auto heeft de verkoper geen btw over de verkoopprijs en valt er dus ook geen btw over de aankoop terug te vragen.