Gebruik van vaktermen op de werkvloer zorgt voor minder efficiënte en fijne werkomgeving

Hoe helpt minder jargon bij een betere werksfeer?

Een ‘EFT-betaling’, het ‘intranet’ en nog meer van die vaktermen; uit nieuw onderzoek van Amerikaanse universiteiten blijkt dat jargon op de werkvloer behoorlijk in de weg kan zitten. Dat meldt BNR naar aanleiding van een onderzoek van diverse universiteiten uit de Verenigde Staten. Hoe communiceer je nou wél goed binnen je bedrijf?

Jonge vrouw aan het werk op kantoor ziet het even niet meer zitten

Wat doet het gebruik van jargon met je werknemers?

In het onderzoek van onder meer The George Washington University, Washington DC en de University of Florida blijkt dat het gebruik van jargon binnen bedrijven zorgt voor minder soepele processen. Het blijkt dat te veel vaktaal gebruiken, ervoor zorgt dat medewerkers berichten niet goed verwerken en daardoor negatieve gevoelens ontwikkelen. Ze zijn minder geneigd om hulp te vragen en om informatie te delen met collega’s, zo delen de onderzoekers. Ook wordt het zelfvertrouwen van de werknemers lager.

Gebruik van jargon beïnvloedt vertrouwen van medewerkers

Aan het onderzoek deden 1826 deelnemers mee. Zij stelden zich voor dat ze aan een nieuwe baan waren begonnen en een e-mail met belangrijke instructies kregen. De helft kreeg een e-mail vol jargon en de andere helft zonder vaktaal. De resultaten lieten zien dat het gebruik van jargon niet alleen de werkprocessen beïnvloedt, maar ook het vertrouwen van de medewerkers om hun werk te doen. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat er minder effectieve communicatie is en dat ze minder met elkaar deelden. Jargon beïnvloedt dus de moraal en de samenwerking tussen medewerkers.

Impact op jongere generatie groter

Daarbij maakt de leeftijd van medewerkers ook nog een verschil, blijkt uit het onderzoek. Oudere werknemers vonden het lastiger om het jargon te verwerken, maar ze waren wel meer geneigd om om duidelijkheid te vragen. Jongere werknemers waren daar terughoudender in.

‘Het gaat er niet alleen om dat medewerkers zich vervelend voelen door de informatie die ze krijgen. Ze voelen zich ook slecht over zichzelf’, deelt onderzoeker Olivia Bullock in dit artikel van de University of Florida.

Lees alles over generatiemanagement: zo verbind je generatie op de werkvloer

Hoe communiceer je dan goed met je werknemers?

Oké, dus jargon gebruiken is niet helpend voor je medewerkers. Wat is dan wel een goede manier van communiceren? In ieder geval dus zoveel mogelijk vaktaal vermijden. In het artikel van BNR geeft Sanne Kloosterboer, journalist en columnist bij het FD, het advies om tegen medewerkers te praten zoals je ook tegen je partner of kinderen zou doen.

En: zorg ervoor dat je juist jongere medewerkers in duidelijke taal alles uitlegt. Zij zijn minder geneigd om meer duidelijkheid te vragen, omdat ze meer vatbaar zijn voor de dynamieken op de werkvloer, geeft Bullock mee.

Hoe zorg jij voor duidelijke communicatie bij nieuwe medewerkers?

Wil je weten hoe jij goed communiceert met nieuwe werknemers? Zorgen dat ze zich niet verloren voelen? Daarvoor is er het zogenoemde ‘inwerken’ en ‘onboarden’, ook van die fijne vaktermen. Het is daarbij vooral belangrijk dat je je nieuwe werknemer op z’n gemak stelt. Bij het inwerken gaat het erom dat je nieuwe werknemer weet wat de taken zijn, welke werkzaamheden er liggen en hoe daarop aan te sluiten.

Bij onboarden gaat het om het sociale aspect, waarbij je je nieuwe werknemer onder meer introduceert bij collega’s, een welkomstpakketje geeft en een kennismakingsgesprek plant.

Verwachtingen uitspreken is hierin heel belangrijk. Juist als je nieuw bent, wil je weten waar je aan toe bent. Spreek die verwachtingen dus goed uit en zorg ervoor dat de communicatie helder is. In dit artikel lees je meer over inwerken en onboarden. Bekijk meteen deze checklist even voor nieuwe werknemers bij je bedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Simone Vos

Auteur

Simone Vos

Een ondernemend type, zo kun je mij wel noemen. Als freelance journalist en schrijver houd ik ervan om op pad te gaan en ieder detail te begrijpen. Ik schrijf mijn bevindingen op een begrijpelijke en toegankelijke manier op, zodat het voor veel mensen te volgen is. Ondernemers op de hoogte houden van het laatste nieuws en mooie bedrijfsverhalen voorschotelen, vind ik dan ook mooi om te doen.