In 2026 verandert er een hoop voor ondernemers die elektrisch rijden. Veel financieel aantrekkelijke regelingen zijn gestopt. Toch zijn er nog steeds voordelen van elektrisch rijden ten opzichte van brandstofauto’s. Zoals een minder harde stijging van de BPM en verschillende subsidies die je kunt gebruiken. In dit artikel ontdek je of elektrisch rijden in 2026 voor jou nog aantrekkelijk is.

Inhoud:
- Overzicht gewijzigde regelingen voor elektrische auto’s in 2026
- Geen lager bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in 2026
- Lagere BPM met elektrische auto
- 30% korting op wegenbelasting bij een volledig elektrische auto
- Fiscale aftrek met MIA en Vamil en KIA
- AanZET: aanschafsubsidieregeling voor emissieloze vrachtauto
- SPRILA en SPULA subsidies voor laadinfrastructuur
- Subsidie voor emissieloze touringcars met STour
- Lokale subsidies en voordelen voor elektrisch rijden
Overzicht gewijzigde regelingen voor elektrische auto’s in 2026
Geen lager bijtellingspercentage voor elektrische auto’s
Minder harde stijging van de BPM ten opzichte van bezine- en dieselauto’s
30% korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb)
De fiscale aftrek met de MIA- en Vamil-regelingen blijft
De aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) blijft
Subsidie om een laadinfrastructuur aan te leggen voor elektrische voertuigen met SPRILA of SPULA
Subsidie voor emissieloze touringcars met STour
Op sommige plekken zijn nog lokale subsidies beschikbaar, dit verschilt per gemeente
Geen lager bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in 2026
In 2025 was het bijtellingspercentage voor elektrische personen- of bedrijfswagens 17%, tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor een personen- of bedrijfswagen die rijdt op benzine of diesel betaal je 22% bijtelling. In 2026 verdwijnt het voordeel en betaal je net zoveel bijtelling (22%) als voor een personen- of bedrijfswagen die op benzine of diesel rijdt.
In het artikel ‘Bijtelling berekenen’ vind je meer informatie en handige rekenvoorbeelden.
Lagere BPM met elektrische auto
Voor de aanschaf van elektrische personenwagens betaal je sinds 2025 een vast tarief van € 667 aan BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen).
Ter vergelijking: bedrijfswagens die rijden op fossiele brandstoffen betalen sinds 2025 een fors bedrag aan BPM. Op 1 januari 2025 verviel de ondernemersvrijstelling voor deze typen bedrijfswagens en betaal je € 74,41 per gram CO2/km. Er is geen vaste voet of brandstofcorrectie van toepassing.
30% korting op wegenbelasting bij een volledig elektrische auto
In 2025 betaal je met een elektrische personen- of bedrijfswagen 25% van het normale tarief. In 2026 betaal je 70% van het normale tarief voor volledig elektrische personenauto’s. Voor elektrische bestelbussen betaal je in 2026 al het volledige tarief, het belastingvoordeel is dan dus al helemaal verdwenen. Voor bedrijfswagens geldt het normale tarief al vanaf 2026.
| Klasse | 2024 | 2025 | va. 2026 |
|---|---|---|---|
| Emissievrij (personenwagens) | Geen MRB | 25% | 70% (2026 t/m 2029), daarna voltarief |
| Emissievrij (bedrijfswagens) | Geen MRB | 25% | Voltarief |
| CO2 1-50g/km (PHEV) (personenwagens) | 50% | 75% | Voltarief |
| CO2 1-50g/km (PHEV) (bedrijfswagens) | Voltarief (125 kg gewichtscorrectie) | 75% | Voltarief |
| CO2 > 50g/km | Voltarief | Voltarief | Voltarief |
Fiscale aftrek met MIA en Vamil en KIA
De overheid biedt drie mogelijkheden voor fiscale investeringsaftrek bij het kopen van een elektrische bedrijfswagen: de MIA (Milieuinvesteringsaftrek), de Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) en de KIA (Kleineinvesteringsaftrek). En je mag deze aftrekposten samen toepassen.
Met de Milieu Investeringsaftrek (MIA) mag je in 2025 eenmalig maximaal 27% van de investeringskosten, minus € 20.000, van een elektrische bedrijfsauto aftrekken van je winst, inclusief investeringen in accessoires en infrastructuur zoals een laadpaal en laadkabel.
