In 6 stappen je internet marketing strategie uitrollen in Duitsland

Column Wout Gortworst | Hoe bereik je Duitsers online?

05 september 2018

Als internet marketeer was het mijn taak om CF Kunststofprofielen te helpen bij het onderzoeken van de Duitse markt. Zij wisten al dat de vijver in Duitsland groter was dan in Nederland, maar hoe benader je Duitsers nu via het internet?

Whitepaper 'Online ondernemen in Duitsland'

Business guide Duitsland

Hier kwam ik om de hoek kijken. Een interessante case en ik kwam er al snel achter dat dit nog niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Daarom hier een case met zes stappen om je internet marketing strategie uit te rollen in Duitsland.

De uitdaging

Het klinkt voor de hand liggend, maar de grootste uitdaging is allereerst om de taalbarrière te overbruggen. Er zijn binnen het bedrijf vast wel mensen aanwezig die goed Duits kunnen spreken en schrijven, maar mijn tip is om een native speaker de teksten van de website te laten schrijven. Je wilt voorkomen dat een Duitse bezoeker op een spelfout stuit. Dit komt niet professioneel over en het is zeer waarschijnlijk dat dit consequenties heeft voor je conversie. Daarnaast is het een must om een .de domeinnaam aan te schaffen.

De tweede en misschien wel de grootste uitdaging in dit verhaal is om erachter te komen hoe een Duitser op het internet zoekt. Uiteraard zijn er verschillende tools die inzicht geven in bepaalde zoekwoorden en het volume daarvan. Deze raad ik ook zeker aan, maar wanneer je alleen hierop focust laat je belangrijke kansen liggen.

De laatste uitdaging is het vindbaar maken van een website in Duitsland. Het vindbaar maken van een website bestaat eigenlijk uit drie onderdelen, namelijk:

  • Techniek;

  • Content;

  • Een goed linkprofiel.

De eerste twee aspecten zijn niet zo verschillend met de Nederlandse strategie, behalve dan dat de content nu in de Duitse taal geschreven moet zijn. Het laatste aspect is echter een uitdaging. Want hoe bouw je een kwalitatief linkprofiel op in een onbekend land?

De oplossing

Hieronder leg ik in een stappenplan uit hoe je kunt inspelen op deze uitdagingen, zodat jouw bedrijf succesvol een internet marketing strategie in Duitsland kan uitrollen.

  1. Doe een zoekwoordonderzoek

    De eerste stap in het opzetten van een Duitse internet marketing strategie is het uitvoeren van een goed zoekwoordonderzoek. Hier zijn verschillende tools voor. Dit is een belangrijke stap omdat je op deze manier op een goedkope en gemakkelijke manier alvast een beeld kunt vormen van de Duitse markt. Je beantwoordt namelijk alvast de volgende vraag: “Op welke manier zoekt een Duitser op mijn product of dienst?”

  2. Schaf een Duitse domeinnaam aanMocht je nog geen .de domeinnaam in je bezit hebben, dan raad ik aan om deze aan te schaffen. Duitsers doen het liefst zaken met andere Duitsers en daarom is het van belang om in ieder geval een Duitse uitstraling te creëren. Bij het aanschaffen van deze domeinnaam kun je alvast het zoekwoordonderzoek in je achterhoofd houden. Waren er belangrijke zoekwoorden die je wellicht kunt verwerken in je URL? Voor CF Kunststofprofielen heb ik ervoor gekozen om bij de nieuwe domeinnaam het Duitse woord Kunststoffprofile te gebruiken in plaats van het Nederlandse woord kunststof profielen. De nieuwe domeinnaam ziet er dan als volgt uit: www.cf-kunststoffprofile.de

  3. Zoek een native speaker in Duitsland of NederlandNu er een .de-domein is aangeschaft wordt het tijd om de website in te richten en teksten te laten schrijven door een native speaker. Zoek hiervoor iemand die het best bij jouw product of dienst past. Zelf vond ik het bijvoorbeeld fijn om in het Nederlands te communiceren, dus ik heb gekozen voor een Duitse native speaker die in Nederland woont en ook Nederlands spreekt. Daarnaast was het belangrijk dat de tekstschrijver een technische achtergrond had.

  1. Ga in gesprek met je doelgroep

    Laat geen kansen liggen door je alleen te focussen op het zoekwoordonderzoek, maar ga met je doelgroep in gesprek. Doe dit met behulp van het buyers journey model. Op deze manier weet je zeker dat je geen aspecten vergeet.

Hieronder zie je de verschillende fasen in het buyers journey model.

Fase 1: Exploratie

In de exploratiefase ga je analyseren hoe potentiële bezoekers naar jouw product of dienst zoeken. Dus welke kanalen gebruiken ze en hoe gebruiken ze deze kanalen?

