Welk CRM systeem moet ik kiezen?

5 CRM-oplossingen voor het mkb

21 oktober 2020 4 minuten

Het zoeken naar welk CRM systeem het beste bij je bedrijf past is een moeilijk en tijdrovend proces. Vijf systemen op een rij.

CRM systeem

Je hebt de keuze gemaakt: je gaat je klanten beheren in een CRM systeem. Hierin leg je je klanten, contacten en afspraken vast en zo verbeter je de relatie met klanten. Dan sta je voor een nog grotere keuze? Welk softwarepakket kies je? Er is in Nederland een groot aantal aanbieders dat CRM systemen aanbiedt. Dat maakt de keuze er niet makkelijker op. Om je te helpen hebben we vijf systemen die geschikt zijn voor het mkb op een rijtje gezet.

Salesforce

Een van de meest bekende CRM systemen is dat van Salesforce. Van oorsprong altijd gericht op grote ondernemingen, heeft het Amerikaanse bedrijf enige tijd geleden haar pijlen gericht op de mkb-markt. Salesforce werkt helemaal vanuit de cloud en is dus niet te installeren op de eigen server. Alle data worden centraal opgeslagen in de eigen datacentra in de VS, welke toegankelijk zijn vanaf elke willekeurige locatie. Je kunt bezoeken vastleggen, actie ondernemen op leads, samenwerken aan verkoopkansen en realtime dashboards bekijken. Het systeem is eenvoudig te implementeren en je hoeft er geen pc’s of servers voor aan te schaffen. Omdat het systeem altijd op grote ondernemingen was gericht, is het nog wel een relatief uitgebreide oplossing, vergeleken met andere CMR pakketten. 

Maximizer

Een CRM systeem dat in Nederland veel door het mkb wordt gebruikt, is dat van Maximizer. Het is gebruiksvriendelijk, betaalbaar en flexibel. Het is namelijk helemaal in te richten naar eigen smaak. Je kunt het zelf makkelijk installeren, er hoeft geen IT’er aan te pas te komen. Maximizer biedt uitgebreid relatiebeheer, verkoop- en marketingondersteuning, remote databasesynchronisatie en integratie met Microsoft. Maximizer is zowel beschikbaar in de cloud, als op de eigen server.

Superoffice

Eén van Europa's leidende CRM software leveranciers is SuperOffice. Eenvoud en bruikbaarheid is de filosofie achter dit bedrijf, dat haar CRM platforms zowel als SaaS-variant als Inhouse oplossing aanbiedt. Dat is te zien in het design van de interface. Door de focus op het ontwerp is de software zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig in het gebruik. Alle klantcontactinformatie, alle gesprekken, activiteiten, vervolgactiviteiten, marketingactiviteiten en openstaande verzoeken worden centraal opgeslagen. SuperOffice CRM integreert met alle Microsoft Office toepassingen en ondersteunt alle belangrijke technologische platformen.

Efficy

Een andere gebruiksvriendelijke interface is Efficy, dat ook prima past bij het mkb. Iedereen kan er meteen mee aan de slag door het intuïtieve dashboard. Efficy is volledig webbased en daarom altijd en overal bereikbaar. Je data worden gehost op de beveiligde servers van Efficy Nederland, waarvan dagelijks back-ups worden gemaakt. Er is geen additionele software en hardware nodig als je je CRM door Efficy laat hosten. Als je liever CRM op de eigen server wilt runnen is dat ook mogelijk met Efficy.

Beide systemen zijn wat duurder vergeleken bij kleinere systemen, maar bieden dan ook zeer uitgebreide mogelijkheden voor organisaties, die met klant- en relatiebeheer, marketing en rapportages aan de slag willen.

Interface

Bij beide CRM-pakketten is de interface eenvoudig en intuitief. Om Salesforce aan te passen en in te vullen naar de wensen van de eigen organisatie hoef je zeker geen programmeur te zijn. Op een laagdrempelige manier kun je je dashboard aanpassen en bijwerken. Je kunt ook vrij makkelijk toepassingen bouwen met het systeem, die je met anderen kunt delen op de Salesforce Marketplace. Op je hoofdscherm kun je snel je accounts, je activiteiten en taken en je leads, opportunities en concurrenten zien. Er is daarnaast een content- en documentenbibliotheek en het pakket biedt duidelijke rapportages.

Ook bij Microsoft Dynamics is de interface eenvoudig. Vanzelfsprekend is het vooral voor mensen die met Microsoft werken als een warm bad om met dit CRM pakket aan de slag te gaan. De look and feel van het dashboard is hetzelfde als alle andere programma’s en pakketten van Microsoft. Zo kun je het dashboard bijvoorbeeld naar eigen inzicht invullen aan de hand van sjablonen. Je kunt hierin al je informatie kwijt over afspraken, rapporten, klantgegevens, concurrenten, marketing en service.

Integratie

Salesforce heeft het voordeel dat het verbonden is met het Salesforce Marketplace, waar je makkelijk toegang hebt tot een groot aanbod aan applicaties waar je doorheen kunt neuzen, reviews kunt lezen en kunt uitproberen. Ongeveer de helft van deze applicaties zijn gratis. Salesforce is verder makkelijk te integreren met Google Apps, Microsoft Office en Outlook. Verder zijn Google AdWords, SEO marketing en LinkedIn makkelijk te koppelen aan het pakket. Ook handig, Salesforce heeft een eigen social media tool: Chatter. Dat Microsoft Dynamics makkelijk te integreren is met Outlook is natuurlijk vanzelfsprekend. Ook met de cloudversie, Microsoft Office 365, is het goed te integreren. Een handige wizard helpt je om allerlei bestandsformaten om te zetten in het CRM.

Mobiel

Beide systemen zijn goed te gebruiken op smartphones, tablets en andere mobiele devices. Zowel op iOs als Android. Ook zijn beide pakketten te gebruiken op Windows smartphones en BlackBerry. Een groot voordeel is dat men hiervoor geen nieuwe licenties of software hoeft aan te schaffen of extra kosten hoeft te rekenen.

In de cloud of niet in de cloud?

Een belangrijk verschil in beide systemen is dat Salesforce alleen runt in de cloud. Microsoft Dynamics kun je ook installeren op lokale servers. Voor bedrijven die nog steeds wat huiverig zijn om alles in de cloud te zetten is dit daarom een beter alternatief. Daarnaast biedt Microsoft Dynamics drie cloudversies (CRM On-Premise, CRM Online en Shared Milieu) terwijl Salesforce er één heeft.

Welk pakket je ook kiest. Belangrijk is het om vooraf goed na te denken wat je ermee wilt. Als je dat niet doet loop je misschien tegen beperkingen aan in het systeem waar je net een duur abonnement hebt afgesloten.