Stappenplan Google Analytics

Hoe analyseer ik gratis mijn website?

Google ads

Google Analytics vertelt je onder meer hoe bezoekers op je site zijn gekomen, wat de meest populaire onderdelen van je website zijn, wat jouw klanten hebben gedaan op je site en hoeveel tijd bezoekers gemiddeld bij je doorbrengen.

Een stappenplan om te starten met Google Analytics:

Hoe maak ik een profiel aan en gebruik ik Google Analytics?

  1. Maak een profiel aan op www.google.com/intl/nl_ALL/analytics/ Heb je al een Google account? Dan kun je inloggen met je Gmail-gegevens (ga naar stap 2). Nog geen account? Maak hem dan op deze website aan. Dat doe je door het aanmeldformulier in te vullen, een gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen en de link in de verificatie in je mailbox aan te klikken.

  2. Klik op de website van analytics op ‘analytics gebruiken’ en in de volgende pagina op aanmelden’.

  3. Vul in het formulier de URL van je website in, kies een accountnaam (om straks je website te kunnen herkennen in de statistieken), stel de tijdzone in en klik op ‘doorgaan’.

  4. Lees de gebruiksvoorwaarden en ga – als je ze accepteert – akkoord. Klik op ‘nieuwe account aanmaken’.

  5. Om je website aan je net aangemaakte accountnaam te koppelen, moet je de code die Google zojuist voor je heeft aangemaakt, op iedere pagina in je website plaatsen. Tijdens het aanmelden wordt duidelijk aangegeven welke code dit is: ‘kopieer de volgende code op elke webpagina waar u conversies voor wilt bijhouden’. Je plaatst deze code in de broncode van je pagina’s, direct vóór de -tag (dat is meestal de laatste code in de broncode van je pagina’s).

Hoe werkt Google Analytics?

Je hebt Google Analytics opgezet, tijd om er je voordeel mee te gaan doen. Via de functie ‘rapporten weergeven’ van je account kun je de statistieken over jouw website inzien. Je ziet daar bijvoorbeeld het aantal bezoeken, paginaweergaves, het aantal pagina’s per bezoek, het bouncepercentage en de gemiddelde tijd op je website. Een aantal handige functies:

  • Klik op het kopje ‘bezoeken’ en kies voor de optie ‘twee statistieken vergelijken’. Daarmee kun je bijvoorbeeld het aantal bezoeken, de gemiddelde tijd per bezoek of het bouncepercentage in twee periodes met elkaar vergelijken, door rechts op de datum te klikken en te kiezen voor de optie ‘vergelijken met vorige’.

  • Kijk bij ‘Overzicht naar verkeersbronnen’ via welke weg bezoekers naar je website komen. Het taartendiagram laat zien hoeveel mensen er via een zoekmachine op je site komen, hoeveel via een verwijzing op een andere website en hoeveel door direct jouw URL in te typen. Door op ‘rapport weergeven’ te drukken, zie je via welke zoekmachines en zelfs via welke zoekwoorden mensen bij je komen. Handig middel dus om te kijken of je wat betreft SEO voor de juiste zoekwoorden hebt gekozen.

  • Nieuwsgierig naar de herkomst van je bezoekers? Klik onder bezoekerstrends (menu links) op ‘kaartenoverlay’ en je ziet op een wereldkaart hoeveel bezoeken uit welk land je hebt gehad. Door vervolgens op Nederland - of een ander land - te klikken, kun je kijken hoeveel bezoeken uit welke specifieke plaats je krijgt, hoelang deze bezoekers op je site blijven hangen wat deze bezoeken je opleveren. Handig als je wil kijken waar je doelgroep zich bevindt (voor bijvoorbeeld de opening van een nieuw filiaal).

  • Door in ‘verkeersbronnen’ te kiezen voor ‘zoekwoorden’, kun je bekijken hoe je campagnes via Adwords het doen. Wil je weten hoeveel webshop-bestellingen en hoeveel bezoeken je via hoeveel betaalde zoekwoorden hebt gehad? Op deze manier kom je erachter!

Wat kan ik nog meer met Google

Maar met Google kun je meer. Niet alleen Google Analytics, maar ook Google maps en Google apps zijn handige hulpmiddelen. Ontdek wat je als ondernemer kunt met Google.

Wat vind je van dit artikel?