De belangrijkste veranderingen voor bedrijfswagens in 2026

De plannen voor bedrijfswagens in 2026 op een rijtje

Rijd jij een bedrijfswagen, of stel je die beschikbaar voor je personeel? Dan is het even opletten geblazen. In 2026 gaat er namelijk veel veranderen. Nieuwsgierig wat op jou van toepassing is? In samenwerking met Volkswagen Bedrijfswagens nemen we je mee in de belangrijkste veranderingen.

3 Tips om het maximale uit je bedrijfswagen te halen

Plannen voor bedrijfswagens in 2026

Op Prinsjesdag zijn verschillende plannen bekendgemaakt die relevant zijn voor jou als ondernemer. Maar let wel: dit zijn de plannen van het nieuwe kabinet, die de komende maanden in de Tweede Kamer worden bediscussieerd voordat ze uiteindelijk in stemming worden gebracht. Als daarna de Eerste Kamer haar goedkeuring heeft gegeven, zijn de plannen pas definitief.

1. Bpm-vrijstelling vervalt per 1 januari 2025

Vanaf 2026 verandert de bpm-regeling definitief voor bedrijfswagens. Wat vanaf 2025 al werd ingezet, wordt nu versterkt: de volledige vrijstelling verdwijnt. Voor nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor (benzine/diesel) moet voortaan altijd bpm betaald worden, ongeacht de CO₂-uitstoot.

Daarmee worden de meeste bedrijfswagens flink duurder bij aanschaf: soms duizenden euro’s extra.

  • Elektrische bedrijfswagens, met 0 gram CO₂-uitstoot, behouden hun bpm-vrijstelling en blijven fiscaal aantrekkelijk.

  • Plug-in hybrides profiteren deels: hun lagere uitstoot betekent een minder hoge bpm, maar de vrijstelling vervalt niet volledig.

  • Daarnaast worden vanaf 1 januari 2026 de bpm-tarieven aangescherpt: de CO₂-grenzen dalen met circa 1,55%, terwijl de tarieven per gram uitstoot stijgen met zo’n 1,6% — dit maakt hogere uitstoot nog zwaarder belast.

Bestelauto’s die al vóór 2025 op kenteken zijn gezet, vallen onder een overgangsregeling en behouden de oude bpm-vrijstelling.

2. Verhoging van motorrijtuigenbelasting (mrb)

Vanaf 1 januari 2026 verandert de motorrijtuigenbelasting (mrb) ingrijpend voor bedrijfswagens en personenauto’s:

  • Elektrische bestelwagens en andere emissievrije bedrijfsvoertuigen betalen vanaf dan niet langer 25%, maar het volle MRB-tarief.

  • Plug-in hybrides verliezen eveneens hun korting en betalen vanaf 2026 100% van het reguliere mrb-tarief.

  • Elektrische personenauto’s behouden een gedeeltelijke korting; zij betalen in 2026 slechts 30% van het normale tarief, afhankelijk van de definitieve Kamerbeslissing (70–75% van de korting verdwijnt).

Voor ondernemers betekent dit hogere operationele kosten: elektrische bestelwagens en plug-in hybrides worden aanzienlijk duurder in gebruik door vervallen MRB-korting. Elektrische personenauto’s blijven relatief gunstig, maar met veel minder voordeel dan tot 2025.

3. Wijzigingen in bijtelling voor bedrijfswagens

De bijtellingsregels voor zakelijke rijders worden aangepast. Voor bedrijfswagens wordt de bijtelling berekend op basis van de catalogusprijs incl. bpm en btw van het voertuig.

  • Voor elektrische bedrijfswagens geldt er in 2026 een verlaagd bijtellingstarief van 18% voor de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Dit stijgt in 2027 naar 20% en vanaf 2028 naar 22%.

  • Voor verbrandingsmotoren en plug-in hybrides geldt nu al het bijtellingstarief van 22%.

Lees meer over jouw bijtelling berekenen in 2026.

4. SEBA-subsidie niet meer beschikbaar

De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) heeft de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld in de stimulering van de aanschaf van elektrische bedrijfswagens. Bedrijven konden met deze subsidie een deel van de aanschafkosten van een elektrische bedrijfswagen vergoed krijgen.

Ondernemers kunnen in 2025 en 2026 geen gebruik meer maken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) voor de aanschaf van elektrische bedrijfswagens.

5. Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen op losse schroeven

Het is nog onduidelijk of de MIA en Vamil-regelingen verlengd worden voor elektrische bedrijfswagens en laadpalen. De Rijksbegroting 2026 voorziet al in wijzigingen: het totale budget voor MIA daalt van €189 miljoen naar €135 miljoen, terwijl de Vamil-regeling op €20 miljoen blijft.

De Milieulijst 2026, waarop staat welke bedrijfsmiddelen in aanmerking komen, verschijnt rond jaarwisseling (tussen kerst en oud & nieuw). De verwachting is dat de lijst versoberd wordt, waardoor minder investeringen – waaronder mogelijk elektrische bedrijfswagens – toegang krijgen tot MIA/Vamil-voordeel.

Lees meer over MIA en Vamil-subsidie.

6. Strengere CO₂-normen en subsidies in 2026

Vanaf 2026 worden bedrijfswagens met uitstoot fors duurder door strengere CO₂-regels en hogere heffingen. Ondernemers die nog kiezen voor voertuigen met verbrandingsmotor of plug-in hybrides krijgen te maken met een veel hogere CO₂-bijdrage. Dit maakt verduurzaming van het wagenpark urgenter dan ooit.

Benut SPRILA-subsidie voor laadpalen

Goed nieuws: er blijft subsidie beschikbaar voor laadinfrastructuur. De SPRILA-regeling opent op 20 januari 2026 met een budget van ruim €60 miljoen. Hiermee kunnen bedrijven investeren in laadpunten op eigen terrein en zo hun overstap naar elektrisch versnellen. Duurzaam investeren is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee op lange termijn.

Nu nog subsidies beschikbaar

Ondernemers met bedrijfswagens worden in 2026 geconfronteerd met hogere kosten door het wegvallen van fiscale voordelen en stijgende belastingen. Elektrische bedrijfswagens blijven voorlopig het meest gunstig, zowel qua bpm als bijtelling.

Het is verstandig om op tijd gebruik te maken van de nog beschikbare subsidies en om te anticiperen op de nieuwe regelgeving. Bedrijven die overstappen op elektrische bedrijfswagens zullen bovendien moeten investeren in laadinfrastructuur op hun eigen terrein.

Tijd voor actie

De maatregelen in 2026 bieden opnieuw mogelijkheden voor ondernemers om hun mobiliteitsstrategie te verduurzamen en aan te passen aan veranderende regelgeving. Of je nu overweegt te investeren in elektrische bedrijfswagens of gebruik wilt maken van fiscale voordelen, de tijd om actie te ondernemen is nu.

Wat vind je van dit artikel?

Fleur Willemsen

Auteur

Fleur Willemsen

Fleur Willemsen is redacteur bij MKB Servicedesk.