Let op: wijzigingen Google Search en Analytics

Drie grote veranderingen | Gevolgen voor je website

12 juni 2017

Google heeft rond zijn vijftiende verjaardag drie belangrijke wijzigingen aangebracht in twee van haar meest gebruikte programma’s: Search (zoekmachine) en Analytics (meetinstrument voor websitebezoek). De wijzigingen kunnen grote gevolgen hebben voor het bezoek aan je website.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

1. Search: Vraag en antwoord

Google heeft het algoritme van haar zoekmachine zodanig aangepast, dat zoekresultaten met een vraag + antwoord voorrang krijgen. De wijziging is een gevolg van de trend dat gebruikers steeds meer complete vragen als zoekopdracht invoeren. In de praktijk betekent het dat Google bij een zoekopdracht niet eerst op zoek gaat naar elk afzonderlijk ingevoerd woord, maar in eerste instantie een in vraagvorm gestelde zoekopdracht voorrang geeft en vervolgens het beste antwoord daarop.

Voorbeeld: op de vraag ‘Welke winkel verkoopt in mijn regio een interactieve projector?’ zal Google meer aandacht besteden aan de complete vraag, in plaats van uitsluitend de woorden. Wanneer je bent ingelogd bij Google en je locatiegegevens hebt verstrekt, zal het zoekresultaat beter rekening houden met je woon- of werkplaats en ‘interactieve projector’ eerder als een specifiek apparaat herkennen. Het doel is eerder resultaten te tonen die daadwerkelijk antwoord op de vraag geven, in plaats van resultaten met dezelfde woorden.

2. Analytics: “(not provided)”

Wanneer je Google Analytics gebruikt om na te gaan welke zoektermen gebruikers invoeren, zul je ongetwijfeld de term “(not provided)” zijn tegengekomen. Dat is het gevolg van het feit dat Google nu wereldwijd elke zoekopdracht versleuteld. Google is daarmee in 2011 begonnen voor gebruikers die waren ingelogd, maar nu wordt de versleuteling ook toegepast voor alle zoekopdrachten. Google zegt dat te doen om de privacy van gebruikers te beschermen.

Maak je gebruik van Google AdWords en/of Google’s Webmaster Tools dan kun je de door Analytics niet getoonde zoektermen alsnog vinden. Voor je ranking heeft deze wijziging geen gevolgen.

3. Analytics toont steekproef

Google verwerkt wereldwijd een onvoorstelbare hoeveelheid Analytics data. Om te besparen op de verwerkingscapaciteit past Google Analytics in sommige rapporten steekproeven toe, als het gaat om bezoekcijfers. Het laat dus niet meer de volledige bezoekcijfers zien. Of dat ook op jouw site het geval is, kan je herkennen aan een icoon dat rechts bovenin verschijnt en nog het meest lijkt op een klein schaakbord. Hoe meer bezoekers je website heeft, hoe groter de kans dat Google steekproefresultaten toont.

In principe zou een steekproef geen gevolgen moeten hebben voor de analyseresultaten. In de praktijk blijkt dat echter nogal tegen te vallen. Deskundige bureaus en bloggers hebben de steekproefweergave van Analytics al getest en zijn tot de conclusie gekomen dat het wijzigen van het bereik (‘snellere verwerking’ vs. ‘grotere precisie’) tot betekenisvolle verschillen kan leiden: positieve conversie in plaats van negatieve conversie.

Wat betekent de laatste Analytics-wijziging voor jouw website?

Je bent nu in ieder geval op de hoogte. Je weet nu dat, mocht de steekproefweergave ook bij bepaalde rapportages van jouw site voorkomen, je in voorkomende gevallen moet kiezen voor ‘grotere precisie’. Uit eerdergenoemde tests blijkt overigens dat de kans groot is dan je ook dan nog geen rapportage te zien krijgt van alle bezoekers.

Conclusie: heb je een relatief kleine website (zeg, niet meer dan een paar duizend bezoekers per maand), dan zal de steekproefweergave waarschijnlijk niet eens in je rapportages voorkomen en hoef je dus niets te doen. Hebben wij het daarentegen over tienduizenden bezoekers per maand, dan is het wellicht het overwegen waard om je toch eens te gaan oriënteren op een ander analyseprogramma. Er zijn genoeg webanalyseprogramma’s verkrijgbaar, gratis (Piwik en Openwebanalytics) of voor een redelijke prijs (GetClicky, Onestat, Convert en Moz).

Auteur

Flip Schultz