Geen bijtelling op je auto: 8 gouden tips

Slimme manieren om minder of geen bijtelling te betalen

Zo kun jij bijtelling voorkomen

Geen enkele ondernemer wordt blij van bijtelling. Maar als je een auto van de zaak hebt ontkom je er meestal niet aan. Of…? Wat zijn manieren om geen bijtelling voor je auto te hoeven betalen? Dit artikel bevat geen bijtelling-trucjes, maar wel handige tips waar je je voordeel mee kunt doen.

Wel of geen bijtelling

Hoe zit het ook alweer met bijtelling? Het is heel eenvoudig: als je een auto van de zaak hebt en die auto ook privé gebruikt (meer dan 500 kilometer per jaar), dan krijgt je te maken met bijtelling. De fiscale bijtelling kan bij nieuwe auto’s flink oplopen: je moet rekening houden met tot wel 22% fiscale bijtelling over de nieuwwaarde van de auto. Dat geldt ook voor bestelauto’s.

Wanneer heb je geen bijtelling op een auto van de zaak? Hieronder zetten we een aantal tips waarmee je bijtelling kunt voorkomen of waarmee je minder bijtelling hoeft te betalen.

Tip 1: Rijd helemaal zakelijk en betaal geen bijtelling

Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven. Dit doe je met een kloppende rittenregistratie.

Natuurlijk moet een rittenregistratie aan bepaalde voorwaarden voldoen. De registratie moet bijvoorbeeld sluitend zijn en alle gevraagde informatie bevatten. Maar als je je aan de regels houdt, hoef je geen bijtelling te betalen. En dat scheelt een smak geld!

Een kleine waarschuwing: je hoeft alleen geen bijtelling te betalen als je onder die magische 500 kilometergrens blijft. Dus als je aan het eind van het jaar per ongeluk toch over die grens gaat, dan betaal je alsnog de volle mep aan bijtelling. 

Tip 2: Bestelauto uitsluitend zakelijk gebruik

Gebruik je een bestelauto uitsluitend zakelijk en wil je geen bijtelling betalen? Dan is er een vereenvoudigde regeling. Je kunt bij de Belastingdienst een verklaring ‘Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ indienen. Je hoeft dan geen rittenregistratie bij te houden en je betaalt geen bijtelling.

De Belastingdienst kan aan de hand van controles nagaan of het gebruik van je bestelauto inderdaad puur zakelijk is. Ze kunnen daarbij gebruikmaken van onder andere flitspalen en digitale gegevens van andere partijen, zoals tankstations.

Je betaalt geen bijtelling voor je bestelauto zolang je deze verklaring niet ingetrokken hebt. Zodra er iets verandert, heb je meldingsplicht en kun je de verklaring intrekken.

Tip 3: Duurzaam rijden: minder bijtelling

De tijd dat je geen bijtelling hoeft te betalen als je elektrisch rijdt, is voorbij. Maar je krijgt nog steeds wel korting op de bijtelling als je een auto op waterstof of zonnecellen rijdt die aan de voorwaarden voldoet. Dat komt neer op volledig vrij van CO2-uitstoot. In plaats van 22% betaal je dan ‘slechts’ 16% bijtelling. Dat geeft emissieloos rijden een nog fijner gevoel!

Omdat duurzaam rijden voor zakelijke rijders de norm gaat worden, zal het voordeel op duurzaam zakelijk rijden uiteindelijk wegvallen. In 2026 is de bijtelling voor een duurzame auto ook 22%.

Alles over bijtelling op elektrische auto’s  

Tip 4: Een youngtimer

Een andere manier om goedkoper uit te zijn qua bijtelling, is door een youngtimer te rijden als zakelijke auto. Strict genomen betaal je dan een hoger percentage bijtelling (namelijk 35%). Maar omdat je dit bedrag betaalt over de dagwaarde van de auto, ben je per saldo veel goedkoper uit. Het voordeel van een youngtimer is dat je voor relatief weinig geld een luxe auto kunt rijden. En dat zowel zakelijk als privé.

Meer over de youngtimer-regeling

Whitepaper: Kopen of leasen

GRATIS

Tip 5: Catalogusprijs laag houden

Nog een manier om een beetje bijtelling te vermijden, is door je auto van de zaak zo ‘kaal’ mogelijk te bestellen. Je kunt natuurlijk alle accessoires van tevoren laten inbouwen, maar daarmee is de aanschafwaarde van je auto, de cataloguswaarde, ook hoger. 

Als je bedenkt dat je bijtelling betaalt over de cataloguswaarde, snap je waarom later inbouwen slimmer is: hoe lager de cataloguswaarde, hoe lager de fiscale bijtelling. Doe de upgrades van je auto als het kan pas nadat de auto op kenteken is gezet.

Tip 6: Gebruik je privéauto zakelijk

Een goede manier om geen bijtelling voor je auto te hoeven betalen, is door je privéauto zakelijk te gebruiken. Dat lijkt misschien niet zo interessant, maar dat ligt helemaal aan je situatie. Voor de zakelijke kilometers kun je een kilometervergoeding vragen en je mag vaak ook een deel van de kosten en btw terugvragen. Het is dus goed om na te gaan wat het beste bij jou past: een auto van de zaak of een privéauto zakelijk gebruiken.

Tip 7: Eigen bijdrage

Als je werkgever bent en je werknemers een auto van de zaak gunt, kun je een eigen bijdrage vragen voor de privékilometers die je werknemers maken. Deze eigen bijdrage wordt vervolgens afgetrokken van de bijtelling. 

Dus stel: je werknemer mag voor € 700 per maand een auto leasen, maar kiest voor een auto van € 950. Dan betaalt hij een eigen bijdrage van € 150 aan de werkgever. Deze eigen bijdrage kan jij als werkgever van de bijtelling aftrekken, waardoor je werknemer minder belasting betaalt.

Tip 8: Mobiliteitsbudget

Je kunt ook kiezen voor een mobiliteitsbudget voor je werknemers, in plaats van een auto van de zaak. Je medewerkers kunnen dan zelf bepalen hoe ze dit budget inzetten voor hun zakelijke ritten. Ze kunnen dan kiezen voor een auto van de zaak (met de bijbehorende bijtelling), maar ook voor een abonnement op het openbaar vervoer.

Bijtelling berekenen

Wil je weten wat jij kwijt bent aan de bijtelling op je auto van de zaak? Je kunt eenvoudig de bijtelling berekenen, zodat je meteen weet waar je je aan toe bent. Je kunt ook kijken welke situatie voor jou het voordeligst uitpakt.

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.