Hoe maak ik een website?

Stappenplan website bouwen

12 oktober 2018 24 december 2020

Anno 2021 kun je als ondernemer bijna niet meer zonder website. Online ondernemers behalen meer omzet dan hun offline collega's. Maar... hoe maak je een website? We leggen het in zeven stappen uit.

Whitepaper: Hoe verbeter ik mijn website?

Stap 1: Domeinnaam bepalen

Kies een goed te onthouden domeinnaam, zodat je doelgroep de website makkelijk kan vinden. Je kunt kiezen voor een betaalde naam die eindigt op .nl, .com, .org of .eu of een gratis domeinnaam zoals .tk. Nadeel daarvan is dat je reclame op je website krijgt. Je gewenste domeinnaam checken en registreren? Er zijn online veel websites te vinden waar jij je domeinnaam kunt registreren. Het makkelijkst is om dit bij dezelfde partij te doen als waar je je website host (zie stap 5).

Stap 2: Programma kiezen

Om iets op het internet te kunnen publiceren, heb je een content management systeem (cms) nodig. Je slaat je teksten en afbeeldingen op een server of gehoste omgeving op en vanuit daar worden je pagina’s zichtbaar gemaakt op het web en gekoppeld aan je internetadres. In een cms kun je allereerst platte teksten aanmaken. Daarnaast kun je (zowel via standaard cms als open source systemen), verschillende extra toepassingen kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een fotogalerij toevoegen, een inlogscherm voor gasten toevoegen of gasten de optie geven om te zoeken binnen je site. Bedenk welk soort toepassingen handig zijn voor je site en installeer deze.

  • Wil je het simpel houden? Je kunt een weblog beginnen, via Wordpress of Blogger. Goedkoop en makkelijk. Nadeel van een weblog is dat je beperkt bent in de lay-out en het design. 

  • Een standaard cms, bijvoorbeeld via Google sites of Contentful. Je betaalt dan wel een licentie. Voordeel is dat je professionele ondersteuning, garantie en kwaliteitsgarantie krijgt. 

  • Wil je geen licentie hoeven betalen? Je kunt ook voor een open source systeem kiezen. Dan is de broncode van de software vrijgegeven. Voorbeeld hiervan is Joomla, een voor iedereen vrij beschikbaar webbouwpakket. Aanschaf is simpel: je downloadt het programma via de website van Joomla en installeert het programma op je browser. Daarna kun je al je eerste artikel toevoegen. 

  • Het uiterlijk van de site bepaal je met behulp van een template. Je kunt zelf een template maken of een door iemand anders gemaakte template downloaden en installeren op je site.

  • Of kies voor maatwerk. Hierbij worden het cms en de opmaak van jouw site (design) speciaal voor jou gemaakt. Dit kost wel wat, maar dan heb je wel een systeem dat geheel naar je eigen wensen is geschreven.

  • Wil je een webshop starten? Met platformen als Magento kun je snel aan de slag. Om een webshop-module in je bestaande Wordpress-website te verwerken, kun je WooCommerce gebruiken.

Stap 3: Bedenk de inhoud

Ben je bezig je website op te zetten en content te schrijven? Bedenk altijd: voor wie schrijf ik? Houd je doelgroep in het achterhoofd! Zorg dat de inhoud altijd up-to-date is en haal verouderde informatie eraf. Heb je nieuwe informatie over een product of dienst, zet het meteen online. Denk ook aan seizoensgebonden nieuws of aanbiedingen, maak hiervoor een planning. Heb je al klanten geholpen? Vraag hen een testimonial te schrijven die je op de site kunt zetten. Dit kan nieuwe klanten over de streep trekken.

Stap 4: Denk aan gebruiksvriendelijkheid

Als je website chaotisch en onduidelijk is, zullen bezoekers waarschijnlijk niet lang op je site blijven, laat staan iets kopen of een andere keer terugkomen. Zorg ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid (ook wel usability genoemd) in orde is. Voor een hoog gebruikersgemak, is het zaak stil te staan bij de volgende punten: 

  • Zorg voor herkenbaarheid: laat je huisstijl terugkomen in de vormgeving van je website. Zet je logo op iedere pagina. 

  • Zorg voor een duidelijke structuur, zodat bezoekers goed kunnen navigeren. Gebruik een menu om de onderwerpen aan te geven. De belangrijkste informatie die je wil delen, staat op je homepage. Overgebleven informatie staat keurig gestructureerd op subpagina’s. 

