Hoe vind ik de juiste zoekwoorden voor mijn website?

Ondernemen met Google Adwords

26 februari 2013

Dat Google Adwords ‘iets’ te maken heeft met adverteren via Google, dat weten we inmiddels wel. Maar hoe je Adwords precies gebruikt en hoe je de zoekwoorden kiest waarop je adverteert, dát weten veel ondernemers nog niet.

Robert Horsmans van internetbureau Way2Web helpt je op weg.

Wat kun je als ondernemer met Google AdWords?

Robert: “Je kunt op verschillende manieren adverteren via Google AdWords: via het Search Netwerk, het Display Netwerk, Remarketing en het Inhoudsnetwerk. De eerste - het search netwerk - is het bekendst. Je kiest zoekwoorden waarop je wil adverteren en betaalt per woord (die prijs is per woord verschillend). Adverteer je via het display netwerk, dan zorgt Google dat jouw banner op verschillende websites te zien is. Deze websites verkopen ruimte aan Google, omdat ze zelf geen zin of tijd hebben om afspraken te maken met klanten over banners. Kies je voor  remarketing, dan zien bezoekers van jouw site een banner van je site als ze ándere websites bezoeken. Ze worden als het ware door jou ‘achtervolgd’. Het mooie is dat je pas hoeft te betalen voor je banner, als mensen er ook daadwerkelijk op klikken. Via het inhoudsnetwerk tenslotte, zorgt Google ervoor dat e-mailgebruikers die zoekwoorden typen die jíj hebt gekozen, je advertentie te zien krijgen in hun mail-scherm.”

Welke van de AdWords-netwerken kun je het beste kiezen?

Robert: “Als een klant mij vraagt om Google AdWords voor zijn bedrijf op zetten, begin ik altijd bij het search netwerk. Ik zoek dan uit bij welke zoekwoorden zijn advertentie het beste getoond kan worden. Nadat je het search netwerk hebt aangeboord, kun je kijken welke van de andere netwerken geschikt is. Kies bijvoorbeeld voor remarketing als je merkt dat mensen pas klant van je worden nadat ze je advertentie meerdere keren hebben gezien. Dat hebben wij bijvoorbeeld bij een van onze klanten gedaan die een best ingewikkelde dienst aanbiedt: Forex Handel. Mensen kennen het principe daarvan - nog - niet, dus willen het eerst een paar keer zien voordat ze daadwerkelijk klant worden. Bedenk je bij remarketing wél, dat deze vorm van adverteren een vrij hoge irritatiefactor heeft.”

Hoe selecteer je de zoekwoorden voor AdWords?

Robert: “Begin met het vaststellen van het belangrijkste woord. Dat kan heel simpel zijn: ‘Psychologische tests’ als je psychologische tests ontwikkelt. Daarna leid je een paar woorden of woordcombinaties van dit beginwoord af. Zoek er een stuk of tien bij elkaar en vraag jezelf af: Heb ik zo een logische set met woorden? Daarna begin je een zogenaamde ‘campagne’ binnen Google AdWords, waar je je set woorden in kunt voeren. Na - bijvoorbeeld - twee weken kun je kijken of je campagne succesvol is geweest: Zijn veel mensen via de door jou gekozen woorden bij je advertentie terecht gekomen? Breid daarna eventueel uit met meerdere campagnes (met nieuwe sets bij elkaar passende woorden) via Google AdWords. Let op: combineer niet te verschillende woorden met elkaar. Dan is de kans groot dat je goed én slecht presterende woorden samenstelt en je overall een slechte campagne hebt. De kans dat bijvoorbeeld ‘Rabobank’ en ‘Rabobank internetbankieren’ hetzelfde presteren, is groot. Dat geldt voor de woorden ‘Rabobank’ en ‘Online geld lenen’ niet per se. Het tweede voorbeeld zal daarom waarschijnlijk een kwalitatief betere campagne zijn. En dát beloont Google weer door een verlaging toe te passen in de kosten die je per klik betaalt. Creëer dus goede campagnes.”

Wat kost adverteren via Google AdWords?

Robert: “Hoe meer zoekwoorden je kiest om op te adverteren, hoe duurder het wordt. Je adverteert namelijk breder, dus de kans dat mensen op je klikken wordt ook groter. Je kunt Adwords zo duur maken als je zelf wil, aangezien je zelf bepaalt tot welk bedrag je wil gaan. Hoe meer mensen op je advertentie klikken, des te sneller je aan je max zit, aangezien je betaalt per klik op je advertentie. Bij een veel gezocht zoekwoord is die klik duurder dan bij een niet-populair zoekwoord. Wij besteden voor onze meeste klanten zo’n 1500 en 3000 euro per maand. Of je dat geld eruit haalt, kun je heel mooi zien in Google Analytics. Zijn er bijvoorbeeld sinds de plaatsing van je advertentie heel veel aanmeldingen binnen gekomen voor je event of actie, dan kun je terugrekenen: Wat heeft het me opgeleverd en wat heeft het me gekost? Levert je wat op, dan ga je door met AdWords. Loont het niet, dan stop je. En dan kun je bedenken op welke andere manieren je marketing kunt voeren.”

  • Meer weten over Google Adwords? Lees het artikel ‘Hoe werkt Google Adwords’. Voor meer informatie over Analytics, ga je naar het artikel 'Stappenplan Google Analytics'.

  • Moeite met het selecteren van zoekwoorden voor Google Adwords? Gebruik de Keyword Tool van Google. Deze geeft weer hoe goed het door jou gekozen woord het doet én geeft je goede alternatieven voor je zoekwoord.