In deze fase wil je erachter komen hoe de reis van de klant verloopt wanneer hij tot inzicht komt dat hij jouw product of dienst nodig heeft. Daarnaast wil je in deze fase ook achterhalen waar zijn informatiebehoefte ligt in dit stadium van de reis. Stel gedurende het interview zo veel mogelijk open vragen en probeer via het trechtermodel te werken. Dus van breed naar smal. Hierdoor achterhaal je eerst via welke kanalen de klant zoekt en vervolgens hoe hij deze kanalen exact gebruikt.

Door de reis en de informatiebehoefte van de klant goed in kaart te brengen, is het mogelijk om hier later de internet marketing strategie op aan te passen. Wellicht zijn er in Duitsland andere media die gebruikt worden. Hier kun jij vervolgens prominent aanwezig zijn met je bedrijf. Daarnaast heb je exact inzicht in de informatiebehoefte. Hier kun je de content marketing strategie op aan passen.

Fase 2: Evaluatie

In de evaluatiefase ga je achterhalen hoe potentiële bezoekers een website analyseren. Welke aspecten op een website zorgen ervoor dat bezoekers tot actie overgaan of toch de website verlaten. Houd in je achterhoofd dat dit meestal een onbewust proces is. Je zult daarom flink moeten doorvragen om tot de juiste antwoorden te komen.

Door bovenstaande aspecten goed in kaart te brengen kun je de conversieratio van je website verhogen. De klant geeft in deze fase exact aan wat hem beweegt actie te ondernemen op een website. Pas je website hier vervolgens op aan.

Fase 3: Aankoop

De laatste fase gaat in op de voorkeuren voor een aankoop. Hoe wil de potentiële bezoeker het liefst zijn product bestellen? Of hoe wil hij contact opnemen voor een bepaalde dienst? Dit ga je in de laatste fase achterhalen.

Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je doelgroep aangeeft erg veel waarde te hechten aan een chatfunctie alvorens hij overgaat tot een aankoop. Hier kun je dan gemakkelijk op inspelen.

Tip: Vraag je jezelf af hoe je jouw potentiële of bestaande klanten moet benaderen? Als het goed is weet je wie jouw doelgroep is. Het enige wat je nu nog moet doen is deze mensen bellen of mailen om te vragen of ze met jou een interview willen afnemen. Geef desnoods een korting op je producten of een andere vergoeding.

5. Het opbouwen van een linkprofiel

Nu je weet hoe jouw potentiële bezoeker naar jouw product of dienst zoekt, is het ook tijd om vindbaar te worden. Zoals ik al eerder heb aangegeven is dit afhankelijk van verschillende aspecten, maar de grootste uitdaging is het verkrijgen van een goed linkprofiel. Daarom hier enkele tips om een linkprofiel op te bouwen in Duitsland.

Tip 1: Zoek naar laaghangend fruit. Werk je al samen met Duitse partners? Vraag dan of zij een verwijzing willen maken naar jouw website.

Tip 2: Laat de tekstschrijver blogartikelen schrijven die gerelateerd zijn aan jouw product of dienst. Zoek vervolgens websites die ook gerelateerd zijn aan jouw product of dienst en vraag of jouw blogartikelen niet interessant zijn voor de bezoekers van de betreffende website. Wellicht onstaan hieruit verwijzingen naar je website.

Tip 3: Ga op zoek naar Duitse directories die aansluiten bij jouw website en meld je hier aan.

Tip 4: Analyser het linkprofiel van Duitse concurrenten.

Resultaat

Wat is nu het resultaat geweest voor CF Kunststofprofielen? Hieronder een opsomming van de resultaten.

  • Inzicht in nieuwe kanalenDuitse respondenten gaven aan dat zij via een bepaalde Duitse directory net zo vaak zoeken als via Google.de. Dit kwam naar voren uit de exploratiefase van het buyers journey model.

  • Betere resultaten in zoekmachines op het belangrijkste zoekwoordDe Duitse website is gestegen van positie 36 naar positie 5 en inmiddels positie 2 op het belangrijkste zoekwoord.

  • Inzicht in aspecten die belangrijk zijn om conversie te verhogenHet bleek dat Duitse respondenten veel waarde hechten aan een smoelenboek. Zij gaven aan dat dit meer vertrouwen geeft in het bedrijf en dat zij daarom ook sneller contact zouden opnemen. Dit kwam naar voren uit de evaluatiefase van het buyers journey model.

  • Beter inzicht in aankoopbehoefteUit de laatste fase van het buyers journey model bleek dat de Duitse respondenten de website alleen gebruiken om af te wegen of zij een bedrijf opbellen of niet. Het contact voor de aankoop van klantspecifieke profielen vindt nog altijd plaats via de telefoon.

  • Stijging in conversie

  • Stijging in bezoekers

Auteur

Wout Gortworst