
Bijna 40 jaar geleden werd technisch beveiligingsbedrijf NEXAFE opgericht onder de naam Schaafstra Techniek door de gelijknamige oprichter. De huidige eigenaar, Gerard Dasselaar, begon er 30 jaar geleden als hulpmonteur. Hoe houd je zo lang stand in een branche waarin innovatie en klantgerichtheid een must zijn en personeelstekorten de standaard zijn?


Groei & geld: informal investor uit eigen netwerk
Vanaf 2009 werd Gerard mede-eigenaar en in 2019 volledig eigenaar van NEXAFE. De financiering daarvoor kwam niet van de bank, maar van een informal investor uit het eigen netwerk, zo vertelt hij: "Toen ik de aandelen van mijn toenmalige compagnon kon overnemen, ben ik wel eerst gaan praten met de bank. Maar dat was allemaal lastig en duurde lang."
Pragmatische financiering dankzij de kracht van netwerken
"Toen sprak ik erover met iemand uit mijn netwerk en die bood mij een flexibele lening aan. Het was heel pragmatisch. De aflossing was flexibel geregeld en het rentepercentage was schappelijk. Uiteindelijk heb ik heel snel kunnen aflossen, dus het was echt maar een tijdelijke financiering."
"Zo zie je maar dat je veel meer haalt uit netwerkclubs dan af en toe wat handel. Je vormt relaties die bepalend kunnen zijn voor de koers van je bedrijf."
Bankfinanciering voor het nieuwe pand
Voor de aanschaf van het nieuwe pand waarin NEXAFE vanaf 2019 werkt, wilde de bank wél meedenken, vertelt Gerard: "Ook omdat de business case veel duidelijker was nadat die lening geregeld was. Als de bank het eenmaal ziet zitten in je bedrijf, dan is er veel mogelijk en kun je betere voorwaarden krijgen. Ze zagen dat we goed presteerden, dus het risico was voor de bank niet groot."
Gerard Dasselaar: "Je haalt meer uit netwerkclubs dan af en toe wat handel"
Omdenken op financieel gebied
Op financieel gebied heeft Gerard sinds 2019 een belangrijke toevoeging aan zijn bedrijf gedaan. Vanaf dat moment werd Roy von Piekartz zijn rechterhand. Als voormalig medewerker van een accountantskantoor, eveneens afkomstig uit de netwerkclub waarbij Gerard was aangesloten, wist hij heel goed aan welke knoppen het bedrijf zou moeten draaien om de stijgende lijn steiler omhoog te laten lopen:
"Natuurlijk kijk je naar de uitgavenkant, maar de belangrijkste stap die we hebben gezet is de efficiency van de medewerkers. Die moest echt omhoog om rendabeler te kunnen draaien als bedrijf. Inmiddels ziet iedereen in dat het beter is voor het hele bedrijf als ze efficiënter werken, maar die verandering is wel lastig."
Creatief omgaan met bedrijfswagens
Ook op het moment dat alle leasecontracten voor de bedrijfsbussen afliepen, liet Roy zien dat omdenken op financieel gebied veel voordeel kan opleveren: "We wilden nieuwe bussen aanschaffen via Ford, want die hadden een actie met 0% rente op hun financial lease. Een gratis lening dus. Het probleem was alleen dat Ford niet kon leveren en het ook niet bekend was wanneer ze dat wel konden."
"Shortlease was toen een optie, maar dan betaal je per maand wel veel geld. Mijn idee was om tweedehands bussen te kopen en die weer te verkopen wanneer de nieuwe bussen van Ford er waren, want ik wist dat tweedehands werkbussen hun waarde goed behielden.
Onverwacht rendement
Uiteindelijk steeg de waarde van de bussen zelfs, omdat er op dat moment veel vraag en weinig aanbod was. Roy: "De meeste tweedehands bussen hebben we voor hetzelfde bedrag verkocht als waar we ze voor gekocht hadden. Feitelijk hebben we bijna een jaar lang voor niks gereden. Voor je gevoel is het een hoge uitgave, want je koopt ineens een aantal bedrijfswagens, maar onderaan de streep is het gewoon een slimme zet geweest. Het was echt veel voordeliger dan wanneer we voor shortlease waren gegaan."
Innovatie & digitalisering: van slimme camera's tot gehaktballen
In de technische branche is innovatie en digitalisering de norm. Gerard weet niet beter, het is altijd zo geweest:
"Installaties moeten steeds meer kunnen en steeds meer geïntegreerd worden met andere technologie. Inbraakinstallaties en camerasystemen moeten met elkaar communiceren en via een pushbericht op je telefoon moet alles meteen beschikbaar zijn. We hebben ons gespecialiseerd in die integratie, want er zijn niet veel partijen in Nederland die dat doen."
AI en apps
"Op productniveau zie je dat AI steeds meer zijn intrede doet, bijvoorbeeld wanneer je wilt zoeken naar een rode auto in opgenomen camerabeelden van een bepaalde periode. Daarnaast zijn we met apps bezig, waarmee onze klanten op afstand deuren kunnen openen."