De Vamil maakt het mogelijk om 75% van milieuvriendelijke en duurzame investeringskosten willekeurig af te schrijven.
Met de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) mag je een deel van de investering in een nieuwe bedrijfswagen (tot een aanschafwaarde van € 30.000) aftrekken van de winst. In 2025 mag je 28% fiscaal aftrekken. Ook daarmee verlaag je je belastbare winst en betaal je minder belasting. Je mag de KIA combineren met de MIA, dubbel voordeel dus!
MIA, Vamil en KIA in 2026?
De precieze bedragen en percentages voor 2026 zijn nog niet bekend. Deze worden bekend gemaakt op de website van de RVO.
MIA en VAMIL combineren
Of je de MIA en Vamil mag combineren, is afhankelijk van de code die een bedrijfsmiddel heeft op de Milieulijst. Combineren mag voor bedrijfsmiddelen met code A en B. Staat jouw investering op de lijst, dan moet je dat binnen drie maanden na aankoop aanmelden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hier kun je de infographic mobiliteit van de RVO bekijken voor meer informatie over de voertuigen die in aanmerkingen komen voor de MIA\Vamil.
AanZET: aanschafsubsidieregeling voor emissieloze vrachtauto
De AanZet (Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks) is voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, emissieloze vrachtauto willen kopen of leasen (financial lease). Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs van de vrachtauto. Hoe hoog dat percentage is, hangt af van de voertuigcategorie en de grootte van je onderneming. Let er goed op dat je voldoet aan alle voorwaarden van de RVO.
Grote onderneming
| Voertuigcategorie | Percentage | Max. bedrag |
|---|---|---|
| N2 bakwagen chassis groter dan 10.000 kg | 6,1% | € 15.200 |
| N3 bakwagen chassis | 11,1% | € 43.900 |
| N3 Trekker | 11,1% | € 43.900 |
Middelgrote onderneming
| Voertuigcategorie | Percentage | Max. bedrag |
|---|---|---|
| N2 bakwagen chassis groter dan 10.000 kg | 12% | € 29.900 |
| N3 bakwagen chassis | 21% | € 83.200 |
| N3 Trekker | 21% | € 83.200 |
SPRILA en SPULA subsidies voor laadinfrastructuur
Net als in 2025 is er in 2026 budget beschikbaar voor de SPRILA en SPULA subsidies, die moeten bijdragen aan het verbeteren van het laadnetwerk in Nederland.
Er is vanuit SPRILA € 60 miljoen beschikbaar voor een vergoeding van een deel van de kosten voor laadpalen op eigen terrein. Inclusief de aanleg. Er is geen plafond meer van € 350.000 per aanvrager. Je kunt ook subsidie krijgen voor de kosten van advies over het gebruik van SPRILA, daar is apart budget voor vrijgemaakt.
Vanuit SPULA is € 14,5 miljoen beschikbaar voor het bouwen van laadplekken voor zwaar verkeer, zoals elektrische vrachtwagens en bussen.
Ook hier geldt: zorg dat je voldoet aan de voorwaarden van de RVO voor SPRILA en SPULA. Je kunt de SPRILA of SPULA eventueel combineren met de MIA\Vamil.
Subsidie voor emissieloze touringcars met STour
Heb je een onderneming in personenvervoer op aanvraag of in opdracht, zoals voor schoolreisjes of groepsvervoer? Dan kun je voor de aanschaf van een emissieloze touringcar gebruikmaken van de subsidie STour. Er is € 10 miljoen beschikbaar in 2026 voor touringcars. Het voertuig moet dan wel volledig elektrisch en nieuw zijn. Daarnaast moet je een minimale actieradius en zitcapaciteit hebben. Wat dat precies is in 2026 is nog niet bekend. Lees meer over STour.
Lokale subsidies en voordelen voor elektrisch rijden
Veel gemeenten en provincies hebben eigen lokale regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn:
Subsidie voor laadpalen
Gratis parkeervergunning voor elektrische auto’s
Vrijstelling van milieuzones
Gebruik van busstroken
Alle actuele subsidies en voordelen voor elektrisch rijden zijn te vinden op de website Nederland Elektrisch.

