Hoe krijg ik bezoekers op mijn website?

Alles over online marketing

24 januari 2013

Je website is in de lucht. Zo, laat het bezoek maar komen. Hoe zorg je ervoor dat je website wordt gevonden? Online marketing kan je een handje helpen. Maar wat is dat precies en hoe zet je het op de juiste manier in?

Online marketing is een verzamelnaam voor allerlei middelen en instrumenten die je kunt gebruiken om meer bezoek naar jouw site te trekken. Daarbij kun je onder meer denken aan zoekmachinemarketing (search engine optimalization - SEO en search engine advertising - SEA), social media en e-mailmarketing. Ook is het een optie om te adverteren met banners of ervoor zorgen dat jouw site veel genoemd wordt op andere sites.

Zoekmachinemarketing succesvol marketingkanaal

Uit het onderzoek ‘Zoekmachinemarketing in de thuiswinkelbranche 2010’* blijkt dat zoekmachinemarketing door webwinkels als het meest succesvolle marketingkanaal wordt gezien, gemeten naar Return on Investment. Maar liefst 67,8 procent van de 753 respondenten is tevreden tot zeer tevreden over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Bij adverteren in zoekmachines (SEA) is dit 48,2 procent. Het grootste deel van deze 753 webwinkeliers gebruikt online marketing om leads te genereren (41,1 procent) of om producten/diensten online te verkopen (21,3 procent). Slechts 6,8 procent noemt het vergroten van naamsbekendheid als belangrijkste reden.

Zoeken via zoekmachine

Negen van de tien Nederlanders zoekt via Google om op het internet op de juiste site te komen. Search Engine Optimalization (SEO) kan ervoor zorgen dat jouw website als een van de eerste zoekresultaten wordt getoond. Door je site te optimaliseren, vinden de ‘robots’ van Google je goed en zul je zonder ook maar een cent uit te geven aan advertenties, hoog eindigen in de zoekresultatenlijst.

SEO-tips

  • Bedenk welke zoekwoorden je doelgroep zal gebruiken om bij je product of dienst uit te komen. Dit is meestal niet een op zich zelf staand woord, maar een combinatie van twee of meerdere woorden, bijvoorbeeld ‘snel internet’ of ‘goedkope psychologische test’. Hulp nodig? Gebruik  de Keyword Tool van Google, waarmee je kunt kijken hoeveel er op een bepaald woord wordt gezocht en welke andere relevante zoekwoorden vergelijkbaar zijn met het door jou gekozen woord.

  • Verweef de door jou gekozen zoekwoorden in de artikelen op je website, maar houd het leesbaar. Anders haakt je lezer alsnog af.

  • Hoe specifieker je zoekwoorden terugkomen in een artikel, hoe sneller ze door Google worden gevonden.

  • Hoe meer je zoekwoorden combineert, hoe groter de kans dat je artikel naar boven komt als deze combinatie wordt gezocht.

Adverteren op een zoekmachine

Als je op meer relevante zoektermen gevonden wil worden dan alleen die woorden waarop je hoog scoort in de organische resultaten (de zoekresultatenlijst) of als je heel specifieke groepen klanten wil bereiken met een op hen afgestemde boodschap, dan loont het zeker om je te verdiepen in adverteren in een zoekmachine. Hoe uitgebreid je dat wilt doen, ligt aan je strategie, het doel van de website en natuurlijk je budget. In Nederland werken veel ondernemers met Google AdWords. Advertenties staan rechts of soms boven de organische zoekresultaten. Je kunt zelf bepalen bij welke zoekopdrachten jouw advertentie verschijnt.

Social media

Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves… Meer dan driekwart van de Nederlandse bevolking kent social media en de helft daarvan gebruikt deze kanalen ook daadwerkelijk. Een geweldige manier dus om grote groepen potentiële klanten te bereiken! Uit onderzoek blijkt dat zo’n 71 procent van de ondernemers in het mkb zakelijk actief is op online netwerken, vooral op LinkedIn (91 procent), Facebook (40 procent), Twitter (34 procent) en Hyves (30 procent). Kies niet alleen voor het medium dat jíj leuk vindt, gebruik ook het kanaal waar je klanten zich bevinden. 

E-mailmarketing

Met alle online netwerken van tegenwoordig en de mogelijkheden op het gebied van SEO en SEA, vraag je je misschien af waarom je nog die wekelijkse e-mail naar je klantenbestand stuurt. Toch is mailen dé manier om je klanten direct te bereiken, bijvoorbeeld om de aanbiedingen en ontwikkelingen van je webshop te kunnen communiceren. Meer voordelen van e-mailmarketing: het is goedkoop, makkelijk en snel (zeker in vergelijking met bijvoorbeeld folders, flyers of radio/tv).

Banners: Display advertising

Door online te adverteren met een banner kun je de aandacht vestigen op jouw website en genereer je bezoek. Maar let op: een banner is geen garantie voor meer bezoek. Zorg ervoor dat je op relevante sites advertenties plaatst. En met vormgeving kun je ook heel wat doen. Hulp nodig? Besteed bannercampagnes uit aan een mediabedijf, online salesbedrijf of gebruik het Display Netwerk van Google. Dit zijn websites van partners van Google, waarop je AdWords-advertenties kunt plaatsen. Je hebt zelf de keuze: Wil je dat jouw advertenties op sites worden gezet op basis van de zoekwoorden die je hebt geselecteerd, op sites worden geplaatst die je zelf selecteert of op sites worden geplaatst die passen bij je doelgroep?

Bronnen: 

  • Marketingfacts 

  • Twinkle

  • Robert Horsmans van Way2Web

(*) Traffic Builders