"Ook hebben we sinds kort een eigen NEXAFE-app voor HRM-zaken. Daarmee kan Roy de salarisstroken opbouwen voor medewerkers, maar we kunnen er ook deuren van vergaderruimtes mee openen op de tijden dat die gereserveerd zijn. Er zit zelfs een bestelfunctie in voor de gehaktballen die we elke week bestellen."
Kennispartner in de bouwketen
Technische beveiliging wordt, mede door de integratie met andere systemen, steeds belangrijker in het bouwproces, zo merkt Roy: "In grote bestekken deed een installateur vaak de beveiliging erbij en dan kreeg je een standaardoplossing. Tegenwoordig zie je daar een verschuiving in. Wij worden in de voorfase van de bouw al betrokken, puur voor onze specialistische kennis."
"De eindklant krijgt daardoor een veel mooiere maatwerkoplossing voor hetzelfde geld. Zo zie je dat de markt dus ook wel innoveert. We worden steeds meer een kennispartner in de keten."
Roy von Piekartz: "Wij worden in de voorfase al betrokken, puur voor onze specialistische kennis"
Personeel & werkgeverschap: zo bind je techneuten
Gerard maakt zich geen illusies over hoe makkelijk je als ondernemer in de techniek tegenwoordig je medewerkers kunt kwijtraken: "Een techneut hoeft maar bij de buren naar binnen te lopen en hij kan direct aan het werk. Dat betekent dus ook dat je wat extra's moet bieden om ze aan boord te houden. Niet alleen op financieel gebied, maar ook op andere vlakken."
Investeren in materiaal en comfort
"Neem bijvoorbeeld de bedrijfswagens waar ze in rijden. Die zijn bij ons altijd nieuw en worden hooguit twee jaar gebruikt. Qua inrichting mogen ze zelf aangeven wat ze willen. We laten ze werken op de manier die bij ze past, met de beste gereedschappen en de beste werkkleding."
Rekening houden met privésituatie
"Daarnaast houden we ook rekening met hun thuissituatie. Niet te lang opdrachten die ver weg zijn bijvoorbeeld, of niet op dagen dat ze 's avonds nog voetbaltraining hebben. Het is een optelsom van factoren die het werken bij NEXAFE zo fijn maken voor onze medewerkers. Daarom hebben we ook weinig verloop en werken mensen hier vaak jarenlang."
Roy vult aan: "Wij zouden onze omzet en onze winst flink kunnen verhogen als we nog strakker op de kosten en effectieve werktijd zouden sturen. Maar dat past niet bij het werkgeverschap dat wij voor ogen hebben."
5 concrete tips van NEXAFE:
Investeer tijd en energie in netwerkclubs voor de lange termijn
Probeer qua financiering verder te denken dan de standaardmanieren
Specialiseer jezelf op een gebied waarin je uniek kunt zijn
Bied creatieve extra's om medewerkers te binden
Optimaliseer samenwerking binnen het team voor meer succes
Duurzaam ondernemen: waar het kan
Inmiddels heeft NEXAFE drie elektrische auto's voor hun medewerkers. Sinds 2024 liggen er 40 zonnepanelen op het dak van het pand. Die leveren zoveel energie dat twee elektrische auto's helemaal vol kunnen worden geladen zonder dat er stroom vanuit het net nodig is, aldus Gerard:
"Dat is een flinke verbetering ten opzichte van de benzinekosten die we vroeger hadden. Bovendien wekken we energie op waarmee we ons bedrijfspand van stroom voorzien. Dat pand is relatief nieuw en dus voorzien van een prima energielabel. Twee onderhoudsmonteurs rijden in hybride auto's."
Beperkingen voor werkbussen
"Maar voor de monteursbussen is de actieradius van elektrische varianten gewoon nog niet goed genoeg. Plus dat het de vraag is: wie betaalt de laadtijd als medewerkers tijdens hun werkdag moeten laden? Is dat eigen tijd of werkgeverstijd? Het duurt nog wel jaren voordat we die overstap maken."
Afhankelijkheid van leveranciers
Op het gebied van de inbraakinstallaties en toegangscontrolesystemen die NEXAFE installeert, is duurzaamheid niet aan de orde, zo vertelt Roy: "Wij kunnen daar wel in willen verduurzamen, maar we zijn afhankelijk van wat onze leveranciers ons aanbieden. Het gaat onze klanten vooral om de certificering daarvan, niet de duurzaamheid."
"Maar we proberen wel verder te kijken waar dat kan. Zo wisselen wij bijvoorbeeld oude accu's in voor nieuwe, waarbij de oude accu's naar een recyclingbedrijf gaan. De markt vraagt in ieder geval niet om duurzame oplossingen. Wat wij doen is puur op eigen initiatief."
Gezamenlijke trots
De weg naar het punt waar NEXAFE nu staat was lang, maar ook zeker iets om trots op te zijn, zo vindt Gerard: "Het bedrijf dat er nu staat, wie we zijn, de klanten waarvoor we mogen werken: het is echt heel mooi om te zien waar we zo hard voor gewerkt hebben. We werken voor de politie, gemeenten, winkelketens, maar ook gigantische havencomplexen. Bovendien werken we met een hecht team op een fijne manier samen. Dat vind ik het mooiste: we doen het echt samen."