Een waterdicht debiteurenbeheer: wat zijn je opties?

Alles over dubieuze debiteuren, kredietverzekeringen en handige ratio’s

Een klant of opdrachtgever die niet betaalt is vervelend, maar je staat zeker niet machteloos. Je kunt namelijk verschillende dingen doen. En met slimme financiële ratio’s houd je niet alleen goed zicht op de financiële impact van wanbetaling, je houdt het ook beheersbaar. Zelfs als een factuur oninbaar wordt.

Zoek je maximale financiële zekerheid? Overweeg dan een kredietverzekering. Dan ben je ook gedekt als een klant niet over de brug komt wegens betalingsproblemen of een faillissement. 

Op deze themapagina vind je heldere antwoorden op vragen als:  

  • Wat kun je doen als een klant of opdrachtgever je factuur niet betaalt? 
  •  Wanneer gebruik je de boekhoudkundige afwaardering ‘dubieuze debiteuren’ en hoe verwerk je het in je administratie? 
  • Wat is een kredietverzekering en wanneer sluit je deze af? 
  • Wat zegt de ratio Days Sales Outstanding over je debiteurenbeheer en hoe bereken je DSO? 

Days Sales Outstanding (DSO) voor een strakker debiteurenbeheer

DSO; wat is de betekenis en toepassing?

Het is cruciaal om de financiële gezondheid van je bedrijf te begrijpen en te bewaken. Een van de belangrijkste maatstaven hiervoor is Days Sales Outstanding (DSO). In dit artikel lees je alles over DSO, van de betekenis tot hoe je dit beproefde meetinstrument gebruikt om je facturen sneller betaald te krijgen.

Dubieuze debiteuren: zo beperk je de schade

Houd in je boekhouding rekening met dubieuze debiteuren

Heb je weleens gehoord van de boekhoudterm ‘dubieuze debiteuren’? In dit artikel lees je alles over hoe je dubieuze debiteuren kunt herkennen en hoe je in je boekhouding omgaat met wanbetalers.

Wat is een kredietverzekering?

Alles over kredietverzekeringen en de kosten

Als ondernemer heb je te maken met een debiteurenrisico; het risico dat je klanten niet kunnen betalen. Daar kun je je voor verzekeren met de kredietverzekering, ook wel de debiteurenverzekering. Wat is een kredietverzekering voor debiteuren en waarom zou je het overwegen? Tot slot bespreken we de kosten van een kredietverzekering.

Wat als je facturen niet betaald worden?

Een stappenplan: dit doe je als klanten niet betalen

Elke ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken: je klant betaalt niet. Wat kun je doen als een factuur niet wordt betaald? Doe je voordeel met ons stappenplan voor niet-betaalde facturen.

Wat is debiteurenrisico en hoe kun je dit verkleinen?

Wees goed voorbereid op wanbetaling

Ondernemen is ook risico’s nemen, maar wat doe je als je klant veel te laat of helemaal niet betaalt? Dit noemen we ook wel debiteurenrisico. In dit artikel lees je alles over de gevolgen van debiteurenrisico en hoe je dit kunt verkleinen.

Kredietwaardigheid checken: essentieel voor gezond debiteurenbeheer

Inclusief handig stappenplan voor kredietwaardigheid

Betrouwbare klanten zijn goud waard. Maar hoe weet je of een klant ook echt op tijd gaat betalen? Door de kredietwaardigheid te checken voorkom je vervelende verrassingen achteraf. In dit artikel lees je wat kredietwaardigheid precies is, waarom het slim is om die van je klanten te controleren én hoe je dat aanpakt.