  • Voeg een zoekoptie toe aan elke pagina. 

  • Gebruik alleen afbeeldingen en of filmpjes als ze ook echt een functie hebben, niet puur ter opvulling. 

  • Maak gebruik van leesbare kolommen (niet te smal, niet te breed). 

  • Gebruik een lettertype dat standaard door browsers wordt ondersteund; Arial, Helvetica en Verdana bijvoorbeeld.

  • Schrijf kort en bondig en bedenk met welk doel je schrijft. 

  • Zorg voor contrast tussen de tekst en de achtergrondkleur; bij voorkeur donkere letters op een lichte achtergrond.

  • Zorg dat de pagina snel laadt. Een paar tips: 

    • Houd het aantal te downloaden afbeeldingen en bestanden beperkt.

    • Maak de afbeeldingen die je wel wil gebruiken zo klein mogelijk (tenzij het de kwaliteit beperkt).

    • Verdeel grote tabellen over meer pagina’s en vermijd redirects.

Stap 5: Hostingprovider kiezen

Een hostingprovider biedt ruimte aan op internet. Deze provider zorgt ervoor dat jouw website aan het internet wordt gekoppeld en dat je site actief blijft als jij je computer uitzet. Via internet kun je op zoek naar een geschikte hostingprovider. Er zijn verschillende websites waar je providers met elkaar kunt vergelijken, bijvoorbeeld via www.internetten.nl. Let bij het vergelijken op het volgende:

  • je budget

  • benodigde webruimte; afhankelijk van o.a. afbeeldingen en animaties

  • verwachte hoeveelheid dataverkeer 

De kosten kunnen uiteen lopen. Het grootste verschil zit hem tussen een dedicated server en een shared server. Een dedicated server is vooral bedoeld voor grote websites met veel bezoekers. Een dedicated server kost zo een paar honderd euro per maand. Een shared server biedt ruimte voor meerdere kleine websites en is een stuk goedkoper, een paar tientjes per maand.

Stap 6: Bijhouden

Om bezoekers te genereren én ze terug te blijven zien, moet je de informatie op je website regelmatig updaten. Zorg dat je steeds dezelfde toon aanhoudt bij het aanspreken van je doelgroep. Je website is je visitekaartje. Vraag je dus regelmatig af: wat is mijn doel en zie ik dat nog steeds terug op mijn website? En houd je bezoekersaantallen in de gaten. Want je moet niet alleen online zijn, je moet ook online víndbaar zijn. 

Stap 7: Bezoek genereren

Als je website online is, moet je er natuurlijk ook nog voor zorgen dat je doelgroep de site gaat bezoeken. Er komen dagelijks duizenden nieuwe sites bij op het internet en het is dus zaak om gevonden te worden. Een belangrijk onderdeel daarvan is zoekmachine-optimalisatie. Een aantal tips:

  • Relevante content. Je bent een bedrijf begonnen omdat jij kennis, een product, of een dienst verkoopt waarmee je anderen helpt of voorziet in een behoefte. Die behoefte begint vaak met een zoekopdracht in een zoekmachine als Google. Om gevonden te worden, schrijf je artikelen of pagina's met bepaalde zoekwoorden, ofwel keywords. Dit kunnen ook combinaties van steekwoorden zijn. Zorg ervoor dat die keywords op een aantal plekken op de pagina staan: in de titel, in de intro (eerste 200 woorden) en verspreid over de pagina. Ook kun je relevante bijwoorden in het artikel plaatsen. Gebruik de woorden niet te vaak, want dan zien de zoekmachines het als spam.

  • Gebruik andere websites. Naast het lezen van de codes op je site, gaan de meeste zoekmachines op zoek naar andere sites op het internet, die hetzelfde onderwerp hebben. Daar wordt geteld op hoeveel van deze sites een link naar jouw internetsite staat. Met andere woorden, hoe meer vergelijkbare sites een link naar jouw site hebben opgenomen, hoe hoger je scoringskans op meer bezoekers. Ga dus op zoek naar verwante websites en maak afspraken over het opnemen van elkaars link.

  • Optimaliseer je website. Door de HTML-code van je website te optimaliseren wordt de website eerder gevonden door de zoekmachines.

Meer weten over hoe je je klanten online bedient? Download het gratis whitepaper 'Hoe bedien ik mijn klanten online?'