Hoe profileer ik mezelf in een pitch?

Je zakelijk profiel in 60 seconden

10 augustus 2012

Bij een zakelijke kennismaking is de eerste indruk erg belangrijk. Je zogenaamde elevator pitch is een hele korte samenvatting die belangstelling moet wekken bij je luisteraar.

Het belangrijkste deel van elk gesprek is de ‘elevator pitch’: een zakelijke presentatie in de tijd die je zou hebben als je kennismaakt in de lift. In dit praatje van maximaal 60 seconden geef je een extreem korte samenvatting met alle informatie die je luisteraar wil horen: wat, wie, waarom, hoe en waarom jij. Ook als je je pitch moet schrijven, vind je in dit artikel nuttige tips. 

Tip:

Een potentiële klant of opdrachtgever kun je ook zomaar op straat of in de lift tegenkomen. Het is dus verstandig om altijd een 'elevator pitch' in gedachten te hebben en niet alleen op geplande ontmoetigen zoals netwerk events

Weet wat je doelen zijn

Een goede pitch kun je alleen maken als je weet wat de doelen zijn van jou en je bedrijf. Daarom moet je al van tevoren nagaan waar je kwaliteiten liggen: waar ben je goed in, waarom doe je dat graag en wat is je ervaring. Om tot zaken te kunnen komen moet de ander erop kunnen vertrouwen dat je goed bent in wat je doet en dat je realistisch bent. Dit breng je over door jezelf te zijn, voldoende zelfvertrouwen uit te stralen en te weten waar je het over hebt.

De introductie

Je pitch is afhankelijk van je publiek: aan een potentiële klant vertel je wat anders dan aan een nieuwe partner of opdrachtgever. Voor elk van hen geldt wel dat je één opening kunt gebruiken, die vrijwel standaard in te vullen is:

"Ik ben [naam] van [naam bedrijf]. Wij zijn een [soort bedrijf] dat [product] levert, met het voordeel dat [voordelen] waardoor het beter is dan [belangrijkste concurrent of concurrentgroep]."

Hiermee geef je de luisteraar direct een overzicht van wie je bent, wat je levert en waarom ze meer van jou willen weten.

Het vervolg

Als je eenmaal hebt verteld wie je bent is al merkbaar of je gesprekspartner geïnteresseerd is door je verhaal. Als dit niet zo is, praat dan ook niet door en informeer naar de ander. Is dit wel het geval, dan kun je de informatie aanvullen met:

  • Jouw kijk op wat er mis is in de markt;

  • Wat voor problemen dit oplevert voor je luisteraar;

  • Jouw oplossing;

  • De voordelen van jouw oplossing;

  • Wie je bent en wat je kunt leveren.

De afsluiting

Sluit af met de kortste samenvatting die je kunt bedenken: ik maak/lever product A voor doelgroep B met middel C. Eindig je verhaal altijd met een vraag om het gesprek gaande te houden: informeer naar de luisteraar (“en wat doe jij?”), of als deze direct weg moet, geef je visitekaartje als er interesse lijkt te zijn. Als je gesprekspartner zelf doorvraagt kun je daar natuurlijk op antwoorden. Zorg wel dat er van jouw kant ook voldoende interesse is voor degene met wie je praat.

Een paar tips:

  • Vertel niet meer dan nodig is, maar ook geen woord minder.

  • Gebruik niet meer dan 300 woorden.

  • Spreek in begrijpelijke taal. Vermijd vakjargon en afkortingen.

  • Vermijd twijfelwoorden als misschien, wellicht, eventueel en dergelijke. Dit zwakt je pitch af.

  • Gebruik geen zinnen van meer dan 10 woorden.

  • Wees beleefd.

  • Zorg dat je (positief) opvalt, dan blijft je naam meer hangen.

  • Wees enthousiast en sprankelend. Niets is vervelender dan het aanhoren van een saai, ingestudeerd standaardverhaal.

  • Spits je pitch toe op wat je kunt bieden.

  • Wees eerlijk! Schep geen verwachtingen die je niet kunt waarmaken.

  • Wees oprecht.

  • Een goede pitch eindigt met het vragen naar het verhaal van de ander. Zo toon je ook interesse in je gesprekspartner.

Zoek je financiering voor je ondernemersplan en wil je je pitch uitproberen? Plaats hem dan voor 2 april 2011 op ditismijnbedrijf.nl en wie weet vind je zo genoeg investeerders om je droom te verwezelijken!